راه اندازي نخستين کارگاه آموزش تراش سنگ هاي قيمتي در زندان هاي فارس

راه اندازي نخستين کارگاه آموزش تراش سنگ هاي قيمتي در زندان هاي فارس

معاون صنايع دستي و هنرهاي سنتي فارس از راه اندازي نخستين کارگاه آموزش تراش سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي در زندان هاي فارس خبر داد.

همت محمدي که همزمان با آغاز هفته قوه قضائيه از کلاس هاي آموزش و توليد محصولات صنايع دستي زندان عادل آباد شيراز بازديد مي کرد در گفتگو با معاون سلامت، اصلاح و تربيت اداره کل زندان هاي فارس ، با اشاره به لزوم کيفي سازي سطح کلاس هاي آموزشي در زندان به اهميت راه اندازي کارگاه آموزش و توليد تراش سنگهاي قيمتي و نيمه قيمتي براي زندانيان علاقمند اشاره کرد.

محمدي گفت: اين رشته از جمله رشته هاي پر رونق در صنايع دستي مي باشد و بازار فروش مناسبي نيز دارد.

معاون صنايع دستي فارس همچنين راه اندازي رشته خاتم سازي و خاتم پيچي را از ديگر اقدامات مناسب جهت حمايت از توليدات صنايع دستي دانست و گفت: در صورتيکه اين رشته نيز در زندان ها و به طور کل در سطح استان فعال تر شود در توليد مواد اوليه خاتم کاري وابستگي داخلي نخواهيم داشت.

وي همچنين درخصوص سياست هاي حمايتي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان در حمايت از توليدات صنايع دستي به امکان در اختيار گذاشتن بازارچه هاي موقت فروش و فضاهايي جهت برپائي نمايشگاه هاي عرضه و فروش توليدات صنايع دستي زندانيان اشاره کرد وافزود: آمادگي لازم در جهت فروش محصولات صنايع دستي زندانيان در فروشگاه تعاوني صنايع دستي اداره کل در سراي مشير داريم و همچنين با برپايي نمايشگاههاي عرضه و فروش اين توليدات به مناسبت هاي خاص در برخي فضاهاي تاريخي و بازديدي موافق مي باشيم و در قالب برنامه سفرهاي تابستاني آماده برپايي اين نمايشگاه در ارگ کريم خاني هستيم.

ابراهيمي معاون سلامت، اصلاح و تربيت اداره کل زندان هاي فارس نيز با اشاره به لزوم ايجاد فضاهاي آموزشي و تربيتي براي زندانيان گفت: اگر در زندان ها برنامه ريزي هاي آموزشي و تربيتي مطلوبي وجود داشته باشدافراد مي توانند حرفه اي را آموخته و تبعات ناشي از اشتغال موجب بازگشت دوباره آن ها به زندان ها نشود. وي برخي از زندانيان را نخبگاني دانست که افکار و توانمندي هاي خود را در جهت منفي به کار برده اند و افزود: بايد توان اين افراد در جهت مثبت به کار گرفته شود.

کريمي مسئول اشتغال و آموزش زندان هاي فارس نيز در اين ديدار به نمونه هاي موفق زندانيان آموزش ديده در کلاس هاي صنايع دستي اشاره کرد و گفت: برخي از زندانيان که در زندان از طريق آموزش صنايع دستي با اين صنعت آشنا شده اند اکنون در جامعه به فعاليت خود ادامه داده اند و در اين حرفه موفق شده اند.

بازديد از کارگاه هاي فعال صنايع دستي زندان پايان بخش اين ديدار بود که در اين کارگاه ها زندانيان علاقمند در کلاس هاي آموزشي و توليد صنايع دستي در رشته هاي معرق، مهرسازي، مشبک، طراحي فرش، تابلو فرش، هنرهاي تزئيني مشغول فراگيري و توليد مي باشند.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …