کشفیاتی جدید درباره بزرگترین فرش تصویری ایران

محقق و پژوهشگر فرش گفت: بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین فرش تصویری تاریخ فرش بافی ایران و جهان در گروه فرش‌های با قدمت یک قرن و بیشتر مربوط به درخش خراسان جنوبی است.
تورج ژوله اظهار کرد: بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین فرش تصویری تاریخ فرش بافی ایران و جهان در گروه فرش‌های با قدمت یک قرن و بیشتر در مجموعه تاریخی میراث جهانی گلستان رونمایی شد.
وی افزود: این فرش تصویری حدود ۲۸ متر است و در منطقه درخش خراسان جنوبی بافته شده است.
عضو هیئت کارشناسی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه فرش تصویری بیش از یک قرن قدمت دارد، تصریح کرد: این فرش حدود سه سال پیش در جریان بررسی فرش‌های تاریخی مجموعه میراث جهانی گلستان شناسایی شد.
ژوله ادامه داد: عمارت طراحی شده روی این فرش براساس مطالعات انجام شده داخل ایران نیست و احتمالا مربوط به رژه نظامی انگلیسی‌ها در مقابل یک قصر است و نشان از یک رویداد مهم دارد که سفارش بافت آن به منطقه جنوب خراسان داده شده است.
وی با بیان اینکه کارهای مطالعاتی در حال انجام است تا بتوانیم نتیجه مطالعات را در کتابی چاپ کنیم، تصریح کرد: همایش فرش، سنت و هنر قرار است در سال جاری توسط فرهنگستان هنر انجام شود که رویدادی سه گانه بوده و یک بخش آن نمایشگاهی به نام گره بافته‌های تاریخی تصویری مربوط به یک قرن پیش است که در این همایش از این فرش استفاده خواهد شد.
عضو هیئت کارشناسی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: اطلاعات بیشتر در مورد این فرش از طریق مکاتبه با کارشناسان سازمان میراث فرهنگی خراسان جنوبی و ارتباط با آنان کسب خواهد شد.
حال با همکاری کارشناسان میراث فرهنگی خراسان جنوبی قرار است این فرش از حیث آزمایش تاریخ نگاری و نوع رنگ و بافت مورد تجزیه و تحلیل و ارزیابی قرار گیرد تا بتوان اطلاعات جامعی در مورد آن ارائه کرد.

Check Also

بازگشت دوباره صنایع دستی به نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی از اضافه شدن صنایع دستی به پانزدهمین نمایشگاه …