محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ محیط زیست می‌تواند باعث همگرایی و وحدت در کشور شود.

به گزارش ایرانگردنیوز از اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، علی سلاجقه در اولین گردهمایی سراسری مدیران کل حفاظت محیط‌زیست استان‌ها که صبح امروز در محل سالن همایش‌های بین‌المللی شهدای محیط‌زیست برگزار شد، با اشاره به شرایط محیط‌زیستی کشور، اظهار کرد: متاسفانه وضعیت محیط‌زیست کشور هنوز برای مسئولان دستگاه‌های اجرایی و نمایندگان مجلس به طور کامل تبیین نشده است هرچند این موضوع در دولت دارد اتفاق می‌افتد.
سلاجقه، خاطرنشان کرد: ریاست جمهوری نسبت به مسالۀ محیط‌زیست دیدگاه فوق‌العاده‌ای در دولت مطرح کردند که کلنگ هیچ پروژه‌ای در کشور بدون مجوز زیست محیطی بر زمین نخواهد خورد و ما باید این موضوع را مدنظر قرار دهیم.
وی با تاکید بر لزوم تغییر شیوه‌نامه‌های محیط‌زیستی، تصریح کرد: کارگروهی در سازمان حفاظت محیط‌زیست برای این کار تشکیل شده است و این کارگروه نظرات مدیران کل استان‌ها و حتی بدنه کارشناسی آنها را گرفته است. همۀ ما باید کمک کنیم تا این اقدام در یک بازۀ زمانی مشخص به انجام برسد و مملکت تکلیف خود را در بحث محیط زیست بداند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به فرمان سال مقام معظم رهبری، گفت: ظرفیت‌های خیلی عالی در بحث دانش‌بنیان‌ها در کشور وجود دارد که باید از آن استفاده کرد. هرجا که اندیشه و علم و دانش بیاید، جهالت رخت می‌بندد و این حتما به نفع محیط‌زیست کشور است.
وی افزود: در حال حاضر محیط‌زیست کشور در آستانه‌ها قرار دارد بنابراین صنعتی که می‌خواهد در جایی مستقر شود نمی‌تواند با تکنولوژی چند دهه قبل فعالیت کند. از سوی دیگر معادن هم در حال تخریب خیلی از مناطق کشور هستند و ما می‌بایست قبل از اینکه این اتفاق بیفتد، ورود پیدا کنیم.
معاون رئیس جمهور، در ادامه تصریح کرد: ظرفیت‌های HSE باید در تمام بخش‌های مختلف احصا شود و طبق قانون، فارغ‌التحصیلان محیط‌زیست در کارخانه‌ها و صنایع و بخش‌های مختلف مستقر و مشغول کار شوند.
سلاجقه تاکید کرد: من اعتقاد زیادی به اختیارات مدیران کل استان‌ها دارم و مدیران باید بتوانند در مورد موضوعات مختلف تصمیمات مقتضی بگیرند.
وی با تقدیر از عملکرد اداره کل محیط‌زیست استان سمنان در اجرای پروژه تکثیر در اسارت یوز آسیایی، گفت: این اقدام یک دستاورد علمی بزرگ برای کشور بود و امیدوارم استان سمنان به یک پایگاه ملی برای گونه‌های در حال اسارت کشور تبدیل شود.
دیپلماسی محیط زیست در خدمت دیپلماسی سیاسی کشور
رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست، خاطرنشان کرد: پروژه تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسئله محیط‌زیست می‌تواند باعث همگرایی و وحدت در کشور شود. من همواره گفته‌ام که دیپلماسی محیط‌زیست می‌تواند ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای برای دیپلماسی سیاسی کشور به وجود آورد.
به گفته سلاجقه، کشور ما نیاز به توسعه دارد و هنر و توانمندی ما در این است که این توسعه را به نحوی سامان دهیم که برای محیط زیست کشور مشکلی به وجود نیاید.
وی با تاکید بر اهمیت استفاده از ظرفیت سمن‌های زیست‌محیطی، گفت: حتما باید از ظرفیت سمن‌هایی که در راستای حفظ محیط‌زیست کشور گام بر می‌دارند و دلسوز کشور هستند، به نحو مطلوب استفاده شود.
معاون رئیس‌جمهور با اشاره به شعار سال سازمان حفاظت محیط زیست، متذکر شد: محیط‌زیست حتما باید مردم پایه، هوشمند و فناورانه باشد. بنابراین می‌بایست مردم را همه جا در کنار خود داشته باشیم و از توانمندی‌های آنها استفاده کنیم.
وی با اشاره به ضعف حقوقی سازمان حفاظت محیط‌زیست، خواستار استفاده از ظرفیت‌های متخصصان و ارتقای جایگاه حقوقی این سازمان شد.
سلاجقه از برگزاری نشست وزرای محیط زیست ۱۵ کشور منطقه در تیر ماه خبر داد و افزود: همه باید کمک کنند که این نشست در فضایی صمیمی برای رفع چالش‌های زیست‌محیطی منطقه برگزار شود.
رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه حقوق کارکنان این سازمان در تراز ملی وضعیت مناسبی ندارد، گفت: تاکنون یک نشست با کمیسیون حقوق و دستمزد دولت داشتیم و یک نشست دیگر هم در دستور کار است. علاوه بر این، از چند طریق دیگر هم پیگیر هستیم تا وضعیت حقوق همکاران سازمان یک جهش مناسب داشته باشد.
وی در پایان از مدیران کل استان‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست خواست تا نقدها و پیشنهادات خود در موضوعات مختلف را به ریاست و مجموعه مدیران ستادی سازمان انتقال دهند و کمک کنند تا مشکلات محیط زیستی کشور مرتفع گردد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …