درخواست برای توقف فروش قرآن در حراجی‏های پاریس

درخواست توقف فروش قران

مقامات مصری با درخواست رسمی از سازمان ملل و مقامات یونسکو خواستار توقف فروش دستنوشته‌های کمیاب از قرآن کریم شدند که طی دوران حضور فرانسویان در مصر از کتابخانه الازهر قاهره ربوده شده بود.

این دستنوشته متعلق به دوران سلطه عثمانی بر مصر است وشامل دو سوره نخستین قران یعنی صورت حمد و بقره است. همچنین دارای تزیینات ویژه و خوشنویسی با مرکب‌های رنگارنگ است

 

امام بزرگ” الازهر احمد التیب “از وزیر امور خارجه مصر و دیگر رهبران در سازمان‌های بین‌المللی خواست تا حراج یک دستنوشته از قران متعلق به قرن 19 را که دریک حراج خانه در پاریس به معرض فروش گذاشته شده، متوقف کنند. او همچنین خواسته است که این اثر به مصر بازگردانده شود.
طبق کاتالوگ ارائه شده از سوی این حراج خانه، این دستنوشته متعلق به دوران سلطه عثمانی بر مصر است وشامل دو سوره نخستین قران یعنی صورت حمد و بقره است.  همچنین دارای تزیینات ویژه و خوشنویسی با مرکب‌های رنگارنگ است.
طبق همین گزارش هرچند مقامات دانشگاه الازهر از اوایل ژوئن این درخواست را به مقامات و سازمان‎های بین‌المللی ارسال کرده وطبق کنوانسیون‎های جهانی خواستار استرداد آن شده‎اند، اما تا کنون هیچ واکنشی نسبت به این درخواست از سوی مراجع مورد اشاره گزارش نشده است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …