حضور کشورهای همسایه در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران با حضور کشورهای همسایه برگزار می شود.

 علی‌اصغر شالبافیان روز سه شنبه در نشست خبری پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته و سی و پنجمین نمایشگاه صنایع دستی به ضرورت برگزاری تخصصی این دوره از نمایشگاه اشاره کرد و افزود: برگزاری نمایشگاه فضای b2b  به صورت مجازی و حضوری از جمله دیگر محورهای این نمایشگاه است. برای جلوگیری از شیوع کرونا سالنی مجزای برای مذاکرات b2b در نظر گرفته شده است.

شالبافیان در ادامه در خصوص حضور مهمانان خارجی در نمایشگاه گفت: حضور نمایندگانی از کشورهای همسایه در این دوره از نمایشگاه قطعی است.

حضور پر رنگ کشورهای همسایه در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران

وی با اشاره به شیوع سویه جدید کرونا در روزهای اخیر گفت: این دوره از نمایشگاه با رعایت تمام شیوه نامه های بهداشتی برگزار می شود.

وی در خصوص آسیب های جدی ناشی از کرونا که به گردشگری و صنایع دستی وارد کرده است، گفت: در این نمایشگاه رویکردی جدی برای حمایت از گردشگری و صنایع دستی در نظر گرفته شده است. همچنین  دیگر برنامه های وزارت، توجه به توسعه گردشگری استان های غرب کشور، گردشگری  خوراک، کشاورزی و سلامت از جمله محوری های دیگر جدی در این دوره از نمایشگاه خواهد بود.

شالبافیان درباره بخش بین‌المللی نمایشگاه توضیح داد: هیئت‌های تجاری از کشورهای پاکستان، ترکیه، عراق، افغانستان، تاجیکستان و عمان در نمایشگاه حضور دارند. همچنین برگزاری نشست‌های b۲b نیز با حضور شرکت‌هایی از چین و برخی کشورهای اروپایی به‌خصوص در حوزه گردشگری سلامت برنامه‌ریزی شده است.

سیاست قطعی وزارتخانه هم‌افزایی بین حوزه‌ها است

وی درباره ادغام همیشگی نمایشگاه دو حوزه صنایع‌دستی و گردشگری بیان کرد: سیاست قطعی وزارتخانه هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت‌های مشترک حوزه‌هاست. برگزاری توامان نمایشگاه این دو حوزه، زیرساخت مناسبی برای ایجاد این هم‌افزایی است. تصمیم قطعی برای ادغام همیشگی نیز پس از بررسی و ارزیابی‌ها در پایان برگزاری نمایشگاه گرفته می‌شود.

معاون گردشگری درباره حمایت‌های انجام شده از کسب‌وکارهای گردشگری توضیح داد: در این دوره حضور کسب‌وکارهای گردشگری در نمایشگاه تسهیل شده و همچنین امکان حضور تشکل‌ها و انجمن‌های حرفه‌ای به صورت رایگان مهیا شده است. ارتباط و طرح مشکلات بخش خصوصی با بخش‌های دولتی ذیربط نیز از دیگر اقدامات برنامه‌ریزی شده است.

شالبافیان درباره سیاست اصلی وزارتخانه  گفت: تسهیل‌گیری، رفع موانع کسب و کارها و هماهنگی‌های بین‌بخشی  از جمله برنامه  ها است. این سیاست را نیز طی این مدت با برگزاری نشست‌های تجاری و فم‌تورها به میزبانی هشت استان انجام داده‌ایم. همچنین تمام تلاشمان این است که بین کسب و کارهای داخلی با شرکای خارجی پیوند ایجاد کنیم. حضور در قالب نمایشگاه تخصصی در کشورهای همسایه در حوزه گردشگری سلامت و زیارتی همچنین هماهنگی با رایزنان اقتصادی و فرهنگی برای حمایت از دفاتر خدمات مسافرتی از دیگر اقدامات در این راستاست.

رونمایی از تقویم جشنواره‌های منطقه‌ای 

معاون گردشگری همچنین به برپایی جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های منطقه‌ای در راستای توسعه و رونق گردشگری داخلی اشاره کرد و گفت: صرفا برگزاری نمایشگاه تهران آسیب کرونا را جبران نمی‌کند، به همین دلیل برای تسهیل گردشگری داخلی رویدادهای منطقه‌ای تدارک دیده شده و از تقویم این رویدادها در نمایشگاه رونمایی می‌شود.

وی با اشاره به تاکید به ادارات کل استانی برای حمایت از استارت‌آپ‌ها افزود: تلاشمان در چهارماه گذشته رفع موانع بوده است. ما استارت‌آپ‌ها را رقیب کسب و کارهای سنتی نمی‌دانیم بلکه آن‌ها را مکمل و هم‌یار آن‌ها می‌بینیم.

معاون گردشگری تصریح کرد: در این زمینه نیز در حوزه صدور مجوز و پیگیری از سایر دستگاه‌ها اقدام کرده‌ایم. همچنین در همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری حمایت‌های مالی از استارت‌آپ‌های نوپا انجام گرفته است. تاکید مهندس ضرغامی نیز ورود استارت‌آپ‌ها برای ارائه راه حل‌های جدید در این حوزه است.

وی با تاکید بر اهمیت برگزاری نمایشگاه به صورت تخصصی افزود: به طور حتم بین واژه تخصصی و خصوصی تفاوت قائل هستیم. قائل به این نکته‌ایم که اقدامات به نمایش درآمده در نمایشگاه‌ شأن گردشگری بین مردم را کاهش ندهد، به همین دلیل تمامی برنامه‌ریزی‌ها از جمله ارائه خوراک استان‌ها با رویکرد تخصصی انجام شده است.

شالبافیان درباره بسته‌های سرمایه‌گذاری گردشگری بیان کرد: ۲۰ بسته سرمایه‌گذاری در حوزه جنگل‌ها با هماهنگی و پیشنهاد سازمان جنگل‌ها و سازمان حفاظت از محیط‌زیست آماده کرده‌ایم و در نمایشگاه در قالب دفترچه‌ای رونمایی می‌شود.

معاون گردشگری نبود مشکلات محیط‌زیستی و مسائل بین‌بخشی را به‌ عنوان ویژگی اصلی این بسته‌ها اعلام کرد و افزود: در سطح استانی نیز مدیران کل استانی فرصت‌های سرمایه‌گذاری را شناسایی و در نمایشگاه ارائه می‌دهند. همچنین استفاده از منابع تبصره ۱۸ حدود ۶۰۰ طرح گردشگری با پیشرفت بیش از ۷۰ درصد شناسایی و معرفی شده‌اند.

شالبافیان همچنین به ۲۸۳ پروژه قابل افتتاح در ۳۱ استان در دهه فجر اشاره کرد و افرود: بیمه راهنمایان گردشگری محمل قانونی پیدا کرده است و امیدواریم این حداقل خواسته آن‌ها استمرار پیدا کند.

وی همچنین ساعت برگزاری نمایشگاه را از ساعت ۸ تا ۱۷ اعلام کردو گفت: نگرانی‌های ستاد کرونا برای ازدحام جمعیت موجب شد روزهای پنجشنبه، جمعه و ساعات شلوغ برای نمایشگاه در نظر گرفته نشود. رعایت دقیق شیوه نامه های بهداشتی موضوع مهمی است که مد نظر قرار دارد. از عموم کسانی که به نمایشگاه می‌آیند نیز درخواست داریم  شیوه نامه ها را رعایت کنند.

پانزدهین دوره از نمایشگاه بین المللی گردشگری و سی و پنجمین نمایشگاه ملی صنایع دستی از نهم تا دوازدهم بهمن ماه در محل نمایشگاه بین المللی تهران با حضور آژانس‌های مسافرتی، استارتاپ‌ها، هتل‌ها و بوم گردی‌ها  در ۳۴ هزار مترمکعت و  در قالب ۸ سالن برگزار     می شود.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …