برگزاری فم تور در چهارمحال و بختیاری

فعالان حوزه گردشگری در یک تور چهار روزه با جاذبه‌های مهم گردشگری استان چهارمحال و بختیاری آشنا شدند. در ادامه این سفر چهار روزه به استانی که همه جذابیت‌های آن حول محور طبیعتگردی ختم می‌شود.
گروه فعالان گردشگری به موزه باستان شناسی رفتند موزه‌ای که پیش از این حمام و در واقع موقوفه حاج ابوالقاسم آزاده چالشتری بوده است. گرمابه پرهیزکار از محل مایملک مرحوم حاج آقا حسین پرهیزگار و با مساعدت مالی بانو حاجیه سلطنت خانم آزاده و حاج ابوالقاسم آزاده چالشتری در سال ۲۶ احداث شده و در سال ۳۴ توسط حاج ابوالقاسم آزاده وقف عام شد.
این گرمابه با ۶۲۰ متر زیربنا از دو حمام کوچک و بزرگ تشکیل شده است و یکی از آخرین بناهایی است که در دوران معاصر و به سبک معماری سنتی حمام‌های قدیمی کشور احداث شده و دارای ویژگی‌های معماری و هنری ارزشمند است.
عملیات تبدیل گرمابه پرهیزگار به موزه باستان شناسی با افزودن الحاقاتی به شیوه معماری سنتی از سال ۷۶ آغاز و با مجموع زیربنای ۱۴۰۰ متر در بهار سال ۸۲ به اتمام رسید. در واقع سال ۷۶ این حمام یک مخروبه بود.

از آجرنوشته تا صورتک مفرغی
سکه‌های قدیمی و آثاری که از کشفیات باستان شناسی به دست آمده در ویترین‌هایی که برای نمایش این آثار تعبیه شده، به نمایش درآمده است ویترین‌هایی که از اصول استاندارد اولیه نیز برخوردار نیستند و گویی به دلیل نبود مسافر و بازدیدکننده گرد و غبار روی آثار هنوز باقی مانده است و کسی حوصله تمیزکردن آن‌ها را نداشته است.
رضا روحانی شهرکی راهنمای گردشگری آلمانی و انگلیسی زبانی که این بخش از بازدید شرکت کنندگان در فمتور را هدایت می‌کرد توضیح می‌داد که «یکی از نکات منحصر به فرد این حمام داشتن گربه رو در حمام است». منتها گربه رو در بیشتر حمام‌های قدیمی وجود داشته و کاربری آن هم تناسب و امکان تبادل حرارت و دمای هوای حمام از کف بوده است. شاید این حمام از معدود حمام‌هایی است که بخشی از این گربه رو را به صورت روباز با قراردادن شیشه برای بازدیدکنندگان قابل مشاهده کرده است.
در ویترین‌های به کار رفته در این حمام تاریخی می‌توان آثاری جذاب غیر از سفال‌هایی که همه موزه‌ها دارند پیدا کرد مانند پیکره سفالی زنی متعلق به هزاره دوم قبل از میلاد یا دستبند عاج دوره اموی یا آجر نوشته دوره عیلامی.
صورتک مفرغی هزاره اول قبل از میلاد نیز از کشفیات این استان است اما اطلاعات آن و اشیای دیگر این موزه آنقدر ناقص هستند که جز این اطلاعات دیگری به دست بازدیدکننده نمی‌دهد مگر اینکه راهنمای گردشگری توضیح دهد.
ورودی این موزه ۴ هزار تومان است و باستان شناسان استان که مدتهای بسیار زیادی از زمان کاوش و مطالعه روی آثار و محوطه‌های باستان شناسی به دلیل نبود اعتبار می‌گذرد در این مکان مستقر هستند؛ مکان یا حمامی که انتظار می‌رود سیستم امنیتی و حفاظتی آثار موجود در آن استاندارد باشد.
کتیبه‌ای نیز در این موزه به نمایش گذاشته شده که تاریخ آن را شش هزار سال قبل تخمین زده‌اند روی این آجرنوشته نیایش نامه‌هایی وجود دارد که استادان ایرانی آن را خوانده‌اند و مورد توجه استرالیایی‌ها نیز قرار گرفته است.
در این مکان گرزها و شمشیر و الات جنگی تزئین شده‌ای را می‌توان دید و تصور کرد مردم آن زمان هر اندازه نقش و نگاری روی ابزار جنگی شأن داشتند بیشتر باور می‌کردند که قدرت دارند.

عمارتی که از اول بازسازی شد
گروهی که برای شرکت در تور آشناسازی به استان چهارمحال و بختیاری سفر کرده بودند برای استراحت و ناهار به رستورانی رفتند که یکی از جاذبه‌های شهرکرد به حساب می‌آمد و چون فضای سنتی و بازسازی شده‌ای داشت به عمارت فیروزه مشهور بود عمارتی که اواخر سال ۹۵ به مدت دو سال طراحی و بازسازی شد.
این عمارت از سال ۹۷ تا کنون خدمات پذیرایی می‌دهد و چون نقاشی‌های سنتی روی در و دیوارش هست و از در و پنجره‌های سنتی استفاده کرده محل خوبی برای عکاسی مشتریانی است که مجبورند مدت طولانی منتظر آماده شدن غذا بمانند.
یکی از توابع شهرکرد چالشتر در ۶ کیلومتری مرکز فعلی استان یکی از مهمترین مناطق گردشگری برای گردشگران و گروه شرکت کننده در تور آشناسازی است چون این بخش از استان به قلعه چالشتر و قفل‌هایش شهرت دارد.
قلعه چالشتر و اتاق نقاشی آن نزد بسیاری از گردشگران محبوب است به خصوص با داستان‌های اتاق نقاشی یا همان اتاق شاه نشین آن. موزه مردم شناسی و موزه سنگ و حمام آن سه بخش مهم این قلعه است که گرد و غبار روی مجسمه‌هایش نشان می‌دهد خیلی وقت است رسیدگی خوبی به آن نشده است. شاید به دلیل کرونا و یا به دلیل نبود اعتبار و گردشگری که عید امسال به این قلعه پا نگذاشت.
ورودی این قلعه درست در زیر طاق قلعه جایی بود که اعضای گروه با یکدیگر آشنا شدند گروهی که از میان ۳۰۰ نفر انتخاب شده بودند تا به استان سفر کنند و با جاذبه‌های گردشگری آن آشنا شوند، هر یک فعال در یکی از بخش‌های گردشگری بودند. یکی راهنمای گردشگری بود دیگری پژوهشگر آن یکی خبرنگار و طبیعت‌گرد و دیگری نیز عکاس و استاد دانشگاه و یا مجری برنامه‌های ورزشی.
آنها با قلعه چالشتر از مهمترین جاذبه‌های گردشگری و تاریخی این شهر آشنا می‌شدند جایی که موزه سبک زندگی آن هنوز بسته بود و سنگ‌های باستانی‌اش زیر یک طاق فرصتی برای خودنمایی به گروه را نداشتند.
انگار تازه قلعه برای گردشگران فم تور باز شده بود و می‌بایست اولین گروه از گردشگرانی باشد که اجازه داده شده‌اند به صورت گروهی از اینجا بازدید کنند. هنوز بسیاری از وسایل مردم شناسی این منطقه مانند کوزه‌ها و وسایل دیگر در دسترس گردشگران است و سلامتشان در تهدید.

Check Also

برگزاری رالی تور گردشگری تهران- شمال

کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی با همکاری انجمن موتورسواری و اتومبیل‌رانی ورزش کارگری، رالی تور تفریحی، …