ایرانگرد نیوز

تالاب شادگان؛ بزرگترین تالاب ایران

تالاب شادگان با ۴۰۰ هزار هکتار وسعت به عنوان بزرگترین تالاب ایران در کنوانسیون بین المللی رامسر، در راستای حفاظت از تالاب ها، به عنوان تالاب بین المللی به ثبت رسیده است.
این تالاب در استان خوزستان و جنوب شهر شادگان قرار دارد. آب این تالاب از رودخانه های جراحی و کارون تأمین می شود. اما متاسفانه به دلیل مشکلات زیست محیطی اکنون در لیست قرمز (فهرست مونترو) قرار دارد. تنوع گونه های جانوری و گیاهی آن بسیار بالاست و پناهگاه پرندگان مهاجر از شمال اروپا و آسیا محسوب می شود.
در حال حاضر دو روستای صراخیه و رگبه در درون تالاب قرار دارند و به عنوان روستاهای هدف گردشگری در این مکان معرفی شده اند. مردم این روستاها عرب زبان هستند و معیشت آنها از طریق گاومیش داری، ماهیگیری و شکار پرندگان تأمین می شود.
همچنین این تالاب به دلیل تنوع جانوری اش از نظر بین المللی بسیار معروف و با اهمیت است و تا کنون حدود ۳۱۱ گونه جانوری در حاشیه این تالاب شناسائی شده است.
از ویژگیهای مهم و بی نظیر تالاب شادگان می توان به مقیاس بزرگ، طبیعی بودن، تنوع زیستگاهی، و نقشی که در تامین معاش ساکنین محلی ایفا می نماید اشاره نمود
سه شهر بزرگ شادگان، آبادان و ماهشهر در حاشیه این تالاب قرار گرفته و تعدادی روستا نیز در مجاورت آن قرار دارند و دو روستا نیز در داخل این تالاب قرار گرفته اند.
جمعیت شهر شادگان و روستاهای اطراف از نظر تاریخی برای تامین معاش وابسته به تالاب هستند. بخش عمده جمعیت این شهرها و روستاها عرب هستند که به کشت محصولات کشاورزی و خرما و دامداری به عنوان منابع اصلی اشتغال و تامین درآمد می پردازند.
دامداری (گاومیش)، ماهیگیری، شکار پرنده، نی بری و برداشت علوفه منافعی هستند که از این تالاب نصیب مردم می شود.
از مهمترین تهدیدات این تالاب می توان به جریانات ورودی زهکش ها، آلودگی آب، کاهش جریانهای سیلابی، تغییرات اقلیمی، خشکسالی طولانی مدت، معرفی گونه های غیربومی، نشت مواد نفتی از لوله­ ها و اختلال و ایجاد مزاحمت برای حیات وحش اشاره نمود.

مسیر:
دو مسیر برای رسیدن به تالاب معرفی شده است اول بزرگراه اهواز به آبادان و دوم مسیر ماهشهر به شادگان.

خروج از نسخه موبایل