برای حفاظت از منابع دریایی کشور به برنامه‌ریزی‌های فرادستگاهی نیاز داریم

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت روز ملی خلیج‌فارس گفت: بهره‌برداری از دریاها و اقیانوس‌ها باید در راستای توسعه متوازن فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و صیانت از محیط زیست باشد. از طرفی توسعه پایدار، استفاده بهینه از منابع در راستای سیاست‌های زیست محیطی است و در کنار آن با مورد توجه قرار دادن توسعه پایدار دریا محور می‌توانیم به اهداف اقتصادی در کنار اهداف زیست محیطی دست پیدا کنیم.

به گزارش ایرانگردنیوز مجتبی ذوالجودی به مناسبت روز ملی خلیج‌فارس در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، عنوان کرد: در اقتصاد دریا محور، راهکار خروج از معضلات زیست محیطی، استفاده از ظرفیت و توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت توسعه پایدار می‌باشد. همچنین بهره‌برداری از دریاها و اقیانوس‌ها باید در راستای توسعه متوازن فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و صیانت از محیط زیست باشد. زیرا دریاها و اقیانوس‌ها سیستم‌های به هم پیوسته‌ای هستند که ایجاد تغییر در آن‌ها باعث پیامدهای بدون مرز محلی، منطقه‌ای و جهانی خواهد شد.

از دیدگاه مقام معظم رهبری ، دریاها یک فرصت بزرگ برای پیشرفت و حفظ منافع ملی‌اند و فواید آن‌ها فواید راهبردی است

وی در ادامه افزود: ما در حدود ۱۹۰ هزار کیلومتر مربع دریا در اختیار داریم، دریاهایی سرشار از منابع قابل استحصال و متصل به آبراهه‌های بین‌المللی. یک سوم از کل خطوط مرزی کشور، مرز دریایی است که حدود ۵ هزار و هشتصد کیلومتر می‌باشد. فعالیت‌های گسترده دریانوردی، صنایع دریایی ساحلی و فراساحلی، کشتی سازی، خدمات بندری، نفت و گاز، شیلات، گردشگری دریایی، صنایع نظامی دریایی، جستجو و نجات دریایی، جایگاه قابل ملاحظه‌ای را برای بخش دریایی کشور در توسعه اقتصادی ایجاد نموده است. از دیدگاه مقام معظم رهبری ، دریاها یک فرصت بزرگ برای پیشرفت و حفظ منافع ملی‌اند و فواید آن‌ها فواید راهبردی است. همچنین ایشان در لزوم تسلط به دریا، به تبیین مسائل مربوط به این موضوع نیز پرداخته‌اند و گوشزد کرده‌اند که اگر تهدید بشویم از دریا بیش از همه جا تهدید می‌شویم.

با قرار دادن توسعه پایدار دریا محور می‌توانیم به اهداف اقتصادی در کنار اهداف زیست محیطی دست پیدا کنیم

ذوالجودی تصریح کرد: توسعه دریا محور، برقراری و تبیین راهبردهای بهره‌گیری از مزیت‌های دسترسی به دریا جهت نیل به اهداف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی کلان کشور است. از طرفی توسعه پایدار، استفاده بهینه از منابع در راستای سیاست‌های زیست محیطی است و در کنار آن با مورد توجه قرار دادن توسعه پایدار دریا محور می‌توانیم به اهداف اقتصادی در کنار اهداف زیست محیطی دست پیدا کنیم.

وی خاطر نشان کرد: تسلط بر دریا، حفاظت از محیط زیست آن و بهره‌گیری بهینه از مواهب آن، ارکان توسعه دریا محور است. تاریخ نشان داده، نیاز به توسعه سبب می‌شود تا جوامع به هر صورت ممکن خود را به دریا برسانند و از آن بهره‌برداری کنند. بهره‌گیری از دریا باعث رشد حوزه‌های مختلف علم شده است، لذا در جمع‌بندی عرض می‌کنم که فناوری پیشرفته سبب گردیده تا بیشتر نقاط دریا در دسترس و یا در معرض دید قرار گیرد، حتی زیر دریا نیز تحت سیطره بشر قرار دارد.

ذوالجودی در ادامه افزود : تا حدودی به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های دریا به عنوان یکی از منابع طبیعی خدادادی اشاره شد، اما این را هم باید گفت متأسفانه عوامل متعددی حیات این موهبت الهی را تهدید می‌کنند و اگر از کنار این تهدیدات با کم توجهی عبور کنیم دیری نخواهد گذشت که دریا نعمات خود را از ما دریغ خواهد کرد.و باید با برنامه‌ریزی صحیح در قالب برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت چشم‌اندازی مطلوب را پیش روی محیط زیست دریایی کشور و جهان قرار داد.

معاون دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه این گفتگو اظهار کرد :پیشنهاد می‌کنم که اطلاعات کاربردی برای اخذ تصمیمات متناسب و مؤثر، گردآوری شوند و خلأهای اطلاعاتی به‌مرورزمان رفع شده و سازوکارهای تبادل اطلاعات با رعایت ملاحظات مربوطه میان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، دریای عمان پس از بررسی‌های تخصصی، برقرار شوند. کنترل آلودگی‌ها و کنترل گونه‌های مهاجم خلیج‌فارس، دریای عمان و همچنین دریای خزر که ناشی از منابع آلاینده فراساحل و دریانوردی است، باید موردتوجه قرار گیرد. و مناطق حفاظت‌شده ساحلی و دریایی باید توسعه‌یافته و در یک شبکه قرار گیرند.گونه‌های ارزشمند جانوری مثل نهنگ‌ها، کوسه‌ها، لاک‌پشت‌های دریایی و انواع ماهیان شیلاتی و غیر آن در معرض تهدید جدی قرارگرفته‌اند و نیازمند تدوین برنامه‌ای منسجم برای حفاظت هستند.
وی در ادامه گفت : آلودگی‌های ناشی از فاضلاب‌ها و پسماندهای شهری مسئله‌ای است که نیازمند حل فوری است. گونه‌های زیستی در دریای خزر، خلیج‌فارس و دریای عمان آسوده از تهدید نیستند و باید برنامه‌ریزی‌های لازم، کافی و فرادستگاهی برای حفاظت از محیط‌زیست، منابع طبیعی و گونه‌های درخطر آن صورت گیرد.

ذوالجودی با اشاره به منحصربه‌فرد بودن دریای نیمه بسته خلیج‌فارس از منظر موقعیت استراتژیک  منابع انرژی و تنوع زیستی و حمل‌ونقل دریایی و توسعه صنایع و مسائل امنیتی حفاظت و پاسداری همه‌جانبه از این پهنه آبی در تمام زمینه‌ها را وظیفه مهمی ارگان‌ها نهادها ونشکل های علمی و مردمی دانست و اظهار کرد: نظارت و حفاظت از محیط‌زیست دریایی از برنامه‌های اصلی معاونت محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست  است.

وی در پایان با تبریک روز ملی خلیج‌فارس بیان نمود که همواره این دریای نیمه بسته دارای اهمیت جهانی موردتوجه دنیا بوده و در مقاطع مختلف زمانی مورد طمع کشورهای بیگانه  در مسائل مختلف ازجمله مداخله درتاثیرگذاری بر امور سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشورهای منطقه بوده است تا جایی که  با همراهی بعضی کشورهای حاشیه سعی در تحریف نام حقیقی و تلاش برای ایجاد عناوین جعلی برای آن نموده‌اند که در این راستا  شورای عالی انقلاب فرهنگی دهم اردیبهشت هرسال را که هم‌زمان با اخراج پرتغال از تنگه هرمز است را روز ملی خلیج‌فارس نام‌گذاری نمود ه است که با استقبال گسترده مراکز علمی و پژوهشی و ارگان‌های مرتبط با دریا قرارگرفته و با برگزاری نشست‌های علمی و تحقیقاتی و تبادل‌نظرهای علمی مرتبط با دریا این روز را گرامی می‌دارند.

Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …