رانت و انحصار در سازمان میراث و گردشگری واحتمال حضور ابتکار در محیط زیست

IMAGE635078552784729940
اخبار گردشگری در هفته گذشته با انتشار اخباری مبنی بر رانت و انحصار گرایی که در سازمان میراث و گردشگری وجود دارد همراه شد چراکه به گفته فعالان حوزه گردشگری، سازمان میراث و گردشگری در طول سالهای گذشته در جهت تامین منافع عده‌ای خاص فعالیت می‌کرد و جوی مزیج گو و سخیف تربیت کرد تا افرادی که مستقل هستند از اطراف آن پراکنده شوند. درست کردن سمگا و ورود کانون اتومبیل‌رانی و جهانگردی به تورهای ورودی و خروجی از جمله عواملی است که از آنها به عنوان رانت و انحصار در سازمان نام برده می‌شود.

بخش خصوصی گردشگری در انزوا خفه شده‌است
بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری سالهاست که با چالش‌های فراوان دست و پنجه نرم می‌کند. از تشکیل تشکل‌های موازی گرفته تا رانت‌ها و امکانات خاصی که به بخشی ارائه می‌شود و بخش‌های دیگر از آن بی بهره می‌مانند.

درحالی ملک زاده در آخرین روزهای ریاست خود در صدد تفویض اختیارات سازمانی خود به بخش خصوصی است که فعالان حوزه گردشگری معتقدند، با وجود رانتی که طی این 8 سال در سازمان میراث و گردشگری وجود داشته، بخش خصوصی واقعی در انزوا خفه شده‌است.

آنها معتقد هستند، ملک زاده با این کار قصد دارد آب ریخته شده را هدیه بدهد. این درحالی است که ملک زاده از زمان حضور خود در سازمان، تمام بخش‌های خصوصی‌ را دور زده‌است و به نوعی می‌توان گفت، از بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری انتقال گرفته‌است. در طول چند سال گذشته شاهد آن بودیم که به بخش خصوصی اجازه فعالیت داده نشده و همواره بخش خصوصی در انزوا سر کرده‌.

کار از انتقاد گذشته؛ دولت جدید کاری بکند
البته نه تنها بخش گردشگری بلکه حوزه حمل و نقل نیز از حرف و حدیث‌ها و شعارهایی که برای تحقق توسعه صنعت حمل و نقل هوایی داده می‌شود و به سرانجام نمی‌رسد بی بهره نمانده‌است. نفس ناوگان هوایی به شماره افتاده اما خبری از اصلاحات نیست. یک کارشناس ارشد صنعت هوانوردی وضعیت و شرایط این صنعت وارداتی را ناخوشایند خواند و گفت: «باید شرایط را برای حضور بخش خصوصی در راستای توسعه ناوگان بیشتر کنیم.»

طرح تشکیل سازمان نظام هوانوردی کشور یک ضرورت انکارناپذیر است
این طور که به نظر می‌رسد طبق گفته های یک کارشناس ارشد صنعت حمل و نقل هوایی ، تنظیم و اجرای طرحی به نام طرح تشکیل سازمان نظام هوانوردی کشور از ضرورت‌‌های انکارناپذیر در دولت یازدهم است. اما این که در دوره اصلاحات قرار است چه اتفاقی بیفتد یا این‌که رئیس سازمان هواپیمایی چه کسی باشد ابهاماتی است که در صورت رفع آن می‌توان برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داده و نتیجه‌گیری کرد.

لایحه قانون هوانوردی کشوری تدوین و مجوز42 دفتر خدمات مسافرت هوایی در 3ماهه اول امسال تعلیق شد
البته طی هفته گذشته مدیرکل دفتر حقوقی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری، از تدوین لایحه قانون هوانوردی کشور پس از 64 سال خبرداد و مسوول دبیرخانه کمیته فنی سازمان هواپیمای کشوری از تعلیق 42مجوز دفتر خدمات مسافرت هوایی طی 3 ماه ابتدای امسال خبرداد.

«صداقت» در قراردادهای سفر معنا ندارد
توسعه سفرهای گروهی از جمله سیاست‌هایی است که این روزها در راس برنامه‌های رونق گردشگری قرار گرفته‌است اما هنگامی که توسعه یک بخش بدون آنکه فرهنگ سازی در خصوص آن انجام شده باشد در راس برنامه‌ها قرار می‌گیرد نتیجه چیزی جز آشفتگی و سواستفاده عده‌ای از عده دیگر نمی‌شود.

هنگام انتخاب سفرهای گروهی یا قراردادی برای امضا بین مسافر و آژانسدار وجود ندارد یا قرارداد مورد توافق را می‌توان چیزی شبیه به عهدنامه ترکمنچای کاملا یکطرفه به نفع آژانسدار دانست. در واقع صداقت در قراردادهای سفر معنا ندارد.

این درحالی است که عنوان شدن جزییات سفر اعم از خدمات،‌ امکانات، نوع هتل، برنامه روزانه و آنچه در سفری چند روزه قرار است اتفاق بیافتد از جمله خدمات عمومی و رایجی است که آژانسداران خارجی به مسافران ارائه می دهند. البته ارائه چنین واضحاتی از سوی آژانسداران ایرانی کاری بیهوده است که به چشم نمی‌آید. در واقع راه گریزی است برای فرار از آنچه باید اتفاق بیافتد.

خانم ابتکار بر مسایل محیط زیست اشراف دارند
یکی از اعضای فراکسیون محیط زیست مجلس می گوید تا کنون هیچ بحثی درباره وضعیت سازمان حفاظت از محیط زیست در آینده و رئیس احتمالی این سازمان در فراکسیون متبوعش انجام نشده است، اما از معصومه ابتکار به عنوان کسی یاد می کند که بر مسائل محیط زیست اشراف کامل دارد.

البته هنوز هیچ بحث و رایزنی درباره وضعیت سازمان حفاظت از محیط زیست و رئیس احتمالی این سازمان در فراکسیون متبوعش انجام نشده است. در این میان این روزها بسیاری از سایت های خبری معصومه ابتکار، معاون سید محمد خاتمی و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در دولت اصلاخات را اصلی ترین و بهترین گزینه برای نشستن بر صندلی ریاست سازمان حفاظت از محیط زیست در دولت روحانی می دانند. البته این خبر تنها به عنوان حدس و گمان مطرح شده است و تا کنون از سوی هیچ منبع خبری قابل استنادی تائید نشده است.

احتمال طرح تحقیق و تفحص از سازمان جنگل‌ها در صحن علنی مجلس
به نظر می رسد توضیحات مسئولان سازمان جنگل ها و مراتع کشور درباره برخی ضعف ها و اتفاق ها در این سازمان نتوانسته نمایندگان مجلس را راضی کند و احتمال دارد طرح تحقیق و تفحص از این سازمان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شود.

استعفای وزیر گردشگری مصر دراعتراض به انتصاب یک سلفی‎
یکی از افراد وابسته به حزب جماعت اسلامی مصر که از سوی محمد مرسی رییس جمهور این کشور به سمت مدیریت محوطه باستانی و گردشگری لوکسور انتصاب شده بود، با استعفای وزیر گردشگری و مخالفت فعالان گردشگری روبرو شد.

ادامه بقای گردشگری خارجی عراق تنها به یمن زایران ایرانی
باوجود کاهش شدید تعداد زایران ایرانی، مقامات عراقی خبر از رشد گردشگر خارجی این کشور می‎دهند اما هنوزهم تمامی گردشگر خارجی جذب شده، زایرایرانی است. هنوز هم 118هزار زایر ایرانی‎،گردشگری نیمه جان عراق را سرپا نگاه می‎دارند.

Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …