شهر فرودگاهی چابهار ضرورت انکارناپذیر سواحل مکران

نماینده چابهار در مجلس با بیان این که وجود فرودگاه کنارک و فرودگاه چابهار برای سواحل مرکران ضروری است، گفت: هیچ تردیدی در ایجاد شهر فرودگاهی چابهار وجود ندارد.
در هفته‌ای که گذشت شرکت فرودگاهی ع-ع طی نامه‌ای به سازمان هواپیمایی کشوری از تعطیلی فرودگاه چابهار (کنارک) به دلیل تعمیر سطوح پروازی، سیستم ناوبری و … تا اطلاع ثانوی خبر داد.
این اقدام در کنار عدم توجه ایرلاین‌های داخلی باعث سرگردانی مسافران شد و در نهایت رئیس سازمان هواپیمایی کشوری چند روز بعد در بازدیدی از این فرودگاه اعلام کرد فرودگاه چابهار موقتا بازگشایی می‌شود. مسئله‌ای که نشان داد ادعای شرکت فرودگاهی ع-ع درخصوص وجود مشکلات مربوط به سیستم‌های ناوبری و سطوح پروازی واقعیت ندارد.
در این بین برخی نمایندگان مجلس نیز به ماجرای تعطیلی و بازگشایی فرودگاه کناک واکنش نشان داده‌اند. معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار، کنارک نیکشهر ، دشتیاری و قصرقند در مجلس با تاکید بر ضرورت شهر فرودگاهی چابهار می‌گوید: ذره‌ای تردیدی در ضرورت وجود شهر فرودگاهی چابهار وجود ندارد.
وی با قدردانی از تدبیر نیروی هوایی ارتش، وزارت راه و شهرسازی و استانداری در برقراری دوباره پروازهای فرودگاه کنارک، افزود: سواحل مکران هم به فرودگاه نظامی کنارک و هم به شهر فرودگاهی چابهار نیاز دارد.
وی با اشاره به ضرورت ایجاد یک شهر فرودگاهی در محدوده منطقه آزاد چابهار گفت: کسانی که با جایگاه ویژه چابهار به عنوان کانون و محور توسعه سواحل مکران آشنا باشند که مقام معظم رهبری تاکید موکد بر توسعه این منطقه دارند و کلیدواژه گنج پنهان را برای سواحل مکران به کار می‌برند، می‌دانند که قطعا برای شکوفایی این گنج پنهان به یک شهر فرودگاهی با تمام کارکردها و ظرفیت‌هایش نیاز است.
وی ادامه داد: یک شهر فرودگاهی که در شأن سواحل مکران به عنوان یک هاب بزرگ تجاری و اقتصادی باشد. بنابراین معتقدم در بحث ضرورت وجودی این مجموعه هیچ تردیدی وجود ندارد و هیچ کارشناسی نیاز سواحل مکران به این شهرک فرودگاهی را رد نمی‌کند.
سعیدی با بیان این‌که کماکان به فرودگاه کنارک به عنوان یک فرودگاه نظامی نیاز داریم و این نیازی نه فقط برای منطقه که برای کل کشور است، اضافه کرد: فرودگاه کنارک نیز باید از حمایت‌های لازم برخوردار باشد. اما برای مباحث اقتصادی و توسعه‌‌ای که در افق چابهار و سواحل مکران دیده می‌شود، نیاز به یک شهر فرودگاهی داریم که با ظرفیت‌های بالا بتواند نیاز بخش‌های مختلف اقتصادی اعم از تولید و ترانزیت و تجارت تا مباحثی مانند توسعه گردشگری و ترانزیت مسافری را پاسخگو باشد.
وی یادآور شد: افق و چشم‌انداز چابهار یک نقطه کانونی در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب است. یعنی یک کانون تکرار ناپذیر در ایران و خاورمیانه. حال بدون تردید چنین کانونی برای شکوفایی ظرفیت‌هایش نیاز به یک مجموعه عظیم و توانمند فرودگاهی دارد که در تمام منطقه پیشرو باشد.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: این دو فرودگاه یعنی فرودگاه کنارک به عنوان یک فرودگاه نظامی و فرودگاه جدید چابهار به عنوان یک شهر فرودگاهی هر دو برای سواحل مکران و البته کل کشور ضرورت وجودی دارند. اما هر کدام کارکردی جداگانه داشته و وجود یکی، نافی دیگری نیست.

Check Also

فرودگاه چابهار در مسیر توسعه سرمایه‌گذاری و گردشگری

نماینده مردم شهرستان‌های چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند و دشتیاری در مجلس شورای اسلامی گفت: ساخت …