آسیاب‌ آبی حما در سوریه

مقامات شهر حما در سوریه امیدوار هستند با تعمیر آسیاب‌های آبی این شهر به عنوان روح آن، بار دیگر گردشگران را جذب کنند.
در امتداد رودخانه اورونت واقع در شهر حما در سوریه هفده آسیاب آبی باستانی برجای مانده است که قدمت آن‌ها به دوران طلایی تمدن اسلامی برمی‌گردد. برای قرن‌ها از این چرخ‌های آبی برای انتقال آب رودخانه‌ به خانه‌ها، مساجد، حمام‌های عمومی و زمین‌های کشاورزی اطراف استفاده می‌شد.
این سیستم که به گفته سازمان یونسکو در جهان همتا ندارد، در زمان حاضر بلااستفاده است اما در زمان خود این طور کار می‌کرد که با حرکت چرخ‌ها در جهت جریان آب، سطل‌های چوبی که در حاشیه آنها قرار داشتند در هر دقیقه ۹۵ لیتر آب از رودخانه برداشته و در کانال‌های آب تخلیه می‌کردند؛ سپس گرانش زمین آب درون کانال‌ها را به مقاصدشان در نقاط مختلف شهر هدایت می‌کرد. اگرچه این آسیاب‌ها امروز دیگر چنین کارکردی ندارند؛ همچنان یکی از افتخارات شهر حما بوده که قبل از آغاز جنگ داخلی در این کشور، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کرد.
این جاذبه گردشگری عمدتا از جنگ ۹ ساله سوریه در امان ماند اما برخی از این چرخ‌ها یا به تعمیر نیاز دارند یا بخشی از چوب‌ به کار رفته در آنها دزدیده یا به آتش کشیده شده است. حال گروهی از مردمان محلی آشنا به فن که این آسیاب‌ها را روح حما می‌دانند کمر به مرمت چرخ‌های معیوب بسته‌اند. مقامات شهر حما امید دارند با مرمت این آسیاب‌های باستانی معروف بار دیگر بتوانند گردشگر جذب کنند.
عدنان طیار شهردار حما می‌گوید: با توجه به ارزش نمادین این یادگارهای تاریخی، مرمت و بازسازی آنها برای ما اهمیت بالایی دارد. سفر به حما بدون بازدید از این آسیاب‌های آبی لطفی ندارد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …