تبادل ببر و پلنگ به نفع محيط زيست کشور نيست

به گزارش ایرانگرد نیوز، معصومه ابتکار پيش از ظهر امروز در نخستين نشست خبري خود که در محل سازمان محيط زيست برگزار شد، اظهار داشت: سازمان محيط زيست فراخواني را براي فعالان محيط زيست، نهادهاي مدني و تلاش‌گران عرصه محيط زيست صادر کرد است و بر اين اساس فعالان اين عرصه مشکلات و کاستي‌هاي منطقه فعاليت خودشان را براساس چارچوبي در قالب گزارش وضعيتي از محيط زيست ارائه دهند.

معافيت محيط زيست در پرداخت هزينه‌هاي دادرسي

وي از معافيت محيط زيست در پرداخت هزينه‌هاي دادرسي در محاکم قضايي خبر داد و گفت: هفته گذشته در دولت مصوب شد تا محيط زيست از پرداخت هزينه‌هاي دادرسي در محاکم قضايي معاف شود.

وي يادآور شد: در موارد زيادي ناچار مي‌شويم در مقابل تخريب‌گران و متصرفان محيط زيست دعاوي را در محاکم قضايي مطرح کنيم، بدون شک اين امر هزينه‌هاي سنگيني را به همراه خواهد داشت که با عنايت اعضاي دولت، سازمان محيط زيست از پرداخت هزينه دادرسي معاف شد.

به گفته وي اين امر رويکردي مهم براي ارتقاء وضعيت محيط زيست و تشکيل دعاوي در اين حيطه خواهد بود که در کميسيون لوايح به تصويب رسيد.

ابتکار در ادامه به ديدار خود طي روز دوشنبه (29 مهر ماه) با مردم استان اصفهان اشاره کرد و گفت: در اين ديدار به مسائل زيست محيطي اين استان طي برگزاري 3 الي 4 جلسه رسيدگي مي‌شود که در اين جلسات مديران، شوراي اداري حضور خواهند داشت و مسائلي نظير حفاظت کيفي زاينده رود، تالاب گاوخوني، آلودگي هوا بررسي مي‌شود.

معاون رئيس جمهور در ادامه سخنان خود يادآور شد: همچنان با فعالان و اعضاء جامعه مدني و نيز اصحاب رسانه در اين استان جلساتي برگزار مي‌شود.

احياي مجدد برنامه جامع کاهش آلودگي هوا

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست از احياي مجدد برنامه جامع کاهش آلودگي هوا براي 8 کلان‌شهر خبر داد و گفت: احياي مجدد اين برنامه در دستور کار قرار گرفته به طوريکه هم‌اکنون دو جلسه در اين باره در اراک و البرز برگزار شده است.

وي متذکر شد: از دستگاه‌هاي مرتبط و مسئولان صنايع، خودروسازي و همچنين پليس راهور ناجا انتظار مي‌رود فعالانه در اين طرح مشارکت کنند.

آلودگي هوا ناشي از تردد خودروها و ريزگردها است

وي با بيان اينکه بخشي از آلودگي هوا ناشي از تردد خودروهاي فرسوده و بخشي مربوط به ريزگردها مي‌شود، ابراز داشت: عامل بروز پديده ريزگرد نيز به دو دسته تقسيم مي‌شود که بخشي از تالاب‌هاي خشک شده واقع در کشور عراق ناشي مي‌شود و بخشي نيز مربوط به تالاب‌هاي داخلي مي‌شود.

جديت محيط زيست در ارتقاي استانداردهاي سوخت و خودرو

ابتکار با تاکيد بر ضرورت ارتقاء سطح استاندارد سوخت، بيان داشت: لازم است اين موضوع با جديت دنبال شود چرا که تاخير جدي در ارتقاء استانداردهاي سوخت صورت گرفته است.

وي همچنين متذکر شد: لازم است استاندارد خودرو نيز ارتقاء يابد، سازمان محيط زيست با جديت اين امر را پيگيري مي‌کند.

ايجاد صندوق ملي محيط زيست

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در ادامه از برنامه‌ريزي براي ايجاد صندوق ملي محيط زيست سخن به ميان آورد و گفت: به منظور اسقاط خودروهاي فرسوده مي‌توان از حمايت‌هاي صندوق ملي محيط زيست استفاده کرد.

وي همچنين به وجود تعداد قابل توجهي از ميني‌بوس‌ فرسوده اشاره کرد و گفت: مسئله اسقاط ميني‌بوس‌هاي فرسوده در شوراي شهر نيز مطرح بود بطوريکه با مشارکت شهرداري در صدد بوديم تا اين دسته از وسايل نقليه را از رده خارج کنيم.

وي همچنين به تبعات منفي آلودگي هوا و ريزگردها در شهرهاي بزرگ اشاره کرد و افزود: جنگل‌هاي زاگرس به دليل گرد و غبار آسيب ديده‌اند، بر همين اساس احياي تالاب‌ها جزء اولويت‌ها است.

دستورالعمل امواج تدوين مي‌شود

وي درباره ساماندهي امواج و پارازيت‌ها گفت: موضوع امواج يکي از دغدغه‌هاي سازمان محيط زيست است بطوريکه اين مسئله در شوراي شهر نيز اعلام شده بود، همه توليدکنندگان امواج در قالب ضوابط و استانداردها بايد فعاليت کنند، اگر ضوابط و مقررات رعايت شود فعاليت در اين حيطه مشکلي ندارد.

وي با بيان اينکه هم‌اکنون در صدد تدوين دستور‌العمل امواج هستيم، يادآور شد: دستگاه‌ها صرفنظر از هر نوعي که مي‌خواهند باشند، (مربوط به تلفن همراه، سيستم بانکي و ماهواره) در ارسال امواج بايد در چارچوب ضوابط و قوانين فعاليت کنند.

در تشريح اين موضوع سعيد متصدي معاونت انساني سازمان محيط زيست اظهارداشت: سازمان محيط زيست بايد استانداردهايي را در رابطه با امواج تدوين کند که هم‌اکنون اين کار آغاز شده است.

وي با بيان اينکه براساس مصوبه‌اي که در شورا دستورالعمل آن تدوين شده است، ايجاد دکل تابع ضوابط مشخصي است.

اين مقام مسئول يادآور شد: در صدد هستيم دکل‌هاي مشترکي را براي کاهش تعداد دکل‌ها ايجاد کنيم.

دکل‌ها که فاصله را رعايت نکنند، به کميسيون ماده 100 معرفي مي‌شوند

متصدي با بيان اينکه براساس ضوابط بايد فاصله دکل‌ها از واحدهاي مسکوني 50 متر و همچنين از بيمارستان، مهد کودک، دانشگاه و مدارس 100 متر باشد، گفت: لازم است دکل‌هايي که تازه نصب مي‌شوند ضوابط را رعايت کنند در غير اين‌صورت به کميسيون ماده 100 معرفي مي‌شوند.

رئيس سازمان محيط زيست با بيان اينکه سازمان محيط زيست بر اين مسئله نظارت عالي خواهد داشت، گفت: بايد توجه داشت مسئوليت اصلي اين موضوع بر عهده وزارت بهداشت است.

وي با تاکيد بر ضرورت وجود شوراها در کل کشور در حوزه محيط زيست، افزود: شوراهاي اسلامي شهر و روستا بيشتر نقش را مي‌تواند از طريق سياستگذاري صحيح داشته باشد.

ابتکار درباره برگزاري نشستي با فراکسيون محيط زيست مجلس شوراي اسلامي، اظهارداشت: حدود 3 هفته گذشته قرار بود تا نشستي با اعضاي فراکسيون محيط زيست مجلس داشته باشيم اما به دليل تداخل جلسات، اين امر به تعويق افتاد، بايد بگويم از برگزاري اين جلسه استقبال مي‌کنم.

وي درباره بادهاي نمکي ابراز داشت: کارگروه نجات پارک ملي درياچه اروميه، فعاليت خود را آغاز کرده است اما بايد گفت که مسئوليت اين کارگروه نيز با وزارت نيرو است.

18 راهکار هيئت دولت براي نجات درياچه اروميه

وي به تصويب 18 راهکار در اين باره در هيئت دولت اشاره کرد و گفت: بسياري از طرح‌ها و پروژه‌ها از طريق سازمان حفاظت محيط زيست اجرايي خواهد شد.

در ادامه اين نشست؛ احمد‌علي کيخا معاونت منابع طبيعي و زيستي سازمان محيط زيست در پاسخ به سئوالي مبني بر ادامه‌دار بودن ايجاد جاده در جنگل ابر، بيان داشت: از حدفاصل گرگان و آزادشهر 4 جاده وجود دارد اما فشار نيروهاي سياسي استان بر اين بود که اين راه هم ايجاد شود، سازمان محيط زيست مخالفت خود را در اين‌باره اعلام کرده است.

کيخا متذکر شد: بايد جامعه بپذيرد که براي حفظ محيط زيست هزينه‌هايي را متحمل مي‌شود.

معاون رئيس جمهور در توضيح اين مسئله بيان داشت: در دولت هشتم براي حفاظت پارک ملي گلستان، پيشنهاداتي ارائه شد و دولت نيز موافقت کرد، قرار بود جاده کنوني جاده گردشگري باشد، مطالعات تکميل شد و اين موضوع در دستور کار دولت قرار گرفت اما با تغيير دولت رويکردها نيز تغيير کرد که در نهايت به توسعه جاده کنوني انجاميد.

بازنگري در واگذاري‌هاي صورت گرفته در محيط زيست

ابتکار از تشکيل کارگروهي براي بازنگري تمامي مصوباتي که مربوط به واگذاري‌ها بوده است، خبرداد و گفت: بر اين اساس قرار است تا با بازنگري در واگذاري‌ها امکان لغو براي برخي موارد ايجاد شود، همچنين لغو کارگروه معادن نيز از ديگر موارد خواهد بود.

تبادل ببر و پلنگ به نفع محيط زيست کشور نيست/اين امر اقدامي تشريفاتي است

رئيس سازمان محيط زيست در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس مبني بر رويکرد اين سازمان در موضوع تبادل ببر و پلنگ، گفت: رويکرد جديد اين سازمان مسائل مهمتري‌ از جمله حفاظت از گونه‌هاي در معرض تهديد و انقراض است.

وي با بيان اينکه بايد براي حفظ زيستگاه‌ها و احياي گونه‌ها تلاش شود، بيان داشت: براي اموري که جنبه تشريفاتي و نمايشي داشته باشند فرصتي نخواهيم داشت و تبادل ببر و پلنگ به نفع کشور نخواهد بود.

احمدعلي کيخا نيز در اين‌باره بيان داشت: پروژه تبادل ببر و پلنگ از قبل انجام شده و مراحل اجرايي آن شروع شده است و ما در عمل انجام شده هستيم.

وي متذکر شد: اين پروژه از حيث کارشناسي به نفع محيط زيست کشور نبوده و بايد مديريت شود.

براي جلوگيري از تخريب باغ‌گياه‌شناسي، رسانه‌ها از دولت پيشي گرفتند

ابتکار در ادامه درباره باغ گياه‌شناسي نوشهر و تهران ابراز داشت: در حفظ باغ گياه‌شناسي تهران و نوشهر، رسانه‌ها و جامعه مدني پيشگام بودند و از دولت پيشي گرفتند بطوريکه اگر اقدام رسانه و نهادهاي مدني نبود معلوم نبود بر سر باغ گياه‌شناسي چه اتفاقي افتاده بود.

معاون رئيس جمهور درباره پيشنهاد سازمان محيط زيست براي چاپ عکس يوزپلنگ ايراني روي لباس فوتباليست‌ها بيان داشت: يوز ايراني يا آسيايي يکي از گونه‌هائيست که براي کل منطقه آسيا از اهميت ويژه‌اي برخوردار است و اين امر مي‌تواند نماد مهمي از تلاش براي حفاظت محيط زيست باشد.

ابتکار بيان داشت: هم‌اکنون پيشنهاد اين مسئله داده شده است و اميدواريم بتوانيم با پيشبرد اين امر فرهنگ سازي مناسبي در حفظ محيط زيست داشته باشيم.

وي در ادامه از شکار بي رويه و هجمه بر بدنه محيط زيست انتقاد کرد و گفت: جوامع محلي و شوراها بايد توجه داشته باشند که شرايط محيط زيست بسيار خطير و آسيب‌پذير و همچنين نگران کننده است.

ابتکار درباره درياچه اروميه بيان داشت: مطالعات درخصوص اين درياچه از سال 79 آغاز شده است و اين مطالعات بسيار دقيق و جامع بوده است و در اين دولت نيز 18 برنامه براي مقابله با روند کنوني اين درياچه به تصويب رسيد.

ابتکار از بين رفتن پوشش گياهي را موجب ايجاد ريزگرد عنوان کرد و گفت: تالاب‌هاي خشک‌شده منبع ريزگردها هستند.

وي در ادامه به تالاب ميغان اشاره کرد و گفت: طي سالهاي گذشته حق‌آبه اين تالاب رعايت نشده است و همين مسئله موجب بروز ريزگرد در شهر اراک شده است.

فعاليت معادن با تخريب محيط زيست همراه بوده است

وي با بيان اينکه بخشي از ريزگردها ناشي از مشکلات داخلي است، گفت: بايد توجه داشت که فعاليت‌هاي معادن که با ارزش افزوده زيادي همراه است در بسياري از موارد منجر به ايجاد آسيب جبران‌ناپذيري بر محيط زيست مي‌شود.

همچنين در اين‌‌باره سعيد متصدي معاون سازمان محيط زيست ابراز داشت: آمايش سرزمين از جمله اولويت‌هاي سازمان محيط زيست است بطوريکه با واحدهاي آلاينده برخورد مي‌شود و بر اين اساس مقرر مي‌شود تا پايش آنلاين و لحظه‌اي در تمامي واحدهاي صنعتي ايجاد شود.

ابتکار در ادامه به صنعت آلومينيوم اشاره کرد و گفت: سالهاي گذشته مقرر شده بود ديگ‌هايي جايگزين ديگ‌هاي آلاينده شود اما با تغيير دولت در دوره‌هاي گذشته متاسفانه اين مسئله بي نتيجه ماند.

وي متذکر شد: واحدهاي صنعتي همانطور که براي پيشبرد امور اقتصادي رسالت دارند بايد در مسير ايجاد سيستم تصفيه فاضلاب و خروجي هوا برنامه‌ريزي داشته باشند ضمن آنکه در مديريت پسماند نيز توجه ويژه‌اي داشته باشند.

وي درباره آلايندگي‌هايي که پتروشيمي بندر امام ايجاد کرده است، بيان داشت: واحدهاي پتروشيمي تمامي

برنامه‌هاي استاندارد را رعايت کردند اما متاسفانه در بسياري از موارد برنامه‌ها با وقفه روبرو شد.

وي با بيان اينکه سازمان محيط زيست با تخريب‌ها و آسيب‌ها مقابله خواهد کرد، بيان داشت: بسياري از آسيب‌ها ديگر غير قابل جبران است و در خصوص پتروشيمي بندر امام بايد بگويم که جريمه‌اي براي اين واحد اعلام شده است.

ابتکار درباره بيماري‌هاي ناشي از آلايندگي اين پتروشيمي بيان داشت: مطالعه بيماري‌ها بر عهده وزارت بهداشت است.

از سال 83 تا امروز گزارش وضعيت محيط زيست ارائه نشده است

رئيس سازمان محيط زيست با بيان اينکه از سال 83 تا امروز گزارش وضعيت محيط زيست ارائه نشده است، گفت: در صدد هستيم تا گزارش سوم محيط زيست را ارائه دهيم.

به گفته وي گزارش اول و دوم محيط زيست به ترتيب در سال‌هاي 82 و 83 ارائه شد و هم‌اکنون بايد گزارش سالهاي 83 تا 92 تدوين شود.

ابتکار با بيان اينکه محور اول برنامه‌ها را بر مبناي حکم‌روائي مطلوب قرار داده‌ايم، گفت: کار سازمان محيط زيست برنامه‌ريزي، سياست‌گذاري و نظارت است.

توليد يک کيلو گوشت نياز به 15 ليتر آب مجازي دارد

وي با بيان اينکه آسيب‌هايي که بخش‌هاي صنعت، توسعه، راه و نفت به جهت اقتصادي بر محيط زيست وارد کرده است بسيار سنگين است، گفت: به طور مثال براي يک کيلو گوشت، 15 هزار ليتر آب مجازي مصرف مي‌شود.

معاون رئيس جمهور بيان داشت: شايد در آينده به اين نتيجه برسيم که در توليد و سياست‌هاي اقتصادي چه چيزي را وارد و چه چيزي را توليد کنيم.

وي به قسم اعضاء هيئت دولت اشاره کرد و گفت: براي نخستين بار اعضاي هيئت دولت در منشور خود قسمي را مبني بر حفاظت از منابع طبيعي و محيط زيست ياد کردند، اين امر نقطه آغاز خوبي خواهد بود.

برخي سرطان‌ها بر اثر آلاينده‌هاي محيطي ايجاد و تشديد مي‌شوند

ابتکار درباره پسماندهاي صنعتي که در باغ‌ها و مراتع کشاورزي در جنوب‌غرب تهران ريخته مي‌شود، بيان داشت: برخي از بيماري‌هاي لاعلاج مانند سرطان‌ها در اثر آلاينده‌هاي محيطي ايجاد و يا تشديد مي‌شوند.

وي يادآور شد: آلاينده‌هاي محيطي مي‌توانند در آب، خاک، هوا و تشعشعات وجود داشته باشد. برهمين اساس سازمان محيط زيست در خصوص پسماندهاي ويژه برنامه‌ريزي خواهد کرد.

Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …