آبشار زرد لیمه؛ عریض‌ترین آبشار

چهار محال و بختیاری یکی از استان های کمتر شناخته شده کشور از نظر گردشگری است. همین ناشناخته بودن، باعث شده است تا این استان طبیعتی بسیار بکر، زیبا و دست نخورده داشته باشد.

موقعیت جغرافیایی

آبشار زرد لیمه در مناطق غربی شهرستان اردل چهار محال و بختیاری قرار دارد. این آبشار در منطقه ای به نام دیناران و در انتهای یک دره سرسبز به نام زرد لیمه جای خوش کرده است. فاصله شهرستان اردل با مرکز استان یعنی شهرکرد حدود ۸۰ کیلومتر است و به عنوان یکی از مناطق اصلی عبور عشایر در چهار محال و بختیاری شناخته می شود.

آبشار زرد لیمه در میان صخره ها و کوه های بلند زاگرس و در انتهای یک دره بسیار سرسبز و باصفا قرار دارد. ارتفاع این آبشار ۴۰ متر و عرض تاج آن (به جایی که آب شروع به پائین ریختن می کند، تاج آبشار می گویند) حدود ۶۵ متر است که آن را به عنوان یکی از عریض ترین آبشارهای کشور معروف کرده است.

پوشش گیاهی

معروف ترین نوع پوشش گیاهی در کوهپایه های زاگرس، جنگل های پراکنده بلوط آن هستند. این جنگل ها به عنوان دومین منابع طبیعی جنگلی ایران پس از جنگل های شمال کشور، ارزش بسیار زیادی دارند و به عنوان ریه های تنفسی زاگرس شناخته می شوند.

در مراتع دره لیمه، انواع و اقسام گیاهان ارزشمند مرتعی کشور را می توان مشاهده کرد. گون گونه اصلی مرتعی این ناحیه است که در مجاورت مزارع دیم گندم و جو محلیان و رودخانه خروشان بازفت خود نمایی می کند.

جاذبه‌های اطراف

اگر از علاقه مندان به تاریخ باشید هم می توانید پس از بازدید از آبشار زرد لیمه، به دیدار پل خدا آفرین، ایل راه باستانی و سنگ حجاری شده ۶۰۰۰ ساله بروید. بدین منظور، پس از تماشای آبشار زرد لیمه مسیرتان را ادامه دهید. از آبشار تا پل خدا آفرین و ایل راه باستانی دژپات حدود ۳ الی ۴ ساعت دیگر پیاده روی سخت لازم است. وجود راهنمای محلی برای بازدید از این دو اثر، ضروری است.

این منطقه یکی از مناطق کوچ عشایر در چهار محال و بختیاری است و اگر کمی خوش شانس باشید، سیاه چادرهای آن ها را هم در این منطقه خواهید دید.

مسیر آبشار

مسیر دسترسی به این آبشار بسیار طولانی است و در برخی نقاط آن از پاکوب هم خبری نیست! بنابراین حتما به صورت گروهی، با تجهیزات مناسب طبیعت گردی و با راهنمای محلی و راه بلد به این منطقه سفر کنید.

Check Also

سفری به یک روستای بهشتی در گیلان

با سفر به روستای بهشتی «ارده»، قطعا وارد یکی از سرزمین‌های رویایی و خیالی می‌شوید …