سقوط کوهنوردان ایرانی به صحنه تئاتر کشیده شد

مهین صدری درباره جدیدترین تجربه کارگردانی خود در عرصه تئاتر  گفت: قرار است نمایش “ماناسلو 2011” را در مؤسسه اکو روی صحنه ببریم. این نمایش دارای 6 بازیگر مرد و یک بازیگر زن است و ماجرای آن درباvi کوهنوردی و اتفاقی است که برای کوهنوردان ایرانی در سال 2011 در قله ماناسلو رخ داد.
وی درباره مستند بودن این اثر نمایشی یادآور شد: کاری که من انجام دادم این است که گزارشات مربوط به اتفاق و حادثه رخ داده در سال 2011 را تدوین و تبدیل به نمایشنامه کردم. همه اتفاقات بیان شده در این نمایشنامه سندیت دارند.
این نویسنده و کارگردان تئاتر و مستندساز جوان ادامه داد: بعد از نمایش “کوآرتت” که به همراه امیررضا کوهستانی آن را بر اساس مستندی که ساخته بودم، نوشتیم نمایشنامه “ماناسلو 2011” دومین کار مستند من است.
صدری درباره زمان اجرا و بازیگران نمایش “ماناسلو 2011” گفت: قرار است این نمایش را با بازی سعید چنگیزیان، نادر فلاح، کاظم سیاحی، شهاب زارع، علی باقری، نوید محمدزاده و شیوا فلاحی در هفته اول آذرماه روی صحنه ببریم.
بازیگر نمایش “سالگشتگی” به کارگردانی امیررضا کوهستانی درباره احتمال همزمانی اجرای عمومی این اثر با نمایش “ماناسلو 2011” بیان کرد: نمایش “سالگشتگی” زودتر از نمایش “ماناسلو 2011” اجرای عمومی خود را شروع می‌کند اما بعد از شروع اجرای عمومی نمایش “ماناسلو 2011” در یک مقطع زمانی به صورت همزمان اجرا خواهند شد.
این هنرمند عرصه تئاتر درباره مناسب بودن تالار شمس مؤسسه بین‌المللی فارسی زبانان (اکو) برای اجرای عمومی نمایشنامه “ماناسلو 2011” تصریح کرد: ترجیح می‌دادم که این نمایش را در تالار حافظ و یا در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه ببرم. دو سال است که این نمایشنامه را نوشته‌ام و برای اجرا به سالن‌های مختلف پیشنهاد دادم اما پاسخ این بود که در اولویت اجرای آن‌ها نیستیم. دو سال این اثر را به جشنواره تئاتر فجر ارائه دادم ولی از نظر برخی آقایان اینگونه آثار تئاتر نیست و من نمی‌فهم از دید این افراد که خود را استاد دانشگاه می‌بینند، تئاتر چیست.
صدری افزود: حال که برای سه کوهنورد ایرانی در قله برودپیک حادثه تلخی رخ داد همه به این موضوع توجه کردند که این حوادث می‌تواند به لحاظ دراماتیک مورد توجه قرار گیرند. در کل سالنی که برای اجرای نمایش “ماناسلو 2011” می‌خواستم در اختیار نداریم اما ترجیح می‌دهیم با افرادی کار کنیم که به تئاتر فکر می‌کنند.
قله ماناسلو در سلسله جبال هیمالیا با ارتفاع 8 هزار و 163 متر، هشتمین قله مرتفع جهان است. عیسی میرشکاری در روز 29 آوریل سال 2011 در راه صعود به این قله جان خود را از دست داد و در روز 11 می سال 2012 نیز جعفر ناصری دیگر کوهنورد ایرانی بود که در قله ماناسلو جان سپرد.
مهین صدری پیش از این در نمایش‌های “کوآرتت”، “17 دی کجا بودی” و “سالگشتگی” به کارگردانی امیررضا کوهستانی به ایفای نقش پرداخته است.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …