موفقیتهای ثبت شده به نام خبرنگاران در دوران کرونا

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فصل مشترک خبرنگاران و پزشکان را معرفت دانست و گفت: اگر عشق نداشته باشید به قلم روی نمی‌آوید. زیرا خاصیتش این است که دیده نمی‌شوی، اما دیگران را نشان می‌دهی. در مواجهه با کرونا هم این فداکاری در بین خبرنگاران بود. زیرا هرجا که حادثه و بحران هست، خبرنگار هم حضور دارد.

روز خبرنگار ایرانگردنیوز

به گزارش ایرانگردنیوز، محمد خدادی در وبینار رسانه و مسئولیت اجتماعی با نگاهی بر بحران کرونا با بیان اینکه کرونا بحرانی است که به بشریت تحمیل شده است، گفت: شاید خطرناک‌ترین و سخت‌ترین موضوعاتی که بشر با آن مواجه می‌شود، مسائلی است که نسبت به آن اطلاعی نداشته باشد. زیرا نتیجه بی اطلاعی غافلگیری است و غافلگیری رفتار انسان‌ها را دچار نوسان می کند. کرونا بر انسان تحمیل شد و به درون خانه‌ها رفت و سن و شغل و جغرافیا نشناخت.

وی افزود: مواجهه با کرونا یک لایه جسمی دارد و یک لایه روحی. لایه جسمی آن بر بستر تلاش، زحمت، همت، قدرت و معرفت کادر بهداشت و درمان سوار شد که به معنای واقعی حماسه آفریدند. با عشق می‌توان به فداکاری رسید. باید در این روزها دفاع مقدس را یاد کنیم؛ این روزها شباهت زیادی به آن دوران دارد. فداکاری و تلاش کردن، حتی به قیمت نبودن برای ماندن دیگران. این پیامی بود که پزشکان و پرستاران و همه کادر بهداشت و درمان ما به راحتی و در عمل به مردم نشان دادند. درمان درد بدون معرفت شدنی نیست. پزشکان شبانه روز در خطر ابتلا به انواع و اقسام بیماری‌ها هستند و امروز با وجود کرونا بهتر می‌توانیم جامعه پزشکی را بشناسیم، درک‌شان کنیم و در کنارشان باشیم. اینکه دنیای آنها را نشناختیم شاید جفا بوده است.

خدادی با اشاره به روز خبرنگار، گفت: سالروز شهادت شهید صارمی را در پیش داریم که در آن زمان ارتباط مستقیمی با خود من داشت. در زمان اعزامش به افغانستان، من مدیر بین الملل خبرگزاری جمهوری اسلامی بودم و این شهید خودش متقاضی رفتن به مزارشریف بود. شهدای بسیاری در راه آرمان‌هایمان تقدیم کردیم. در همین ایام روح الله رجایی را از دست دادیم. فصل مشترک همه خبرنگاران نیز مانند پزشکان، معرفت است. اگر عشق نداشته باشید به قلم روی نمی‌آوید. زیرا خاصیتش این است که دیده نمی‌شوی، اما دیگران را نشان می‌دهی. در مواجهه با کرونا هم این فداکاری در بین خبرنگاران بود. زیرا هرجا که حادثه و بحران هست، خبرنگار هم حضور دارد.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در زمان کرونا هیچ رسانه‌ای تعطیل نبود، بلکه فعالیتش را افزایش داد. رسانه از یک ماه قبل از ورود کرونا به ایران با آن درگیر بود و همین که صدای کرونا در جهان درآمد، رسانه موظف بود به آن بپردازد و اطلاع‌رسانی کند. در معاونت مطبوعاتی ۲۰ روز قبل از اینکه کرونا به قم برسد، درباره بازگشت دانشجویان و نگرانی از انتشار ویروس جلسه‌ای گذاشتیم و یک نشست توجیهی با مدیران رسانه‌ها داشتیم و نسبت به موضوع کرونا صحبت و هماهنگی شد. مهم‌ترین ویژگی جریان کرونا ناشناخته بودن آن بود.

خدادی افزود: در این برهه افرادی را داشتیم که برای کسب و کار خودش، دارویی را اعلام کردند. در فضای کرونا مواجه بودیم با اینکه جریان رسانه‌ای بیرون، از موضوعات استفاده ابزاری کرد. صداهای ناشناخته‌ای که ایجاد اضطراب می‌کردند. از خوردن زنجبیل و لیمو تا نشان دادن یک بیمار مانده در خارج از بیمارستان در رشت و اعلام صداهای ناشناخته‌ای که به اسم پزشک و پرستار فریاد می‌زدند و توانایی پزشکان ما را ناتوانی نشان می‌دادند. با کمک رسانه‌ها شایعات به کف رفت، همبستگی به جایی رسید که با اطلاع رسانی جاده‌های ایران را با اقناع و تبیین بستید. در روز ۱۳ به در مردم حتی به پارک‌ها هم نرفتند. بدون تعیین جریمه، موفق شدید پیام پزشکان را از بستر رسانه منتقل کنید. همه مردم هم گوش شنوا داشتند و در تاریخ ثبت شد. هیچ یک از این موارد با ضرب و زور نبود، بلکه در بستر رسانه و با منبع پیام موثق ارائه شد و مردم با اعتمادی که به تیم پزشکی داشتند، همراهی کردند.

Check Also

بازگشت دوباره صنایع دستی به نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی از اضافه شدن صنایع دستی به پانزدهمین نمایشگاه …