برنامه‌سازان تلویزیون از مردم جا مانده‌اند/ چرخه دائم آزمون و خطا در رسانه ملی


گیتی خامنه مجری برنامه‌های کودک و نوجوان که بچه‌های دهه 50 و 60 با او خاطره‌های بسیاری دارند، یکی از مشکلات در عرصه برنامه‌سازی تلویزیون را نبود خلاقیت دانست و به خبرنگار مهر گفت: یکی از دلایلی که تلویزیون به عنوان رسانه ملی از جذابیت بصری و محتوایی کافی برای بینندگان برخوردار نیست، بی‌توجهی به بحث خلاقیت در تولید است. بیشتر برنامه‌های تلیوزیون با موضوعات نخ‌نما شده ولی با رنگ و لعاب نسبتا امروزی روی آنتن می‌رود که حاصل آن قهر مخاطب از رسانه ملی است.


نوآوری در کنار استفاده از تجربه افراد به نتیجه می‌رسد


وی در ادامه افزود: جدا از مبحث خلاقیت، یکی از مشکلات برنامه‌سازان صدا و سیما به ویژه برنامه‌های مناسبتی در بحث فرم و اجرا، نبود نوآوری و استفاده نکردن از تجربه و دستاوردهای افرادی که در این حوزه سال‌ها درس خوانده و فعالیت کرده‌اند، است. به عنوان مثال من یکی از مجریانی هستم که پس از دوره ای فعالیت در صدا و سیما و اجرای برنامه کودک برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفتم و سال‌ها در عرصه فعالیت های فرهنگی درس خواندم و کار کردم، ولی متاسفانه از زمانی که به وطن برگشتم از تجربیاتم به درستی استفاده نشد و پیشنهادهایی که برای کار داشتم اصلا مطلوب من نبود.


کارگردان مجموعه تلویزیونی “امپراطور کوچک” با اشاره به این که در گذشته هم نوآوری کم بود و این مشکل همچنان پابرجاست، گفت: نوآوری در تولید برنامه های تلویزیونی در گذشته کمتر به چشم می خورد اما در حال حاضر نوآوری هایی در تولید صورت می گیرد اما این نوآوری ها آنقدر چشمگیر نیست که به عنوان امتیاز مثبت رسانه ملی به شمار آید.


به گفته وی، نوآوری در کنار استفاده از تجربه و دستاوردهای کارشناسان به نتیجه مطلوب می رسد.


این مجری برنامه‌های کودک در پاسخ به این پرسش که استفاده از تجربه در ساخت برنامه های تلویزیونی تا چه اندازه می‌تواند عنصر خلاقیت را شکوفا کند؟ گفت: برای پاسخ به این پرسش مثالی می‌زنم. در جهان بیشتر برای اجرای کاراکترهای نمایشنامه هملت از بازیگران قدیمی و شکسپیرشناسان که سال‌ها در نقش کاراکترهای هملت بازی کرده اند، استفاده می‌شود و حاضر نیستند با حضور بازیگران تازه‌کار دست به آزمون و خطا بزنند مگر اینکه آن فرد تازه‌کار استعدادش را در تمرین‌ها ثابت کرده باشد.


تلویزیون مدام در حال آزمون و خطا است


خامنه مثال خود را اینگونه به برنامه‌سازی در رسانه ملی ایران پیوند زد: صدا و سیما به عنوان رسانه‌ای که سال‌های سال در خانه های مردم جا خوش کرده است مدام در حال آزمون و خطا کردن است. تلویزیون رسانه گرانی است که باید مخاطب را با ارائه برنامه های خوب و متفاوت نگه دارد و آنچه این رسانه را تهدید می کند بی‌توجهی به تجربیات پیشکسوتان و افراد کاربلد است.


کارگردان مستند “آبی‌تر از آسمان” در ارزیابی اجراهای برنامه‌های تلویزیونی در ماه رمضان به ویژه برنامه‌های آیتمی قبل از افطار گفت: برنامه‌سازان تلویزیونی باید به این باور برسند که فصول جدید در زندگی افراد باز شده است و میزان تلاشی که برای ساخت برنامه‌ها می کنند باید با دریچه هایی که برای عموم جامعه باز شده است، همخوانی داشته باشد. این درحالی است که نه تنها در برنامه‌های تلویزیونی ویژه ماه رمضان و یا هر برنامه مناسبتی دیگر، بلکه در سایر برنامه هایی که ساخته می شود تلاش برای همخوانی با فصول جدید در زندگی افراد دیده نمی شود.


خامنه ضعف در مدیریت را عامل افت کیفی برنامه های تلویزیونی دانست و تاکید کرد: یکی از عوامل تولید برنامه های ناکارآمد ضعف مدیریت است. مدیرانی موفق خواهند بود که از افراد در بهترین و مفیدترین موقعیت‌های ممکن بهره ببرد و این اتفاقی است که در مدیریت افراد در سازمان صدا و سیما نمی‌افتد.


نگارش داستان “آبی‌تر از رویا” برای وقت خواب بچه‌ها


وی در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به فعالیت‌های این روزهایش گفت: در حال حاضر مشغول نگارش داستان “آبی تر از رویا” هستم. این داستان قرار است شب ها قبل از برنامه لالایی از شبکه پویا پخش شود.


این نویسنده درباره آیتم‌های این برنامه توضیح داد: داستان‌های ایرانی از کتاب‌هایی مانند “کلیله و دمنه”، “لباب الالباب”، “هفت اورنگ” در این برنامه به زبان کودکان تعریف خواهد شد. بخش هایی از “آبی تر از رویا” انیمیشن است و بعد از بخش‌های تصویری داستان مطرح می شود. در طول نگارش فیلمنامه سعی کردم ذهنیت کودکان را شکل ندهم به همین دلیل خط به خط داستان را با روانشناسان هماهنگ می کنم تا همه جوانب کار سنجیده شود.


این کارگردان تلویزیونی در پایان افزود: همه سعی ام این است که فضای آرامی را با داستان ها برای کودکان آماده کنم تا به دنیای آرام تری سفر کنند و راحت تر به خواب بروند.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …