پوشاندن آثار مسیحیت در ایاصوفیه

پس از صدور فرمان تغییر کاربری موزه «ایاصوفیه» به مسجد، دولت ترکیه اعلام کرد موزاییک‌هایی که چهره مریم مقدس و جبرئیل را به تصویر می‌کشند هنگام گشایش این مکان به روی نمازگزاران پوشانده خواهند شد.
به نقل از آرت‌نیوزپیپر، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه اوایل ماه جاری فرمان تغییر کاربری موزه «ایاصوفیه» به مسجد را صادر کرد و طبق اعلام قبلی، مسلمانان در روز جمعه در «ایاصوفیه» نماز اقامه خواهند کرد.
پس از بازدید «رجب طیب اردوغان» از «ایاصوفیه»، سخنگوی دولت اعلام کرد موزاییک‌های «بیزانسی» که مریم مقدس و جبرئیل را به تصویر می‌کشند و در مقابل قبله قرار دارند با پرده‌هایی پوشانده خواهند شد و زمانی که نمازگزاران برای اقامه نماز در «ایاصوفیه» حضور نداشته باشند این موزاییک‌ها برای تمامی بازدیدکننگان و گردشگران به نمایش گذاشته خواهند شد.
موزاییکی که مریم مقدس را با پس‌زمینه‌ای طلایی به تصویر می‌کشد یکی از مشهورترین آثار هنری «بیزانسی» واقع در «ایاصوفیه» است. این موزاییک در قرن نهم میلادی خلق شد و پس از وقوع زمین‌لرزه‌ای شدید، در قرن چهاردهم بازسازی شد. تصاویری از دو فرشته جبرئیل و میکائیل که در کنار مریم مقدس قرار دارند نیز در کنار تصویر مریم مقدس خلق شد.
«ایاصوفیه» در ابتدا به عنوان یک کلیسا در قرن ششم میلادی ساخته شده بود.
بلافاصله پس از آن که استانبول کنونی توسط سلطان محمد دوم در سال ۱۴۵۳ فتح شد، «ایاصوفیه» به مسجد تبدیل شد. در طول فرمانروایی سلطان سلیمان اول نیز موزاییک‌ها و فرسکوهایی که مضامین مسیحیت را دربر داشتند، پوشانده شدند و بعدها در نتیجه یک پروژه عظیم برای بازسازی مسجد توسط معماران ایتالیایی-سوئیسی که در طول سال‌های ۱۸۴۷ تا ۱۸۴۹ صورت گرفت، یک محراب آراسته در پایین موزاییک مریم مقدس ساخته شد.
«توماس ویترمور» باستان‌شناس آمریکایی این موزاییک‌های پوشانده شده را در فاصله سال‌های ۱۹۳۵ تا ۱۹۳۹ بازیابی و مرمت کرد. این باستان‌شناس به واسطه روابط دوستانه‌اش با «آتاتورک» نخستین رئیس‌جمهور ترکیه که «ایاصوفیه» را به موزه تبدیل کرد توانست به «ایاصوفیه» راه یابد.
«ایاصوفیه» به عنوان بخشی از منطقه تاریخی استانبول در سال ۱۹۸۵ و در نهمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو در فهرست آثار جهانی قرار گرفت.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …