فیلمسازی برای مهرجویی یک درد و دغدغه است

به گزارش ایرانگرد نیوز، بزرگداشت نیم قرن فعالیت سینمایی و علمی داریوش مهرجویی عصر امروز یکشنبه 28 مهر ماه با حضور حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، علیرضا رضاداد دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، علیرضا رئیسیان، مانی حقیقی، لیلی گلستان، علی معلم دامغانی، جهانگیر کوثری، لیلا حاتمی، علی مصفا، نظام الدین کیایی، مهران غفوریان و فرامرز روشنایی برگزار شد.

 

مهرجویی چکیده سینمای ایران ست

 

در ابتدای این مراسم، علی معلم دامغانی رئیس فرهنگستان هنر، گفت: داریوش مهرجوی از هنرمندان دیرینه این سرزمین و عضو پیوسته فرهنگستان هنر است، این شخصیت چکیده سینما است، کسانی که از دوره های قبل سینمای ایران باقی مانده اند، همه مراحل را طی کرده و به همین دلیل تبدیل به چکیده سینمای ایران شده اند.

 

وی ادامه داد: در کارنامه مهرجویی به عنوان شاعر، فیلمساز، سینماگر و نقاش، آثار بزرگ سینمایی بسیاری وجود دارد که همه آن را دیده اند، اما مسئله این جاست که آیا این آثار دلالت بر برهنرمندی او دارد و یا او خود یک هنرمند است، مهرجویی جایگاه سینمایی خود را به راحتی بدست نیاروده و چکیده بودن در سینما بسیار سخت است و باید به چشم راز به فیلم های مهرجویی نگاه کرد.

 

 

سینما مراث فرهنگی کشور ما است

 

سید محمد بهشتی دومین سخنرانی بود که در مراسم بزرگداشت مهرجویی سخنرانی کرد، او با اشاره به اینکه باعث افتخار است که در مراسم بزرگداشت شخصیت بزرگ و هنرمندی چون مهرجویی حضور دارد، گفت: اگر با نگاه میراث فرهنگی به سینما نگاه کنیم، فکر می کنم سینمای ما نیز جزو میراث فرهنگی کشور به شمار آمده و در آینده نه چندان دور نمادی از فرهنگ و هنر ایران خواهد بود. به همین دلیل شایسته است که سینمای ایران را در جایگاهی به مراتب رفیع تر از آنچه که امروز می بینیم، به رسمیت بشناسیم.

 

وی توضیح داد: متاسفانه سینمای ایران تنها در عرصه ژورنالیسم به آن پرداخته شده و از لحاظ فقه و اندیشه کمتر مورد توجه برخی از دوستان قرار گرفته است، این در حالی است که تولیدات سینمای ایران نشان می دهد که سینمای ما جایگاه اصلی خود را بدست آورده است.

 

بهشتی با اشاره به این مطلب که اگر در طول تاریخ 100 ساله سینمای ایران 2000 فیلم سینمایی ساخته شده است، تنها 100 فیلم سینمایی دلالت در ارتقاع سینمای ایران دارد، بیان کرد: این 100 فیلم حاصل تلاش هنرمندانی است که برای نسل های بعد فیلم ساخته اند و اثر آنها مانند حافظ ماندگار و در قید حیات است و مخاطب به راحتی با آن ارتباط برقرار می کند. این 100 فیلم در ساحت روایی خرد ما جا خوش کرده و ذخیره گاه فرهنگ و هنر ما است.

 

وی ادامه داد: اگر بخواهیم سختگیرانه این 100 فیلم را انتخاب کنیم، بی شک تعداد قابل توجهی از این آثار مربوط به مهرجویی است، مهرجویی و تعداد اندکی از فیلمسازان که آثار آنها شامل این 100 فیلم می باشند، اهل فکر و معنا هستند، برای این افراد فیلمسازی یک حرفه نیست، بلکه درد و دغدغه است. این هنرمندان قلبشان برای هنر می زند و با ساخت فیلم این تپش را آرام می کنند.

 

بهشتی گفت: این گروه از فیلمسازان دامنه مطالعاتیشان تنها محدود به فیلم دیدن نبوده و در کنار مطالعه کتاب، نظریه پردازی نیز می کنند که تولیدات سینمایی آنها شهادت دهنده این نظریه پردازی است. آثار این هنرمندان نشان می دهد که آنها اهل فکر و تعمل عمیق هستند، مسئله مهمتر این است که چشمان ما باید عادت به دیدن بزرگترها کند، اما متاسفانه سال ها این مسئله مورد توجه قرار نگرفته است.  به همین دلیل دست مریزاد به چشمانی می گویم که بزرگان خود را دیده و آنها را بزرگ داشته اند.

 

 

در ادامه مراسم علی دهباشی نویسنده بیان کرد: شهرت اصلی مهرجویی آثار سینمایی است، اما علی رقم چاپ های متعددی که از نوشته ها و تالیفات او در بازار وجود دارد، وجه نویسندگی او شناخته نشده است، این در حالی است که در بین نویسندگان ما تعداد معدودی رابطه مستقیمی با نوشتن دارند.  مهرجویی نه تنها در سینما به جایگاه شاخص خود رسیده بلکه در ادبیات نیز توانسته به موفقیت های بسیاری دست یابد.

 

وی با اشاره به اینکه سابقه آشنایی مهرجویی به دوران نوجوانی و جوانی می رسد، گفت: مهرجویی در سن 24 سالگی در امریکا به عنوان سردبیر مجلسه “پرشین ریویو” فعالیت کرده و آنجا نقش مهمی در معرفی و ترجمه آثار ادبیات نو ایران به دنیای مدرن داشت.

 

دهباشی در پایان گفت: مهرجویی کتاب های بسیاری را نوشته و یا ترجمه کرده که فرصت به چاپ رساندن آن را نداشته است، امیدورام در دولت جدید و با سیاست های جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آثار مهرجویی به چاپ برسد. که البته او در حال حاضر 4 اثر در انتظار چاپ دارد.

 

مهرجویی بازتاب هنر دوران خود است

 

علیرضا رئیسیان کارگردان سینما نیز در بزرگداشت مهرجویی گفت: قرار شده کوچکی در مورد بزرگی حرف بزند، در جشنواره بین المللی فیلم فجر در سال 90، من به عنوان یکی از اعضای هیئت داوران حضور داشتم و شرط کردم که جایزه ویژه هیئت داوران را خودم به مهرجویی اهدا کنم.

 

وی ادامه داد: مهرجویی یکی از موثرترین فیلمسازان در 30 سال گذشته سینمای ایران است، چرا که توانست جریان روشن فکری قابل توجهی را در سینما ایجاد کند. در گذشته می گفتند که هنر بازتاب درون هنرمند است و دوران اخیر معتقدند که هنر روح دوران خودش است، پس می تو ان گفت که هنرمند کسی است که بازتاب روح زمانه خود است. و مهرجویی نمونه کامل بازتاب هنر دوران خود است.

 

کارگردان فیلم سینمایی “چهل سالگی” تاکید کرد: سینمای مهرجویی مرز میان خیال و واقعیت است . یکی از افسوسات من در خصوص آثار مهرجویی این است، که فیلمی مانند “سنتوری” توقیف شده و اجازه اکران در زمان خود را پیدا نکرد، فیلمی که باید دیده می شد و در خصوص آن حرف زده می شد.

 

 

وی در پایان سخنرانی خود اظهار کرد: مهرجویی در طول فعالیت هنری خود هنرمندان بزرگی را به سینمای ایران معرفی کرده و یا آنها را به اوج رسانده است، که از آن جمله می توان به لیلا حاتمی، خسرو شکیبایی، پرویز فنی زاده، حسن حسن دوست، خرقه پوش و … اشاره کرد.

 

در پایان این مراسم، حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، مانی حقیقی، علی معلم دامغانی، علیرضا رئیسیان به روی صحنه آمده و از داریوش مهرجویی تقدیر کردند.

 

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …