کشاورزي مهمترين عامل تخريب جنگل‌هاي زاگرس


هادي کيا دليري با بيان اينکه بيشتر افراد حاشيه نشين جنگل‌ها جزو مردم محروم کشور محسوب مي‌شوند، افزود: کشاورزان با شخم زدن زمين زير درختان فرصت زادآوري را از جنگل گرفته و اجازه نمي‌دهند نهالي باقي بماند تا جنگل‌ها براي آيندگان حفظ شوند.

وي در خصوص ديگر عوامل مهم تخريب جنگل‌ها در کشور اضافه کرد: علاوه بر آن به خاطر گرد و غباري که وارد کشور مي‌شود تعادل اکوسيستم‌هاي طبيعي به هم خورده و جنگل‌ها به مرور نابود مي‌شوند. همچنين گرماي هوا و تغيير اقليم نيز سهم بالايي در شدت يافتن اين روند دارد.

ريبه گزارش ايسنا يس انجمن علمي جنگلباني ايران نقش دخالت‌هاي انساني را در تخريب جنگل‌هاي کشور بسيار پررنگ دانست و افزود: استفاده از چوب سوخت‌ها، عدم اجراي برنامه‌هاي احيايي، ورود بيش از حد دام به جنگل و مديريت اشتباه و رفت و آمدهاي ناآگاهانه مردم و گردشگران به مناطق جنگلي از ديگر عوامل مهمي است که هر کدام نقش بسيار مهمي در تخريب و نابودي جنگل‌ها دارند.

وي افزود: در بسياري از مواقع گفته مي‌شود که معيشت مردم به شدت به جنگل وابسته بوده و نمي‌توان آن‌ها را از بهره‌برداري در جنگل‌ها منع کرد اما اين نيازي است که ديگر ارگان‌هاي کشور بايد براي آن چاره‌اي بينديشند.

کيادليري تصريح کرد: متاسفانه 95 درصد افرادي که وارد مناطق جنگلي مي‌شوند نسبت به کارهايي که بايد انجام دهند هيچ اطلاعي ندارند و اکنون توريسم و گردشگري در جنگل‌هاي ما به شدت مخرب و بي‌قاعده است.

ريييس انجمن علمي جنگلباني ايران با بيان اينکه تاکنون توقعات اشتباه بسياري از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري کشور داشته‌ايم افزود: مسئله حفاظت از جنگل‌ها فراسازماني بوده و سازمان جنگل‌ها به تنهايي نمي‌تواند کاري را انجام بدهد؛ مثلا زماني که موضوع اشتغال زايي و تخريب جنگل‌ها با يکديگر تداخل پيدا مي‌کند سازمان جنگل‌ها به تنهايي نمي‌تواند کاري را از پيش ببرد بلکه سازمان‌هاي ديگر بايد براي حل اين مشکل اقدام کنند.

کيادليري تاکيد کرد:‌ از دولت آينده انتظار داريم که برنامه‌ريزي‌هاي خود را بر اساس توسعه پايدار انجام دهد نه اينکه همانگونه که تاکنون انجام شده تنها از واژه توسعه پايدار براي برنامه‌ريزي‌ها و اجراي طرح‌هاي خود استفاده شود.

وي با بيان اينکه فوايد حفظ جنگل‌ها در طولاني مدت خود را نشان مي‌دهد بايد به جاي اثرات کوتاه مدت به دنبال اثرات طولاني مدت بود زيرا بسياري از کشورهاي جهان در همين راستا اقدام کرده و نتيجه مطلوب گرفته‌اند.




:: دانلود فایل ضمیمه ()



Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …