حجاري سنگ از هنري تزئيني رو به فراموشي، وارد چرخه زندگي مردم شده است

حجاری
حجاري سنگ از هنري تزئيني رو به فراموشي، وارد چرخه زندگي مردم شده است
هنرمند رشته حجاري سنگ آذربايجان شرقي اظهار داشت: رشته حجاري سنتي از هنري تزئيني رو به فراموشي امروز به هنر- صنعتي کاربردري در زندگي مردم تبديل شده است.
صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي صمد بهادري که به دليل حفظ و احياي رشته هاي بومي در معرض فراموشي آذربايجان شرقي در سال جاري به عنوان هنرمند برگزيده استان در سطح ملي معرفي شده بود، حمايت اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان از تلاش براي احياي اين رشته را عامل مهمي در راستاي بازگشت رشته حجاري سنتي به هنر و صنعت استان دانست.

بهادري با بيان اينکه آخرين هنرمندان اين رشته چند دهه گذشته از دنيا رفتند، خاطرنشان کرد: از سال 81 شروع به فعاليت در اين رشته و تربيت نيروي کارآمد کردم و به تدريج حجاري سنتي با کاربردري شدن وارد چرخه زندگي اقشار مختلف مردم آذربايجان شرقي شد.

وي يادآور شد: تا پيش از اين حجاري سنتي تنها به عنوان رشته اي تزئيني در ساخت پيکره ها کاربرد داشت، اما ما آن را به صورت حرفه اي وارد معماري داخلي کرديم که اکنون در ساختمان ها کاربرد دارد.

اين هنرمند برگزيده صنايع دستي آذربايجان شرقي، با بيان اينکه کاهش قيمت هاي محصولات اين رشته در افزايش قدرت خريد مردم اثرگذار بوده است، افزود: با کاهش قيمت و بالا بردن تنوع محصولات، بسياري از خانه ها امروز هنر حجاري سنگ را در معماري خود داشته و بسياري از مردم با محصولات اين هنر و صنعت آشنا هستند.

بهادري با اشاره به حمايت هاي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان از هنرمندان صنايع دستي تصريح کرد: اين حمايت ها در چند سال اخير نسبت به گذشته فوق العاده چشمگير شده است، در واقع پيش از اين حمايت ها تنها به صدور پروانه هاي فعاليت محدود مي شد اما چند سالي است که با اين حمايت ها شرايط هنرمندان صنايع دستي بهبود يافته است.

وي بيمه هنرمندان صنايع دستي را يکي از نيازهاي مهم اين قشر دانست که طي چند سال اخير به عنوان يک چتر حمايتي مشمول اغلب هنرمندان استان شده است.

بهادري معرفي و فراهم کردن شرايط حضور هنرمندان در نمايشگاه هاي داخلي و بين المللي را از ديگر حمايت هاي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان برشمرد و گفت: نمايشگاه ها موقعيتي هستند که مسير را براي شناخت جامعه از آثار خوب صنايع دستي، فروش اثر و افزايش کيفيت محصولات در جامعه مي گشايند.

اين هنرمند صنايع دستي آذربايجان شرقي با اشاره به حضور در نمايشگاه صنايع دستي تهران و کسب عنوان هنرمند برگزيده صنايع دستي آذربايجان شرقي در روز جهاني صنايع دستي سال 92 اظهار داشت: پس از کسب اين عنوان مسئوليتم در ارتقاي بيش از پيش کيفيت محصولات افزايش يافته و خود را ملزم به پيشرفت در ارائه اين هنر به استان و کشور مي دانم.

بهادري همچنين با بيان اينکه حجاري سنگ با توجه به اينکه رشته دشواري است و نياز به ممارست و تحمل در يادگيري دارد علاقه مندان کمتري براي يادگيري نسبت به برخي ديگر از رشته هاي صنايع دستي دارد، افزود: پيش از اين چندين نفر را در اين رشته آموزش داده ام و پس از اين نيز در صورت فراهم بودن شرايط حاضرم با هزينه شخصي اين رشته را گسترش دهم زيرا معتقدم انتقال دانسته هايم به علاقه مندان به نوعي خمس و زکات بهره مندي از هنر است.

يادآور مي شود، صمد بهادري با بيش از 15 سال سابقه فعاليت در رشته حجاري سنگ، به دليل تلاش در راستاي حفظ و احياي رشته هاي بومي در معرض فراموشي آذربايجان شرقي، لوح تقدير و عنوان برتر مراسم تجليل از برگزيدگان صنايع دستي ايران در حاشيه برگزاري نمايشگاه ملي صنايع دستي سال 92 را از
دکتر محمد رضا رحيمي معاون اول رييس جمهور دريافت کرد

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …