انجام عمليات مرمت و حفاظت بر روي تابلوسوزن دوزي قاجاري موزه حوضخانه

سوزن دوزی

اين پارچه که بوسيله نخ هاي گلابتون و ابريشم سوزن دوزي شده است، در ابعاد 79×115سانتي متر و متعلق به دوران قاجار است.

اين اثر داراي نقوش گياهي اسليمي و ختايي است و نقوش و طرح‌هاي کوچک، ترکيبي از دوخت ها و تکه دوزي هاي زيبا با پارچه هاي ابريشمي به رنگهاي قرمز و سبز است که پر کننده نقش اصلي آن که نقش محرابي است مي باشد و در وسط بافته رودوزي شده است. همچنين وجود لايه هاي مختلف با رودوزي هاي گوناگون از شاخصه هاي اين اثر است.

سوزن دوزي هاي اين اثر داراي نخ گلابتون نقره اي و طلايي رنگ بوده و همچنين تزئينات رودوزي با نخ هاي ظريف ابريشم به روش ده يک دوزي نيز از ديگر تزئينات اين تابلو است.

بر اساس مطالعات ميکروسکوپ الکتروني SEM بر روي نمونه هاي الياف فلزي، درصد متفاوت طلا و نقره همرا ه با خوردگي فلزي نقره مشاهده شده است. همچنين بر اساس مطالعات آزمايشگاه و ريخت شناسي ميکروسکوپي، الياف بکار رفته در رو دوزي ها ابريشم و پنبه هستند.

پس از آسيب شناسي و فن شناسي با روشهاي آزمايشگاهي و ميکروسکوپي، شناسايي ساختار و آسيب ها و عوامل آسيب، بررسي و شناسايي نوع قارچ، شناسايي رنگينه ها و نوع بافت زمينه و غيره عمليات حفاظت و مرمت بر روي اثر آغاز شد.

مستند نگاري به روش عکاسي و رايانه اي، غبار روبي با دستگاه مخصوص، بررسي اسيدسته الياف، بررسي جابجايي رنگ، استحکام بخشي، پاکسازي موضعي الياف فلزي، پاکسازي الياف غير فلزي با حلال هاي مناسب، نوارگيري، آستر دهي، بوم کشي و غيره از جمله عمليات حفاظت و مرمت انجام شده بر روي اين اثر بوده است.

Check Also

بازگشت دوباره صنایع دستی به نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی از اضافه شدن صنایع دستی به پانزدهمین نمایشگاه …