«سبزکوه» يازدهمين ذخيره‌گاه زيست‌کره ايران معرفي مي‌شود

به گزارش ایرانگرد نیوز به نقل از روابط عمومي سازمان حفاظت محيط زيست، سومين جلسه از دوازدهمين دوره کميته ملي انسان و کره مسکون به رياست احمد علي کيخا، معاون محيط زيست طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست و دبيري کميسيون ملي يونسکو در ايران در محل سالن جلسات کميسيون ملي يونسکو در ايران برگزار شد.

بر اساس گزارشهاي ارائه شده در اين نشست، 9 ذخيره گاه زيست‌کره ايران در سال 1391 مورد بازنگري قرار گرفته و اطلاعات تکميلي به زودي به دبيرخانه برنامه در يونسکو پاريس ارسال مي‌گردد.

بنابراين گزارش، اعضاي کميته با تأکيد بر ضرورت استفاده از ظرفيت‌هاي بين المللي جهت تشويق محققان جوان کشور بر تحقيق در زمينه ذخيره گاه‌هاي زيست‌کره، دو کانديداي ايران جهت معرفي به يونسکو به ‌عنوان دانشمند جوان سال 2014 را تعيين کردند.

همچنين اعضاي جلسه بر تعريف ذخيره گاه‌هاي زيست‌کره بين مرزي به‌عنوان ابزاري جهت حفاظت يکپارچه زيستگاه‌هاي حساس و ايجاد تعامل با کشورهاي همسايه تأکيد کردند.

کميته ملي انسان و کره مسکون، سازمان حفاظت محيط زيست را مکلف کرد تا با استفاده از توان کارشناسي خود ويژگي‌هاي منطقه حفاظت شده سبز کوه در استان چهار محال و بختياري را به‌عنوان يازدهمين ذخيره گاه زيست‌کره مورد بررسي و نتايج را به کميته اعلام کنند.

اين گزارش مي‌افزايد: ذخيره‌گاه‌هاي زيست‌کره اکوسيستم‌هاي خشکي يا آبي هستند که در آنها يافتن روش‌هاي مختلف تلفيق حفاظت از تنوع زيستي و استفاده پايدار از آن به بوته آزمايش گذاشته مي‌شود. در واقع ذخيره گاه‌هاي زيست‌کره داراي مفهومي فراتر از مناطق حفاظت شده است.

بر اين اساس تاکنون 621 ذخيره‌گاه از 117 کشور جهان در ليست شبکه جهاني ذخيره گاه‌هاي زيست‌کره يونسکو به ثبت رسيده‌اند. کشور ايران از کشورهاي پيشگام در ثبت ذخيره گاه‌هاي زيست‌کره بوده و بر همين اساس تا کنون 10 ذخيره گاه زيست‌کره شامل اروميه، ارسباران، گنو، حرا، توران، کوير، ارژن و پريشان، گلستان، دنا در ليست شبکه جهاني ذخيره گاه‌هاي زيست‌کره به ثبت رسيده است.

اين کميته که متشکل از نمايندگان سازمان‌ها، دانشگاه‌ها و صاحب‌نظران حوزه محيط زيست کشور است داراي وظايف راهبردي از قبيل کوشش در توسعه ارتباط و تبادل اطلاعات بين وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، دانشگاه‌ها، مؤسسات تحقيقاتي و مطالعاتي در زمينه­هاي مرتبط با برنامه بين­المللي انسان و کره مسکون يونسکو در سطح ملي، بررسي است.

همچنين اظهار نظر درباره گزارش‌ها، برنامه‌هاي ميان مدت و برنامه و بودجه دوساله يونسکو، برنامه مشارکت يونسکو ، تهيه اصلاحيه‌ها و قطعنامه‌هاي لازم و ارائه به کميسيون ملي يونسکو در ايران، مشاوره و اعلام نظر به وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، دانشگاه‌ها و مؤسسات علمي و تحقيقاتي به منظور تربيت نيروي انساني متخصص در زمينه برنامه­هاي انسان و کره مسکون، مشارکت در برنامه­ريزي به­منظور حفاظت ذخيره­گاه­هاي زيست‌کره از آلودگي­هاي زيست محيطي و تخليه پسماندهاي ناشي از فعاليت­هاي انساني و صنعت، ارائه توصيه­ها و مشاوره­هاي لازم به­منظور تعديل اثرات خشکسالي و بلاياي طبيعي در ذخيره­گاه­هاي زيست‌کره به عهده اين کميته است.

:: دانلود فایل ضمیمه ()

Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …