آنقدر هوش سیاسی دارم که حالا مدیر برکنار نکنم/ نگذاشتم انجمن خوشنویسان دچار سرنوشت خانه‌سینما شود


به گزارش خبرنگار مهر، نشست یادواره دلشدگان که به برنامه‌های معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ماه مبارک رمضان اختصاص دارد روز دوشنبه 17 تیرماه با حضور حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزیر و علی‌اصغر امیرنیا مدیر امور تجسمی معاونت هنری در تالار وحدت برگزار شد. در ابتدای این نشست معاون هنری با بیان اینکه ماه رمضان ماه جشن الهی است افزود: باید فعالیت‌های هنری نیز در این جشن سهیم باشند زیرا هنر می‌تواند مفهومی را که ما از ماه رمضان مدنظر داریم در جوانان نهادینه کند.


شاه‌آبادی با اشاره به برگزاری دومین یادواره دلشدگان درباره بخش‌ها و نحوه برگزاری آن در رمضان گفت: این یادواره در همه استان‌ها و با حمایت ادارات کل ارشاد برگزار می‌شود. در بخش تجسمی نمایشگاه‌های خوشنویسی، پوستر، تصویرسازی و عکس با توجه به موضوعات مرتبط با آیات قرآنی برگزار می‌شود. همچنین اقداماتی در زمینه کتابت قرآن و همچنین نمایشگاه اسماء‌الحسنی برگزار خواهد شد. در بخش موسیقی این یادواره نیز اجرای نغمات، سحرخوانی، چاوش‌خوانی و اجرای زنده موسیقی سنتی در استان‌های را خواهیم داشت. در بخش هنرهای نمایشی هم اجراهای خیابانی، نمایش‌های مذهبی، تعزیه، نقالی و پرده‌خوانی را در استان‌های مختلف در نظر داریم.


وی استفاده از تمام ظرفیت‌های جامعه برای انجام فعالیت‌های هنری نظیر یادواره دلشدگان را امری مهم برای معاونت هنری وزارت ارشاد دانست و گفت: استفاده از واژه مناسبتی در برخی رسانه‌ها مذموم است زیرا زمان و مکان عناصری بسیار تعیین‌کننده هستند تا آنچه در هنر مهم است به مخاطب منتقل شود. فعالیت‌های هنری در هر کدام از مناسبت‌ها حس و حالی متفاوت دارد.


معاون هنری وزیر ارشاد درباره دلیل اجرا نداشتن ارکستر ملی و سمفونیک در یادواره دلشدگان و ماه مبارک رمضان یادآور شد: تمرینات ارکسترها در دست انجام است و اگر در ماه رمضان هم اجرا نداشته باشند بعد از پایان این ماه مبارک اجرا خواهند داشت. موانع و مشلکاتی در حوزه کارها وجود دارد اما هیچکدام خللی در عزم معاونت هنری در این عرصه ایجاد نمی‌کنند. این ارکسترها اجراهایی داشتند که با انتظارات ما و جامعه هنری فاصله دارد.


معوقه ارکسترها پرداخت شده جز موارد خاص


شاه‌آبادی درباره وضعیت قرارداد اعضای ارکستر ملی و پرداخت معوقه‌های آن‌ها گفت: با تمام کسانی که آزمون و پذیرش مدنظر را گذرانده‌اند قرارداد منعقد شده است. همچنین تمامی معوقه‌ها پرداخته شده است مگر در مواردی محدود و خاص.


وی درباره حراجی تهران و شبهه‌هایی که در بخش فروش و قیمت گذاری آن وجود داشت، توضیح داد: حراج مذکور مجوز معاونت هنری وزارت ارشاد را داشت. دو ماه قبل درخواستی برای برگزاری این حراجی شد و من مستقیما به دفتر امور تجسمی دستور دادم که مجوز لازم صادر شود. سیاست وزارت ارشاد و معاونت هنری این است که بخش خصوصی وارد عمل شود. دولت رقیب بخش خصوصی نیست و اگر بخش خصوصی به تنهایی بتواند امور را انجام دهد شأن بخش دولتی سیاست‌گذاری و نظارت است. تنگ نظری در این حوزه را نمی‌پسندیم.


نقشی در تغییر مدیریت تئاتر شهر نداشتم


معاون هنری وزیر ارشاد درباره برکناری سیدصادق موسوی از ریاست مجموعه تئاتر شهر گفت: در سفر بودم و وقتی ساعت 9 صبح از سفر برگشتم یک ساعت بعد از آن آقای قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی با بنده تماس گرفت و گفت با توجه به برنامه‌ ریزی‌هایی که آقای سیدصادق موسوی دارند فرصت کافی را برای حضور در تئاتر ندارند و از توافق دوطرفه خود با موسوی خبر داد. من از آقای آشنا پرسیدم چه کسی را جایگزین می‌کنید که گفته شد آقای اتابک نادری.


شاه‌آبادی یادآور شد: اگر دلیلی وجود نداشته باشد برای جابجایی مدیران از سوی مدیرکل هنرهای نمایشی اصرار نمی‌کنم و وقتی دیدم که توافق هر دو بر این جابجایی است مخالفتی نکردم. من نه پیشنهاددهنده برکناری و نه در جریان این جابجایی بودم. دوستان با هم صحبت کرده بودند و از اجازه خواستند که من هم دلیل ندیدم اجازه ندهم. تغییر آقای سیدصادق موسوی موافقتی بود. من پیش از این نیز به آقای آشنا گفته بودم با وجود صمیمیتی که بین من و آقای موسوی وجود دارد در هر تصمیمی که درباره مدیران زیر مجموعه خود می‌گیرد مختار است.


معاون وزیر ارشاد دولت دهم با اشاره به روزهای پایانی فعالیت دولت دهم تأکید کرد: آنقدر هوش سیاسی دارم که در این زمان مدیری را برکنار نکنم. من نه از مصاحبه‌های رسانه‌ای آقای سیدصادق موسوی و نه از فعالیت‌های انتخاباتی ایشان خبر داشتم. برکناری ایشان درخواست آقای قادر آشنا بود و دلیلی برای مخالفت با آن نداشتم. حالا که در فضای رسانه‌ای همه چیز به هم چسبیده می‌شود جریان به شکل دیگری نشان داده می‌شود. اساسا در فضای هنری کارهای سیاسی و سیاسی سازی را نمی‌پذیرم.


وی یادآور شد: کم حاشیه‌سازترین معاونت وزارتخانه را اداره کردیم که اگر جریانی که برای انجمن خوشنویسان ایران پیش آمد کنترل و رفع نمی‌شد ده‌ها برابر بیشتر از خانه سینما حاشیه ایجاد می‌کرد. کسانی که به سلیقه من آشنا هستند می‌دانند که رفتارهای حاشیه‌ساز از نگاه من دور است.


 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …