فراخوان جهانی از گردشگران برای نبرد با تجارت سیاه

فراخوان جهانی از گردشگران برای نبرد با تجارت سیاه

سازمان ملل متحد و سازمان توریسم جهانی از فعالان صنعت گردشگری و گردشگران در نبرد با تجارت غیرقانونی آثار تاریخی و گونه‎های حیات وحش و گیاهان، دعوت به همکاری کرد.

سازمان توریسم جهانی در همکاری با “دفترمبارزه با جرایم و مواد مخدر”، ارگان دیگر سازمان ملل متحد، برای نبرد با هرگونه ترافیک اشیای قاچاق کمپین مشترکی برای ایجاد آگاهی عمومی و همکاری تمام موسسات و مشاغل گردشگری دراین زمینه برگزار می‎کنند.

طبق توافق نامه‎ای که اخیرا میان “طالب رفاعی ” دبیر کل سازمان توریسم جهانی و”یوری فدوتوف”،دبیر کل دفتر مبارزه با جرایم ومواد مخدر به امضا رسید، این دو ارگان سازمان ملل با حضور دبیرکل سازمان ملل متحد”بن کی مون” به امضا رسید ، قرار است از طریق برگزاری کارزاری مشترک گردشگران و تمامی فعالان صنعت گردشگری را در کمک به کاهش تقاضا برای کالاها وخدمات قاچاق مرتبط با هرگونه جرایم سازمان یافته در زمینه حمل و نقل وتجارت سیاه دعوت به همکاری کند.
هدف از برگزاری این کمپین که قرار است اواخر امسال راه اندازی شود ایجاد آگاهی و انگیزه درمیان تمام گردشگران بین‎المللی درباره اشکال گوناگون وروش‎های تجارت غیرقانونی است. این محدودیت ترافیکی شامل حمل و نقل تمامی انواع کالاها و خدمات از قبیل آثار و اشیای تاریخی و هنری، انواع گونه‎های حیات وحش و گونه‎های گیاهی و نیز انواع محصولاتی است که به وسیله همین مواد همانند عاج ومرجان‎ها و پوست انواع حیوانات بدست می‎آید. همچنین هرگونه نقل و انتقال مواد مخدر را نیز دربر می‌گیرد.
“بن کی مون” درهمین زمینه اظهار داشت که تجارت انواع عاج و گونه‎های حیات وحش،اغلب لابلای ترافیک انسان‎ها و با استفاده از امکانات وزیرساخت‎های گردشگری و سفر صورت می‎گیرد. حضور گردشگران آگاه و هوشیارمی‎تواند این فرصت‎ها را از مجرمان گرفته و عرصه را برای این قبیل فعالیت‎های مجرمانه تنگ کند.
همچنین کاهش تقاضا برای انواع کالاها ساخته شده از عاج و مرجان و دیگر گونه‎های کمیاب طبیعی، نقش بسیار مهمی در کاهش سودمالی این نوع تجارت ونیز افزایش خطر حمل و نقل این کالاها و شکست کسب و کار این گروه‎های سودجو دارد.
کمپین مورد نظر قرار است تمام فعالان صنعت گردشگری از جمله هتل‎های زنجیره‎ای، موسسات مسافرتی و تورگردانی، خطوط هوایی و دیگر مشاغل وابسته را دربر بگیرد تا از طریق شرکت در این کمپین آگاهی گردشگران را درکمک به کاهش و تنگ کردن بازارهای تجارت غیرقانونی ارتقا دهند.

Check Also

مدت زمان صدور مجوزها در حوزه گردشگری کاهش می‌یابد

به‌گزارش ایرانگرد نیوز و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی «در راستای اصلاح …