جزئیات جشنواره “پرچم” و اختتامیه آن اعلام شد

به گزارش ایرانگرد نیوز، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ضمن تشریح روند برگزاری نخستین جشنواره پرچم از برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره در تاریخ 12 آبان ماه در باغ موزه دفاع مقدس خبر داد و گفت: این جشنواره فرصتی برای تجلیل جایگاه پرچم به عنوان نماد همبستگی ملی با استفاده از زبان هنر است.

 
امیر خوراکیان بیان کرد: موضوع “پرچم” با توجه به اهمیتی که در زمینه وحدت بخشی و همبستگی ملی دارد، اقشار مختلف مردم را مخاطب قرار می دهد و در حقیقت تبلور فرهنگ، تاریخ، تمدن و پیشینه یک ملت است.

 
وی افزود: ذات زیبایی‌دوست همه انسان ها از گروه های مختلف، هنر و جلوه های هنرمندانه آثار را می پسندد. از این رو پرداختن به یک موضوع مهم و عام مانند “پرچم” با زبانی بین المللی مانند “هنر” به طور قطع تأثیرگذار خواهد بود. البته این جشنواره به عنوان گام نخستین در این عرصه مطرح است و با توجه به قابلیت های موجود در موضوع و همچنین قالب جشنواره، امکان گسترش و تقویت آن در دوره های آتی وجود دارد.

 
این مدیر فرهنگی با اشاره به دریافت بیش از 20 هزار اثر در سه بخش پوستر، عکس و نقاشی کودک و نوجوان گفت: پس از مرحله نخست داوری آثار این جشنواره 247 اثر به تفکیک 31 اثر در بخش پوستر، 66 اثر در بخش عکس و 150 اثر در بخش نقاشی کودک و نوجوان به مرحله نهایی رسیدند که در مراسم اختتامیه جشنواره پرچم از90 نفر از صاحبان آثار برتر شامل نفرات 20 نفر برگزیده و 70 نفر شایسته تقدیر، تجلیل می شود.

 
خوراکیان با تأکید بر اینکه هیات داوران بخش های مختلف این جشنواره را افراد متخصص در هر عرصه به عهده گرفته اند، گفت: ابراهیم حقیقی، کیانوش غریب پور و آریا کسایی در بخش پوستر، اکبر عالمی، علی قلمسیاه و محسن راستانی در بخش عکس و محمد علی بنی اسدی، نادر فاطمی و مهناز واحدی در بخش نقاشی کودک و نوجوان هیئت داوران این جشنواره را تشکیل دادند.

 
وی به برپایی نمایشگاهی از آثار برگزیده این جشنواره در بخش های مختلف اشاره کرد و گفت: تاکید بر نقش وحدت بخش پرچم، بیان اهمیت و جایگاه ویژه آن در ایجاد همبستگی و یکدلی مردم، توجه به پرچم به عنوان مهمترین نشان ملی کشور، جایگاه پرچم در عرصه های گوناگون، توجه به کارکردهای پرچم به عنوان یک نماد بصری و مفهومی در حیات اجتماعی و زندگی روزمره و جلب توجه گروه های سنی کودک و نوجوان به پرچم به منظور تقویت توجه به هویت ملی و فرهنگی از جمله اهداف برگزاری این جشنواره بوده است.

 
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پرچم با عناوین نماد هویت ملی، استقلال کشور، همبستگی ملت، مقاومت و پایداری، هویت تاریخی کشور، نماد پرچم در عرصه های بین المللی و روابط بین ملت ها، پرچم به عنوان نشانه بصری در زندگی اجتماعی مردم، پرچم و افتخارات ملی، صنعت و تجارت، کودک و مبلمان شهری را از جمله محورهای این جشنواره در بخش عکس و پوستر اعلام کرد.

 
وی به انتشار کتاب آثار برگزیده نخستین جشنواره پرچم اشاره کرد و افزود: این کتاب در 220 صفحه شامل 300 تصویر منتشر می شود و همچنین در حاشیه برگزاری مراسم اختتامیه نمایشگاهی از 247 اثر راه یافته به مرحله نهایی برگزار خواهد شد. علاوه بر نفرات برگزیده و شایسته تقدیر، هدایایی هم به دیگر هنرمندانی که آثار آنها به مرحله نهایی داوری راه یافته اهدا می شود.

 
برای مراسم اختتامیه جشنواره پرچم که ساعت 17 روز یکشنبه 12 آبان ماه در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می شود، صاحب‌نظران و هنرمندانی چون علی معلم دامغانی، آیدین آغداشلو، مرتضی سرهنگی، معین بهرامی، خسرو سینایی، اکبر عالمی، داوود فتحعلی بیگی، ابوالفضل جلیلی، محمدعلی کشاورز، هادی مرزبان، فرهاد آییش، محمدعلی بهمنی، عبدالجبار کاکایی، رسول اولیا زاده، قباد شیوا، ابراهیم حقیقی، مرتضی گودرزی دیباج، هوشنگ مرادی کرمانی، مصطفی رحماندوست، اردلان شجاع کاوه، قطب الدین صادقی، بهرام شاه محمدلو، رضا بنفشه خواه، محمد کاظمی، رضا امیرخانی، حسام الدین سراج و سعید بیابانکی دعوت شده اند.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …