لزوم هدایت فیلمسازان جوان به سینمای کودک/ جای معلمان خالی است


محمدابراهیم معیری در گفتگو با خبرنگار مهر از خاطراتش در جشنواره فیلم کودک گفت: همواره خاطرات خوبی از برپایی جشنواره فیلم کودک داشته‌ام و دیدن فیلم‌هایم درکنار مخاطبان جشنواره، برایم بسیار لذت‌بخش بوده است.


برنده جایزه دیپلم افتخار بهترین فیلم دوره هفدهم جشنواره کودک با بیان اینکه راه دشواری در پیش است تا بتوان به استاندارد لازم در زمینه فیلم‌های کودک و نوجوان رسید، گفت: معمولاً در کشورهای دیگر در سال 40 الی 50 فیلم بلند داستانی و 20 فیلم کوتاه برای کودکان ساخته می‌شود در حالیکه در کشور ما، تعداد فیلم‌های تولیدی برای کودکان و نوجوانان مطلوب نیست.


کارگردان “پروانه‌ها بدرقه می‌کنند” در ادامه افزود: تولیدات ایران باید پادزهری برای آثاری باشد که خارج از ایران تولید می‌شود، زیرا اهداف آنها بیشتر ضد انسانی است ضمن آنکه آنها کودک و نوجوان را به سمت مادیات سوق می‌دهند و این نگاه سرمایه‌داری تا اندازه زیادی در انیمیشن‌های آنها دیده می‌شود.


این کارگردان که در دوره گذشته جشنواره با فیلم “دامنه‌های سفید” در جشنواره کودک حاضر بود، گفت: امروزه در کشور ما شبکه‌های زیادی وجود دارد که انیمیشن و برنامه کودک پخش می‌کند که در دسترس خانواده‌ها است اما باید توجه بیشتری داشت تا این برنامه‌ها علاوه بر کیفیت، از جنبه آموزشی بالایی برخوردار باشند. نظام اجتماعی باید برای رشد نسل کودک و نوجوان فعالیت وسیعی داشته باشند و برگزاری جشنواره کودک یکی از این فعالیت‌ها است.


کارگردان “کتونی سفید” همچنین گفت: جشنواره فیلم کودک با توجه به همه این مشکلات، می‌تواند راه‌های تاثیرگذار را انتخاب کند. این جشنواره می‌تواند فیلمسازان جوانی را تربیت کند تا هر ساله مختص این جشنواره فیلم بسازند و با این کار، باعث رونق سینمای کودک در کشور شود. البته باید زمینه فعالیت سینماگران کودک را طوری فراهم کرد که حضور آنها در این عرصه و ارائه فیلم‌های کودک به جشنواره کودک، مقطعی نباشد و تداوم داشته باشد چرا که اگر این رشته زنجیروار وجود داشته باشد، به موفقیت ختم می‌شود. علاقمندان به فعالیت ژانر کودک که در این زمینه تعلق خاطر دارند، باید همواره در این جشنواره حضور داشته باشند.


وی در عین حال یادآور شد: البته با این که گردهم‌ آمدن این افراد، به تنهایی کارساز نیست اما تنها راهی است که می‌تواند پایه‌های جشنواره را محکم نگه دارد.


این نویسنده و سردبیر کتاب‌ها و مجلات کودک و نوجوان با بیان اینکه جشنواره باید جنبه آموزشی هم داشته باشد، خاطر نشان کرد: جشنواره فیلم کودک می‌تواند از حضور معلمان باتجربه نیز بهره ببرد و در طول برگزاری جشنواره با تشکیل میزگردهای آموزشی تجربیات خود را در اختیار کودکان قرار دهند. همچنین مشارکت نویسندگان و کسانی که به این ژانر و ادبیات کودک علاقمند هستند، می‌تواند نتایج مفیدی را به همراه داشته باشد.


بیست‌ و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به دبیری سیداحمد میرعلایی در بخش‌های مسابقه سینمای بین‌الملل، مسابقه سینمای ایران و مسابقه فیلمنامه‌نویسی از 15 تا 19 مهر ماه با حضور گسترده هنرمندان داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …