آسیابادهای شهر طبس مسینا مرمت شد

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان درمیان گفت: مرمت آسبادهای شهر طبس مسینا در این شهرستان با اعتبار ۳۰ میلیون تومان انجام شد.
امیراسماعیل شهسواری افزود: مرمت و سبک‌سازی بام‌ها، اندود کاهگل بام، تعمیر قسمت‌های داخلی و دیوارها از جمله اقدامات مرمتی در آسبادهای محله خیرآباد شهر طبس مسینا است.
وی با بیان اینکه راه‌اندازی ۲ مورد از آسبادهای شهر طبس مسینا در دستور کار است گفت: برای راه‌اندازی پره‌های آسبادها نیاز به چوب درختان بنه داریم که قسمتی از چوب مورد نیاز را تهیه کردیم و برای تامین مابقی چوب مورد نیاز در حال اخذ مجوز از منابع طبیعی هستیم تا چوب را از بنه‌زارهای شهرستان تامین کنیم.
مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درمیان ادامه داد: تمام اقدامات برای راه‌اندازی آسبادهای طبس مسینا انجام شده و فقط باید چوب مورد نیاز پره‌ها تامین و جاسازی شود.
وی اظهار داشت: به صورت متفرفه ۱۱۲ آسباد در سطح شهرستان شناسایی شده که تاکنون ۳۵ اثر مرمت شده است، بیشترین آسبادهای شهرستان درمیان در شهر طبس مسینا با ۵۴ اثر وجود دارد.
شهسواری گفت: آسبادهای طبس ‌مسینا در ۲ طبقه ساخته شده‌اند که طبقه همکف شامل فضایی محدود برای نگهداری آرد و انباشت گندم و طبقه دوم از سه جهت با دیوارهای خشت و گلی محصور شده و ضلعی که باد وارد بنا می‌شود، فاقد دیوار است، بنای این آسبادها با مصالح خشت و گل ساخته شده و به دوره قاجاریه تعلق دارد.
آسبادها سازه‌های بادی است که در گذشته به منظور آسیاب کردن گندم به کار گرفته می‌شد و تا ۷۰ سال پیش در منطقه خراسان جنوبی به ویژه در شهر طبس مسینا به دلیل وجود بادهای ۱۲۰ روزه مورد استفاده بوده است.
شهر طبس مسینا در فاصله ۱۲۵ کیلومتری بیرجند مرکز خراسان جنوبی و ۲۵ کیلومتری مرکز شهرستان درمیان قرار دارد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …