با کنترل بموقع بیماری گوزن زرد به بحران ملی تبدیل نشد!


مهندس محمدجواد محمدی‌زاده، معاون رییس‌جمهور در حاشیه بازدید از پارک ملی کرخه اظهارکرد: هم پارک ملی و هم گوزن زرد ایرانی کرخه از اهمیت بالایی برخوردار است. این گوزن به دلیل زیبایی، هوش و نقشی که در چرخه حیات دارد حائز اهمیت است. در تاریخ ایران نیز از دوره ساسانیان در شکار حیوانات همیشه از گوزن نام برده می‌شد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: از نظر ما تراز کار در سایت کرخه بحرانی بود اما کنترل شد و هم‌اکنون در سطح ملی بحران نداریم. این اظهار نظر درحالی است که ارتباطی فیزیکی و بیولوژیک بین گوزن های زرد ساکن در پارک ملی کرخه و دیگر مناطق کشور وجود ندارد و این منطقه کاملا محصور شده است.

محمدی‌زاده گفت: طرح حفاظت از گوزن زرد ایرانی به دلیل شرایط اکوسیستمی خوب، ضوابط و سازوکارهای قابل قبول اجرایی در این سایت موفق بوده است. در مقابل عارضه‌ای که یک ماه اخیر رخ داد نیز با تلاش‌هایی که انجام شد، کمترین خسارت و تلفات را داشتیم. این گفته در حالی است که از مجموع حدود 65 راس گوزن زرد حاضر در پارک ملی کرخه، دست کم نزدیک به 45 راس آن در اثر این بیماری تلف شدند. و از طرف دیگر به بیان مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان این بیماری در مناطقی که به نوعی فعالیت بهداشتی کم‌رنگ باشد، به وجود می‌آید.

به گزارش ایسنا رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح‌کرد: در اقدامی که این مدت انجام شد، توانستیم این بیماری را در 200 هکتار محدود کنیم؛ در حالی که این بیماری می‌توانست همه استان و کشور را گرفتار کند. اگر به سرعت عمل نشده بود و این رصد و پایش به خوبی انجام نمی‌شد، این بیماری یک امر جدی بود که هم گوزن و هم سرمایه‌های دامی دیگر و احتمالاً انسان را در بر می‌گرفت.
وی ادامه‌داد: با وجود انبوه جنگل در بخش قدیم پارک ملی کرخه، پیدا کردن گوزن کار دشواری بود که امر پایش و رصد کردن علمی قابل قبول بوده است. فرایند زنده‌گیری و انجام کار مداوا روی تعدادی از گوزن‌ها به خوبی جواب داده است.

محمدی‌زاده گفت: به دلیل ایزوله شدن بیماری در پارک ملی، موضوع در مقیاس استانی تلقی شده و نخواستیم ستاد بحران کشوری ایجاد شود. با توجه به این‌که دوره بیماری حداکثر سه هفته است و بیماری تحت کنترل قرار گرفت، لذا موضوع در مقیاس استانی باقی‌ماند؛ اگرچه سازمان محیط زیست آمادگی لازم را داشت که ستاد بحران کشوری تشکیل دهد.

وی عنوان کرد: به دلیل این‌که بیماری فعلاً کنترل شده است، مراقبت‌ها را باید به‌طور جدی ادامه داد و به دلیل این‌که نمی‌توان از این بیماری پیشگیری کرد، باید پایش را در اولویت قرار داد و هر نوع گزارشی که شکی در آن وجود داشته باشد، باید با جدیت دنبال شود.

معاون رییس‌جمهوری با بیان این‌که تجهیزات پارک ملی کرخه باید تقویت شود، گفت: در چند نقطه دنیا که این عارصه پیش از این رخ داده بود، بسیج عمومی برای تهیه دارو انجام شد. اگر هنوز نگرانی ریشه‌کنی این بیماری وجود دارد برای تهیه دارو و تجهیزات اعلام آمادگی می‌کنیم.




:: دانلود فایل ضمیمه ()



Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …