بهینه سازی مصرف انرژی در شرکت مس جای تقدیر دارد


به گزارش خبرگزاری محیط زیست دکتر ناصر کرمی با بیان این مطلب و اشاره به فعالیت مجتمع مس سرچشمه در راستای امحای روغن آسکارل گفت: این در حالی است که بحث مدیریت انرژی در واحدهای صنعتی ایران، بحثی جا افتاده نیست و به همین خاطر همواره گفته می‌شود که قیمت واقعی محصولاتی که در ایران تولید می شود بسیار بیشتر از آن چیزی است که هم اکنون عنوان می‌شود.

این فعال محیط زیست ادامه داد: اینکه مجتمع مس سرچشمه چنین فعالیتی را مورد توجه قرار داده جای تقدیر دارد؛ باید دید که کدام دسته از فعالیت های این شرکت، این ماجرا را سبب شده است چرا که مبحث انرژی، بسیار پیچیده است. یکی از گلایه‌هایی که شرکت های صنعتی دارند این است که ما فقط می توانیم بر روی انرژی مصرفی خط تولیدمان متمرکز شویم و تغییراتی در آن بدهیم؛ درحالی که در بخش انرژی حمل و نقل، اختیاری نداریم و نمی توانیم سیستم پاک را مستقر کنیم.

این استاد اقلیم شناس افزود: در حال حاضر، بخش مهمی از مسئله قیمت انرژی درست محاسبه نمی‌شود؛ چرا که صنایع در ایران همواره یک یارانه بی‌محابای انرژی را مصرف می‌کردند.

وی ادامه داد: بحث اینکه مابه‌التفاوت بین انرژی واقعی و انرژی یارانه‌ای وجود داشته، همواره انگیزه‌ای را باقی نمی‌گذاشته که آنها به سمت بهینه‌سازی مصرف انرژی بروند. این روند نتایج متعددی داشته که قیمت، رقابتی و واقعی نبوده است.

دکتر کرمی گفت: این موضوع که صنایع به سوی سیستم بهتر مصرف انرژی بروند برای ایران بسیار با اهمیت بوده و می‌توان گفت که تازه صنعت به مفهوم واقعی آن، شکل گرفته است.




:: دانلود فایل ضمیمه ()



Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …