اهدای گواهینامه ثبت جهانی دوتار به استاد عثمان محمدپرست

نسخه‌ای از گواهینامه ثبت جهانی دوتار که به دو زبان انگلیسی و فارسی نگارش شده، به استاد عثمان محمدپرست اهدا شد.

این گواهینامه از طرف بهروز وجدانی که عهده‌دار پرونده ثبت جهانی دوتار با عنوان «مهارت سنتی ساختن ونواختن دوتار» در یونسکو بود به استاد عثمان محمدپرست اهدا شده است.
در بخشی از پیام وجدانی به استاد عثمان آمده است: سپاس فراوان من را خدمت استاد عثمان محمدپرست (عثمان خوافی) نوازنده منحصر به فرد دوتار برسانید، برای این انسان شریف و نوازنده بی‌ادعا که خیلی از هنرمندان طراز اول کشور برخی از آلبوم‌های معروف خودرا مرهون نغمه‌های دلنشین دوتار او هستند آرزوی سلامتی و شادی دارم.»
در ادامه آمده است: «با توجه به این حقایق و شخصیت شجاع، بی‌ریا و مهربان او بود که اینجانب که پژوهش و نگارش و مدیریت پرونده ثبت شده در سال ۱۳۹۸ در یونسکو را به عنوان میراث جهانی عهده‌دار بودم گواهینامه انگلیسی را همراه با متن فارسی که خودم تهیه کرده بودم با عنوان «مهارت‌های سنتی ساختن و نواختن دوتار» را به خانواده ایشان تقدیم کردم که زینت بخش اتاق محل زندگی ایشان باشد.»
این لوح به نمایندگی از وجدانی توسط محمود باعقیده رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خواف و علی تاجیک رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خواف به استاد محمدپرست تقدیم شد.
عثمان محمدپرست در سال ۱۳۰۷ در شهر خواف در خراسان رضوی متولد شد، عثمان محمدپرست دوتار نواز ایرانی از ۱۰ سالگی با دوتار مأنوس شد.
او آثار مطرح و معروفی دارد که از چاوشی و سرحدی گرفته تا دیگر مقام‌های این دیار، اجراهای گوناگونی را درعین وحدت آفریده‌است.
محمد پرست دیر زمانی است که دارای فعالیت‌های خیرخواهانه در حوزه مدرسه سازی است.
نخستین کاشی ماندگار خراسان‌رضوی در راستای حفظ میراث ناملموس کشور از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی ۸ شهریور ۱۳۹۶ بر سر در منزل عثمان محمدپرست نصب شد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …