سالي 400 ميليون هکتار جنگل در جهان مي‌سوزد


به گزارش سرويس «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وسعت جنگل‌هايي که بر اثر اين عوامل مي‌سوزند و نابود مي‌شوند تقريبا برابر با کل مساحت هند است.

به گفته کارشناسان مطالعات جوي، هم دود ناشي از اين جنگل‌سوزي‌ها و هم کاهش وسعت جنگل‌ها، پيامدهاي متضاد بر تغييرات جوي دارند و بي‌ترديد اثرات زيان‌باري روي حيات در زمين برجاي مي‌گذارند.

پديده تغييرات جوي، پيچيدگي‌هاي خاصي دارد و از همين رو پيش‌بيني‌ اين تغييرات و پيامدهاي آنها براي کارشناسان کار ساده‌اي نيست.

در واقع فاکتورهاي متعدد و چندگانه‌اي بر جو زمين تاثيرگذار هستند که از تشعشات خورشيدي و گازهاي گلخانه‌اي گرفته تا فعل و انفعالات درياها را شامل مي‌شوند اما يکي از عوامل موثر ديگر بر تغييرات جوي که البته تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته، پديده جنگل‌سوزي و آتش‌سوزي‌هاي بزرگ است و کارشناسان اخيرا تاثير جنگل‌سوزي بر تغييرات جوي و پيامدهاي متقابل اين تغييرات بر افزايش جنگل‌سوزي را با‌اهميت تلقي مي‌کنند.

«سيلويا کلوستر»، کارشناس موسسه «ماکس پلانک» آلمان در مصاحبه‌اي با نشريه «فرانکفورتر روندشاو» در اين رابطه گفت: سالانه در سراسر جهان 400 ميليون هکتار جنگل يعني وسعتي معادل مساحت هند در آتش مي‌سوزد و نابود مي‌شود.

به گفته وي، رعد و برق معمولا چوب جنگل‌ها يا بوته‌هاي سطح آن‌ها را به آتش مي‌کشد و بدنبال آن جنگل‌هايي بزرگ در کام آتش فرو مي‌روند.

کلوستر بر اين باور است که اگر آتش نبود جهان کنوني ما صاحب سطح بسيار گسترده‌تري از پوشش‌ جنگلي بود. اما رعد و برق تنها عامل نابودي جنگل‌ها نيست چراکه انسان نيز از چند هزار سال پيش به ويژه براي دستيابي به زمين‌هاي زراعتي وسيع‌تر، نقش جدي در گسترش جنگل‌سوزي‌ها داشته است.

به گزارش ايسنا به نقل از دويچه‌وله، هرچند در سال‌هاي اخير دست‌کم تا حدود 50 سال پيش، مجموع آتش‌سوزي جنگلي در جهان کاهش يافت چون انسان دريافت که عملا هستي خود را با اين اقدامات به خطر مي‌اندازد اما در کشورهاي در حال توسعه که مساحت زمين‌هاي باير پاسخگوي مسکن شهروندان نيستند، سوزندان جنگل‌ها به رغم غيرقانوني بودن اين اقدام، براي زمين‌خواران و دلالان يا حتي براي برخي شهروندان عادي، همچنان وسوسه‌انگيز بوده است.

در اين ميان روند مداوم جنگل‌سوزي‌ها منحصر به کشورهاي در حال توسعه نبوده بلکه تغييرات جوي موجب افزايش پديده جنگل‌سوزي در کشورهاي توسعه يافته نيز شده است.

در واقع تغييرات جوي، بسياري از مناطق را خشک و گرم کرده و چوب‌ها و شاخه‌هاي درختان نيز خشک‌تر و براي آتش‌سوزي مستعدتر شده‌اند. علاوه بر اين، افزايش ميزان دي اکسيد کربن در هوا به رشد گياهان کمک کرده و بوته‌هاي بيشتري را روي زمين امکان رشد داده که اين بوته‌ها به نوبه خود مواد مستعدي براي شروع آتش‌سوزي هستند.

شبيه‌سازي‌هاي رايانه‌اي در موسسه ماکس پلانک حاکي از آن است که ميزان جنگل‌سوزي در جهان تا سال 2040 ميلادي يک پنجم افزايش پيدا خواهد کرد و به تناسب آن نيز دود بيشتري وارد جو زمين خواهد شد.




:: دانلود فایل ضمیمه ()



Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …