اختتامیه یازدهمین جشنواره امام رضا با دعوت از دو رئیس‌جمهور


به گزارش خبرنگار مهر، جواد جعفری دبیر یازدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در نشست خبری که صبح امروز دوشنبه 17 تیرماه با حضور خبرنگاران برگزار شد، گفت: جشنواره بین المللی امام رضا(ع) سه هدف عمده را پیگیری می کند. ترویج فرهنگ رضوی با الهام از علوم، معارف و سیره رضوی، گسترش هرچه بیشتر آثار فرهنگی و هنر مرتبط با فرهنگ رضوی و شناسایی پدیدآورندگان آثار هنری مرتبط با امام هشتم از جمله اهدافی است که این جشنواره دنبال می‌کند.


وی در ادامه افزود: زمان برگزاری این جشنواره دهه کرامت یعنی همزمان با آغاز  ماه ذی القعده تا 11 همین ماه و میلاد امام رضا(ع) است. همچنین در میانه این دهه در تاریخ 6 ذی القعده تولد حضرت شاه چراغ برادر امام رضا است که بزرگداشت این حضرت در شیراز برگزار می‌شود.


دبیر یازدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در ادامه با اشاره به دستاوردهای این جشنواره افزود: شورای سیاستگذاری جشنواره امام رضا (ع)، ستاد برگزاری این جشنواره را در هشت بخش مکلف کرده است. بخش نخست برنامه های تخصصی جشنواره است که 70 موضوع در 31 استان با مشارکت 10 دستگاه پژوهشی انجام می شود که این برنامه ها در بخش ملی جای دارد. بخش دوم به برنامه های بین الملل اختصاص دارد که این برنامه ها در 200 نقطه از جهان دنبال می‌شود.


وی درباره بخش سوم برنامه‌ها توضیح داد: بخش سوم برنامه‌های مردمی دهه کرامت است و قرار است بیش از 300 هزار جشن مردمی برگزار شود. بخش چهارم برنامه های مرتبط با بزرگداشت های قدمگاه های امام رضا(ع) است و تا امروز 16 قدمگاه مستند و مورد قبول واقع شده است و در این قدمگاه ها مراسم های ویژه ای خواهیم داشت. بخش دیگر از برنامه های یازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) بزرگداشت روز امامزادگان است. بخش ششم برنامه‌ها در تاریخ 6 ذی القعده همزمان با تولد حضرت شاه چراغ با عنوان روز بزرگداشت حضرت شاه چراغ برگزار می شود.


جعفری در توضیح دو بخش باقی مانده از هشت بخش مکلف شده به ستاد برگزاری جشنواره امام رضا(ع) گفت: بخش هفتم مربوط به هفته های فرهنگ رضوی است که در این بخش 28 استان مشارکت دارند و تا کنون 5 استان برنامه هایی را برگزار کرده‌اند. بخش آخر از این مجموعه برنامه ریزی برای برگزاری مراسم افتتاحییه و اختتامیه جشنواره است و طبق برنامه ریزی انجام شده مراسم افتتاحیه در حرم حضرت معصومه(س) برگزار می شود و مراسم اختتامیه با حضور رئیس جمهور منتخب در شب میلاد امام رضا(ع) در مشهد مقدس برگزار می شود.


دبیر یازدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در ادامه صحبت های خود با اشاره به تشکیل کمیته های مختلف در مباحث فرهنگی گفت: کمیته های مختلف فرهنگ و هنر با موضوع رضوی ایجاد شده است. همچنین از کتابخانه تخصصی دیجیتالی امام رضا(ع) رونمایی می شود. ترجمه 5 عنوان کتاب با موضوع رضوی به 5 زبان زنده دنیا، اجرای 5 همایش علمی و پژهشی با موضوع سبک زندگی رضوی، برگزاری جشنواره شعر رضوی به زبان عربی، ترکی آذری و کردی به صورت بین المللی از دیگر برنامه‌های ما است.


وی در ادامه افزود: ثبت معنوی مراسم نمادین قدمگاه های امام رضا و حدیث سلسله الذهب، معرفی 8 چهره برجسته در عرصه فرهنگ رضوی به عنوان خادم فرهنگ رضوی در داخل کشور، آماده‌سازی 18 فیلم بلند، کوتاه انیمیشن و مستند با موضوع فرهنگ رضوی با زیرنویس انگلیسی در خارج از کشور از دیگر برنامه های فرهنگی جشنواره فرهنگی امام رضا(ع) است.


جعفری در ادامه با اشاره به چیدمان اجرای برنامه ها گفت: در جشنواره امسال 13 استان با موضوعات پژوهشی، 13 استان با موضوعات فرهنگی، 11 استان با برنامه های هنری ،12 استان با برنامه‌های مطبوعاتی و دیجیتال، 5 استان با موضوعات سینمایی و 10 استان با موضوعات علمی و 18 استان هم با موضوعات مرتبط با کودکان در جشنواره حضور دارند.


دبیر یازدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در ادامه در پاسخ به این سئوال آمار کمی رشد چشمگیری نسبت به گذشته داشته است و آیا در کنار رشد کمّی رشد کیفی را درنظر داشته‌اید؟ گفت: یکی از دغدغه های سیاست گذاران جشنواره کیفیت آثار مرتبط با امام رضا(ع) است به همین دلیل 8 کار گروه تخصصی با مسئولیت معاونان وزارت ارشاد بر کیفیت آثار نظارت دارند. همچنین از سوی ستاد برگزاری جشنواره ناظرانی بر کل آثار نظارت می کنند.


جعفری در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر که از یازده دوره برگزاری این جشنواره 8 دوره آن در دولت نهم و دهم بوده آیا حضور محموداحمدی نژاد در مراسم اختتامیه این جشنواره در کنار حسن روحانی رئیس جمهور دوره یازدهم پیش‌بینی شده است؟ گفت: در مراسم تجلیل از هنرمندان که در تالار وحدت برگزار شد و اکبر عبدی و داود رشیدی نشان هنری از رئیس جمهور دریافت کردند، ستاد برگزاری جشن تصویر نقاشی شده توسط هنرمندان که یادمان برگزاری اولین جلسه دولت نهم در حرم امام رضا (ع) بود، تقدیم احمدی نژاد کرد.


وی در ادامه افزود: اتفاقا محمود احمدی نژاد با برگزاری اولین جلسه های هیات دولت نهم و دهم در حرم امام رضا(ع) سنت حسنه ای را برپا کرد و این سنت را به نام خود به ثبت رساند و بخشی از فرهنگسازی هم همین نکته است. از همین رو اگر احمدی نژاد موافقت کند در مراسم اختتامیه جشنواره در کنار رئیس دولت یازدهم حضور خواهد داشت.


جعفری در پایان این نشست در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر همکاری سینماگران سرشناس با جشنواره امام رضا(ع) گفت: سینماگران سرشناس تا کنون کارهای ارزنده‌ای را درباره امام رضا(ع) انجام داده‌اند. رسول صدرعاملی با سه فیلم با موضوع فرهنگ رضوی در جشنواره های مختلف حضور داشت. حسن آقاکریمی فیلم “آقای معلم” از تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را با موضوع نامه کودکان به امام رضا(ع) ساخته است. مرکز گسترش سینمای مستند در این زمینه هم کمک های شایسته ای به جشنواره کرده است.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …