“هفت نگاه” با 6 زن هفت ساله شد/ آرزوی تشکیل اتحادیه نگارخانه داران

به گزارش ایرانگرد نیوز، نشست خبری ششمین فروش سالیانه “هفت نگاه” با حضور لیلی گلستان مدیر گالری گلستان، آریا اقبال مدیر گالری آریا، فریال سلحشور مدیر گالری دی، لیلا ثمری مدیر گالری ثمر، مژگان والی‌پور، مدیر گالری والی و الهه جوادی مدیر گالری الهه صبح روز 29 مهرماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست لیلی گلستان گفت: امسال هفتمین سال “هفت‌نگاه” است. تقابل این دو هفت برای ما خوش یمن بوده و امیدواریم که “هفت‌نگاه” امسال نیز با اقبال رو به رو شود.

 

 

وی افزود: امسال بیش از هر سال دیگر، هم در کیفیت آثار و هم در مقوله قیمت‌گذاری وسواس به خرج دادیم. به هر حال هنرمندان آثار خود را دوست دارند و این حق را به خود می‌دهند که قیمت را به هر اندازه که می‌خواهند تعیین کنند ولی “هفت‌نگاه” با چانه‌زنی‌های بسیار سعی دارد که قیمت را پایین آورده و آثار را به خانه‌های مخاطبان هنر بفرستد.

 

سخنگوی گروه هنری “هفت‌نگاه” به حضور آثاری از اساتید هنر در کنار آثار جوانان در هفتمین فروش سالیانه هفت‌نگاه اشاره کرد و گفت: خوشبختانه روند “هفت‌نگاه” به گونه‌ای بوده است که هم مردم عادی و هنرمندان مدام جویای حال هفت‌نگاه هستند که این نشان می‌دهد ما توانسته‌ایم جای خود را در جامعه هنر باز کنیم و نزد اهالی هنر اعتماد به وجود آوریم. این اعتمادسازی هدف نهایی ماست که به آن رسیده‌ایم.

 

 

گلستان تغییر دولت را باعث تغییر حال آدم‌ها دانست و بیان کرد: وضعیت خیلی بهتر شده و احوال آدم‌ها رو به بهبودی نهاده است. حضور مخاطبان و خریداران بیشتر در گالری‌ها حکایت از این جریان دارد.

 

وی پیشنهاد تشکیل اتحادیه گالری‌دارها را داد و گفت: امیدواریم که در این دولت جدید بتوانیم اتحادیه‌ گالری‌داران را تشکیل دهیم تا کارهای ما، هم به رسمیت شناخته شده و هم به سهولت انجام گیرد.

 

وی در مورد روند تشکیل اتحادیه‌ گالری‌دارها توضیح داد: 13 سال پیش من و آریا اقبال بعد از مدت‌ها کار روی این اتحادیه به وزارت کار رفتیم که به خاطر دریافت نکردن پاسخ درست این کار را رها کردیم.

 

وی ادامه داد: وقتی ما هفت‌نگاه را شروع کردیم خیلی‌ها گفتند که 6 خانم نمی‌توانند با هم کار کنند ولی امسال هفت سال است که ما کارمان را ادامه داده‌ایم. گالری‌دارها دائم با هم همکاری می‌کنند و در حیطه هنر و فرهنگ کمترین مشکل را با هم دارند پس می‌توانند اتحادیه‌ای سالم و بدون دعوا داشته باشند.

 

در ادامه آریا اقبال در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد دلیل به رسمیت نشناختن تعاونی به جای اتحادیه گالری‌دارها توضیح داد: به هر حال تعاونی اتحادیه نمی‌شود. ما مُصر هستیم که اسم اتحادیه نگارخانه‌داران را یدک بکشیم. تعاونی قدرت اجرایی اتحادیه را ندارد.

 

 

وی به حضور حدود 300 نفر از هنرمندان در “هفت‌نگاه” ششم اشاره کرد و گفت: ناصر اویسی، طاها بهبهانی، سهراب سپهری، محمدعلی بنی‌اسدی، رضا بانگیز، افشین پیرهاشمی، محمدعلی ترقی‌جاه، صداقت جباری، محمدابراهیم جعفری، ابراهیم حقیقی، بهرام دبیری، کامبیز درم‌بخش، حسینعلی ذابحی، ایرج کریم‌خان‌زند، پرویز کلانتری، فرشید مثقالی، حسین محجوبی و بیتا وکیلی از جمله هنرمندانی هستند که در هفت نگاه امسال حضور دارند.

 

فریال سلحشور سخنران بعدی این نشست بود که گفت: هفت‌نگاه امیدوار است تحرکی در زمینه فروش آثار هنری ایجاد کند. هر چند که در این چند سال فروش‌هایی توسط دولت انجام شد که موفق نبود ولی دیدیم که همواره هفت‌نگاه‌ها مورد استقبال قرار گرفتند.

 

وی یکی دیگر از اهداف “هفت‌نگاه” را جذب بیننده عام برای هنرهای تجسمی دانست و گفت: خوشبختانه به این هدف رسیده‌ایم تا بدانجا که امروزه هر کسی می‌تواند مجموعه‌داری کند زیرا قیمت آثار بسیار پایین است و با ترتیبی که اتخاذ کرده‌ایم حتی افراد می‌توانند به صورت قسطی کار بخرند.

 

مدیر نگارخانه دی از این که هفت‌نگاه شرایطی فراهم کرده که هنرمندان جوان امکان عرضه کار خود را داشته باشند ابراز خوشحالی کرد و در مورد اتحادیه گالری‌دارها گفت: ما باید یک مرکز هنری داشته باشیم که بتوانیم در کنار هم دیده شویم. این مهم جز با کمک دولت یا شهرداری امکان پذیر نخواهد بود.

 

 

سلحشور در پایان سخنرانی خود گفت: امیدواریم در دولت جدید که افراد مرتبط با هنر و فرهنگ در راس امور فرهنگی کشور قرار گرفتند امکان تشکیل اتحادیه گالری‌دارها را به ما بدهند.

 

مژگان والی‌پور نیز در سخنانی به این شنیده که قرار است در امور هنری نیز مالیات بگذارند، اعتراض کرد و گفت: متاسفانه وزارت دارایی سلیقه‌ای نگاه می‌کند هر چند قانون معافیت مالی امور هنری سال‌ها پیش تصویب شده و لازم الاجراست.

 

وی افزود: به عقیده من حتی قانونی باید تصویب شود که تعهدات مالیاتی کسانی که سرمایه خود را در هنر خرج می‌کنند نیز بخشوده و برای آنها تشویقاتی در نظر گرفته شود و مالیات آنها به صورت خرید آثار هنری پرداخته شود.

 

الهه جواهری سخنران بعدی این نشست بود و گفت: در دوره‌های اول و دوم حامیان مالی خوبی داشتیم که متاسفانه امروزه حضور این افراد کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر شده است.

 

 

وی از چاپ نشدن کاتالوگ و کتاب این نمایشگاه خبر داد و گفت: به خاطر گرانی کاغذ و بالا بودن هزینه چاپ کتاب از یک سو و نداشتن اسپانسر مالی از سوی دیگر مجبور هستیم که از چاپ کتاب خودداری کنیم. دوره قبلی آثار به صورت سی دی ارائه شد که چون با استقبال رو به رو نشد امسال سی دی هم نخواهیم داشت.

 

لیلی ثمری آخرین سخنران این نشست بود که گفت: نمایشگاه هفت نگاه از روز پنج شنبه 2 آبان افتتاح و تا روز دوشنبه 13 آبان‌ماه ادامه خواهد داشت و در مراسم افتتاحیه علی مرادخانی معاون هنری ارشاد حضور داشته و سخنرانی خواهد کرد.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …