ایرانگرد نیوز

کویر ابوزیدآباد

کویر ابوزید آباد در کاشان در کنار دیگر جاذبه های کویری ایران نظیر کویر مرنجاب و کویر مصر از محبوب ترین مقصدهای کویری برای گردشگران علاقمند به این نوع جاذبه ها می باشد. نکته ی جالب درباره ی کویر ابوزیدآباد و منطقه آن این است که پایتخت گویش های کهن ایران محسوب می شود و گویش بیذوی و همچنین فرهنگ مردمان این منطقه جز مهمترین جاذبه های گردشگری آن به شمار می رود. از جمله جاذبه های گردشگری که در نزدیکی این کویر وجود دارند و شما می توانید در بعد از طبیعت گردی در کویر ابوزید آباد در کاشان به سمت آن ها هم بروید قلعه کرشاهی، آب ‌انبار صفوی، شهر زیرزمینی اویی و شهر تاریخی نوش‌آباد (که به روایتی پایتخت انوشیروان ساسانی بوده است) هستند.

موقعیت جغرافیایی
از لحاظ موقعیتی کویر ابوزیدآباد در کاشان در حدود ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی کاشان قرار گرفته و در ارتفاع ۹۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد. جاذبه‌های دیدنی منطقه کویری ابوزیدآباد این منطقه بیشتر در شمال آن و در امتداد جاده خاکی به طول ۲۵ کیلومتر واقع شده ‌اند، در فاصله‌ی حدود ۸ کیلومتری شهر تپه شن‌های روان را خواهید دید. اگر خواستید که به تپه های بزرگتر و زیباتر خودتان را برسانید می بایست که مسیر کویر و کنارگذر دریاچه نمک چال عروس را نیز طی کنید.

بهترین زمان سفر
همانطور که می دانید به طور کلی کویر روزهای گرم و شب های سردی را دارا می باشد، اما این شرایط به نسبت فصلی که در آن هستید، می تواند کمی متغیر باشد. از همین رو بهترین زمان برای سفر به کویر ابوزیدآباد پاییز، زمستان و در نهایت اوایل فصل بهار است؛ لازم به ذکر است که تورهای طبیعت‌گردی در کویر ابوزیدآباد در کاشان و شهر زیرزمینی اویی به طور معمول در نیمه سرد فصل سال برگزار می‌شوند.

شهر زیرزمینی اویی
شهر زیرزمینی اویی با توجه به سیستم تهویه منحصر به فردی که دارا می باشد، در زیر سطح شهر نوش آباد قرار گرفته است و به روایتی یکی از قدیمی ترین شهرهای زیرزمینی دنیا به شمار می رود. قدمت این شهر تاریخی به قبل از اسلام و احتمالا به اوایل دوره ساسانی برمی گردد. شهر اویی کاملا به صورت دست ‌کن ساخته شده، به دلیل نقشی که در حفظ جان مردم و دفاع از شهر در مواقع خطر داشته است به وسعت چندین هزار مترمربع و زیر بافت قدیمی نوش‌آباد قرار گرفته و تا سطح امروزی آن نیز کشیده است. جالب است بدانید که این شهر زیرزمینی در سال ۱۳۸۵، به صورت کاملا اتفاقی توسط فردی که در منزل خود در حال حفر چاه بوده، کشف شد.

اقامت در کویر ابوزیدآباد
اگر خواستید شب را در کویر ابوزید آباد در کاشان این کویر زیبا و دلربا بمانید می توانید در کاروانسرای سفوی کویر ابوزیدآباد که شرایط اقامت را برای مسافران فراهم آورده نیز اقامت داشته باشید. علاوه بر این کاروانسرا، مراکز اقامتی کاشان و آران و بیدگل و یا زائر سرای امامزاده آقا علی عباس نیز جهت اقامت در این منطقه استفاده کنید. به دلیل دسترسی سخت‌تر نسبت به منطقه مرنجاب این منطقه بکر باقی مانده است.

مسیر دسترسی
به منظور دسترسی به کویر ابوزیدآباد در کاشان تقریبا حدود ۴ ساعت رانندگی از تهران لازم است. مسیر دسیترسی شما از اتوبان تهران قم آغاز می شود و با عبور از از قم و ادامه دادن جاده در آزادراه امیرکبیر یا جاده قم-کاشان وارد شهر کاشان می شود. زمانی که به کاشان وارد شدید به سمت بلوار قطب راوندی بروید و با ادامه مسیر در بلوار ملاصدرا به یک دو راهی می‌رسید که در سمت چپ شما قرار دارد، به سمت چپ بپیچید تا با ادامه مسیر به کویر ابوزیدآباد در کاشان برسید.
شهر زیرزمینی اویی هم در نوش آباد که در ۵ کیلومتری غرب آران و بیدگل قرار دارد نیز واقع شده است. برای بازدید از شهر زیرزمینی می‌بایست از بلوار قطب راوندی در کاشان وارد بلوار کویر شده و از آنجا با ادامه مسیر به نوش‌آباد برسید. اگر هم نخواستید می توانید ابتدا به سمت آران‌ وبیدگل بروید و از آن سمت وارد بلوار شمس‌آبادی شوید وبا ادامه مسیر به نوش‌آباد و شهر زیرزمینی اویی برسید.

 

خروج از نسخه موبایل