کل‌کل سلطان و پهلوان پنبه/ می‌گویند برنامه عمو پورنگ برای پوست خوب است


به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری گروه کودک و خردسال شبکه 2 با حضور عوامل برنامه عمو پورنگ شامل داریوش فرضیایی مجری، امیر محمد متقیان بازیگر، محمد علیپور نویسنده، امیر سهیلی بازیگر نقش سلطان، مسلم آقاجانزاده تهیه‌کننده، ابراهیم شفیعی بازیگر، احمد علیپور کارگردان و علی زارعان مدیرگروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما بعدازظهر امروز دوشنبه 17 تیر در شبکه 2 برگزار شد.


آقاجان‌زاده در این نشست با اشاره به سری جدید برنامه که پس از 4 ماه وقفه از ابتدای ماه مبارک رمضان روی آنتن می رود، گفت: همانطور که مخاطبان حرفه ای ما می دانند ما هر بار با فضای جدیدی برنامه مان را ادامه می دهیم. این بار نیز پس از تجربه برنامه “هزار و شصت و شانزده” که فضای بازی در آن حکمفرما بود امسال کتابخانه عموپورنگ را خواهیم داشت و فضای دکورمان یک کتابخانه است.


وی افزود: شخصیت سلطان همچنان در برنامه حضور دارد. عمو پورنگ نیز با ویژگی های خاص خود و شعرهای جدید به اجرا ادامه می دهد. شخصیت گلدون خان حذف شد اما شخصیت جدیدی با گویش تازه را امیرمحمد ایفا می‌کند که نام او “ممنون” است و گریم متفاوتی دارد. ابراهیم شفیعی نیز  از دوستان ما هست که قبلا با ما همکاری داشته و در برنامه خنده بازار هم بدل عموپورنگ و عمو قناد بوده است. او شخصیت پهلوان پنبه را ایفا می کند که برگرفته از داستان‌های قدیمی ایرانی است.


این تهیه کننده یادآور شد: ما خانواده ها را هم در برنامه تحت پوشش قرار می دهیم. امسال برنامه عموپورنگ 13 ساله می شود و ما در میان مخاطبانمان مادرانی را داریم که پیش از این مخاطب برنامه ما بوده اند.


در ادامه فرضیایی نیز در سخنانی گفت: دوستان در صدد حمایت برنامه ما هستند و اگر این حمایت ها نباشد قطعا عمو پورنگ ته جاده است. درباره برنامه جدید هم باید بگویم با تنوع و تفاوت های فراوانی روبرو خواهیم بود گرچه عموپورنگ شخصیتی است که طی این 13 سال دیگر جا افتاده است و بچه ها از او حرف‌شنوی دارند و حتی خانواده ها دوست دارند برخی از نکات آموزشی از طریق این شخصیت به کودکانشان منتقل شود بنابراین ویژگی های اصلی او همواره توسط من حفظ می شود.


فرضیایی: دیگر باید با استناد به کتاب حرف بزنم


وی افزود: خاص بودن سری جدید برنامه به خاطر لوکیشنی است که در آن قرار می گیریم. فضای کتابخانه می طلبد که مباحث جدی تری طرح کنیم و من باید حواسم باشد هر مطلبی را که می‌گویم قابل استناد به کتاب‌ها باشد. خوشحالم بعد از چند سال زحمت فضای برنامه ما آنقدر رشد کرده که فرهنگی شده است.


سهیلی بازیگر نقش سلطان نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه شاید لوکیشن کتابخانه کمی دست و پای عوامل را برای هنرنمایی ببندد، تصریح کرد: کار ما سخت‌تر می شود و نویسنده و بقیه عوامل باید بیشتر حواس خود را جمع کنند و من خوشحالم که همواره بازخورد برنامه را در جامعه می‌بینم همان طور که یک آقای روحانی برای من تعریف می کرد از آنجایی که زمان پخش برنامه در خانه نیست از همسرش می خواهد آن را ضبط کند تا وقتی به خانه برگشت برنامه را تماشا کند.


وی ادامه داد: شاید بچه های ما خیلی با کتابخانه مانوس نباشند. کتابخانه هم مثل آزمایشگاه می ماند مگر اینکه بچه ها در مدرسه غیر انتفاعی درس بخوانند که با این فضاها آشنا باشند و حالا با این برنامه کودکان با یک پس زمینه فرهنگی روبرو می‌شوند که این موضوع قطعا روی روانشناسی بچه‌ها تاثیر می گذارد.


سهیلی افزود: درباره شخصیت سلطان نمی توانم زیاد توضیح دهم فقط اینکه او تلفیقی از تجربیات من است اما برای اینکه طراوت کار حفظ شود جزئیات آن را نمی گویم.


وی تاکید کرد: شاید اگر من تهیه کننده برنامه عموپورنگ بودم فکر می کردم می شود دو سال دیگر هم در همان دکور قبلی برنامه ساخت اما این جسارت در گروه برنامه وجود دارد که سختی های اسباب کشی و تغییر فضا را به جان می خرند.


آموزش کتابخوانی به بچه‌ها


احمد علیپور کارگردان برنامه در ادامه با تاکید بر اینکه دوست دارد هر سال برنامه بهتر از سال پیش باشد، گفت: برنامه برای من یک رقابت با خود ایجاد کرده است. کار کردن برای بچه ها شیرینی خاص خود را دارد و من دوست دارم مخاطبانمان را حفظ کنیم. در اوج بودن همیشه کار سختی است از آنجایی که میانگین سطح مطالعه در کشور ما وضعیت جالبی ندارد شاید بهتر باشد در سنین خردسالی که بچه ها علاقه بیشتری به کتاب نشان می دهند آنها را با این محصول فرهنگی آشنا کرد چرا که به مرور زمان و با دسترسی آنها به رسانه های دیگر علاقه شان به کتاب کم می شود.


وی افزود: ما در سری جدید خیلی جدی به مقوله کتاب می پردازیم و دکورمان نیز بیشتر مفهوم کتاب و خانه را القا می کند.


شفیعی از بازیگران برنامه نیز در ادامه اظهار کرد: خوشحالم برای دومین بار با این گروه دوست داشتنی و پرطرفدار همکاری می کنم. شخصیت پهلوان پنبه برگرفته از داستان‌های ایرانی و یکی از شخصیت های کهن است و موقعیت های فراوانی برای کار دارد. او کمی خوش شانس، کمی ترسو و البته تا اندازه‌‌ای هم هالو و ظاهرش غلط انداز است گرچه گاهی پنچر شده و بادش خالی می شود. دیگر نمی خواهم بیشتر از این توضیح بدهم.


سهیلی افزود: شما که همه جزئیات را گفتید اما بعد از اینکه برنامه پهلوان پنبه را اجرا کردید چه کسی نقش بدلت را در خنده بازار ایفا می کند؟ خودم برای این کار می روم.


شفیعی نیز  در حالی که ادای بلند شدن از روی صندلی را در می آورد به شوخی جواب داد اگر قرار به تهدید است من هم مسافرتی پیش آمده و باید بروم.


در ادامه علیپور نویسنده برنامه با اشاره به محدودیت تکراری بودن موضوعات اظهار کرد: ما سعی کرده ایم به همان موضوعات تکراری نگاه جدیدی داشته باشیم و از طرفی طنز را چاشنی کار خود کنیم. سطح برخی از شوخی ها مخاطب بزرگسال را در درگیر خود می کند مثل شخصیت سلطان که برخی از حرفهایش برای مخاطب بزرگسال است این را هم بگویم که غیر از ممنون و پهلوان پنبه در طول کار باز هم کاراکترهای دیگری اضافه خواهد شد. همه اعضا هم روی این موضوع حساس هستند و از همین روزها دوباره جنگ‌های ما شروع می شود.


در ادامه متقیان که آقاجان زاده درباره اش توضیح داد نهمین سال همکاری خود را برنامه عمو پورنگ پشت سر می گذارد، گفت: شخصیت جدید ممنون گویش جدید و خاصی دارد و یک فرد زحمتکش در کتابخانه است که برای دیگران چای می آورد با این حال از آنجایی که او زمان بیکاری اش را به خواندن کتابهای کتابخانه گذرانده و فرد باسوادی است.


در ادامه زارعان مدیر گروه کودک و خردسال شبکه 2 با اشاره به پخش برنامه عموپورنگ از ساعت 18 تا 19 و 30 دقیقه اظهار کرد: همین نیم ساعت پخش برنامه تغییر کرد که این موضوع نشانه علاقه مدیریت شبکه به برنامه است. از طرفی روزه‌دارها هم مخاطب برنامه ما هستند و در آخرین ساعات روزه 16 ساعته شان به یک فضای شاد نیاز دارند. این سری از برنامه در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی تولید می شود برنامه عمو پورنگ 93 درصد مخاطب در تهران و 88 مخاطب در شهرستان دارد که این آمار ارزشمند باید حفظ شود.


وی از ساخت دکور برنامه خبر داد و گفت: پوشش فضای مجازی این برنامه نیز مد نظر ما قرار دارد.


ممکن است با یک حرکت به ته چاه برویم


فرضیایی در ادامه با اشاره دغدغه ها و اولویت های فعالان عرصه کودک درباره تجربه فضاهای جدید توضیح داد: ساختار جدید نیازمند حمایت مسئولان است. من پیشنهادهایی برای بازی در سینمای کودک داشتم اما هیچ کدامشان را قبول نکردم چرا که معتقدم فیلمنامه های کودک ما ضعف دارند و هیچ کدامشان تا کنون مرا قانع نکرده اند از طرفی ما پس از این همه تلاش با یک حرکت ممکن است به ته چاه برویم و دیگر نتوانیم در بیاییم.


در ادامه آقاجان زاده در خصوص توقف پخش برنامه ناشی از مشکلات مالی سازمان صدا و سیما و استفاده از اسپانسرها توضیح داد: ما برنامه را به خاطر مسائل مالی قطع نکردیم بلکه معمولا در تلاشیم کارمان را تا نوروز به پایان برسانیم و بهار را به استراحت و تفکر سپری کنیم از طرفی بحث اسپانسر در کشور ما جا نیفتاده است از آنجایی که صدا و سیمای ما دولتی است مردم انتظار ندارند در آن تبلیغات ببینند اما با وجود شرایط فعلی چنین چیزی غیر قابل اجتناب است. در همه جای دنیا شخصیت های هنری و سیاسی کار تبلیغات می کنند و این یک بده بستان بین صنعت و شخصیت های مشهور است. ما هم بیشتر تلاش می کنیم اسپانسرمان را به درستی انتخاب کنیم و تبلیغ هر چیزی را انجام ندهیم.


فرضیایی به شوخی گفت اصلا خود ما اسپانسر هستیم. می گویند برنامه عموپورنگ برای پوست خوب است چون آنقدر همه را می خنداند که دیگر صورتشان چروک نمی شود.


علیپور کارگردان برنامه هم به آیتمی اشاره کرد که طی آن قرار است نویسندگان مطرح کودک یا افرادی که کتاب‌های کودک نوشته‌اند اما آثارشان جایی مطرح نشده به برنامه بیایند و در یک آیتم آثارشان را معرفی کنند.


در ادامه آقاجان‌زاده درباره شکایت حمیدرضا صدری آهنگساز برنامه از آنها توضیح داد: او سالهای اول برنامه با ما همکاری می‌کرد و 5-6 سال است که قطع همکاری کرده است. اعتراض او به محصول شبکه نمایش خانگی ما که با نام شبکه کودک به بازار آمد برمی‌گردد و برایش یک سوءتفاهم ایجاد شده است. او می گوید آهنگسازی اش تنها می‌توانست برای پخش در صدا و سیما مورد استفاده قرار گیرد اما در قانون ذکر شده که سفارش‌دهنده صاحب اثر است که سفارش‌دهنده کار ما هم صدا و سیما است. این یک مشکل حقوقی است و ربطی به برنامه فعلی ما ندارد.


وی افزود: ما ساختار برنامه‌مان را به صورت دو طبقه درآورده‌ایم و از هر کودک می خواهیم کتاب دوست‌داشتنی اش را همراه خود بیاورد.


علیپور کارگردان نیز در ادامه گفت: من 13 سال است که کار کودک می کنم. در نصف برنامه‌هایم پسرم به دنیا نیامده بود اما 6 سال اخیر که او را دارم کار برایم شیرین‌تر است. به نظرم اگر ما در برنامه مان کتاب را به صورت مستقیم هم تبلیغ کنیم خوب است.


ابراهیم شفیعی نیز حضور خود در این برنامه را نشان‌دهنده ظرفیت بالای عوامل برنامه عموپورنگ دانست که با وجود شوخی برنامه خنده بازار، او را برای همکاری دعوت کرده اند.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …