داوران جشنواره کودک با نگاه بزرگانه قضاوت نکنند/ برای کودکان فیلم بسازیم نه درباره‌شان


علی عبدالعلی‌زاده در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جشنواره فیلم کودک و سیاست‌گذاری‌های آن بیان کرد: اینکه چه فیلم‌هایی برای جشنواره انتخاب، بر روی چه فیلم‌هایی سرمایه‌گذاری شود و داوری‌ها چگونه باشد، در روند بهبود وضعیت هر دوره از جشنواره، تاثیر مستقیم دارد و از اموری است که به سیاستگذاری برپاکنندگان و متولیان جشنواره کودک برمی‌گردد.


وی افزود: بخش اعظمی از موفقیت جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به تلاش و سیاستگذاری کسانی که در راس امور هستند، برمی‌گردد.


حمایت از فیلم‌هایی برای کودک نه درباره کودک


این فیلمساز در عین حال با اشاره به تأثیر مضمونی فیلم‌ها بر رونق جشنواره افزود: هر گاه جشنواره فیلم کودک با استقبال فراوان همراه بوده، به دلیل حمایت از فیلم‌هایی بوده که برای کودک ساخته شده‌اند و نه درباره کودک.


کارگردان “سیزده گربه روی شیروانی” ادامه داد: حضور سینماگران قدیمی و مجرب سینمای کودک مثل مرضیه برومند و مسعود کرامتی برای سینمای کودک بسیار مفید است زیرا آنها به مخاطب خود که کودکان هستند توجه بسیاری دارند، ضمن اینکه فیلم‌های آنها از این ویژگی برخوردارند که برای کودکان ساخته می‌شود.


سازنده فیلم “تارزن و تارزان” که جزو برگزیدگان جشنواره شانزدهم کودکان بوده است، در ادامه گفت: سینمای کودک نیاز به فیلمسازان متخصص دارد تا با نگرش و جهان‌بینی خود، باعث درخشش جشنواره فیلم کودک شوند و به خوبی سینمای کودک را به همگان بشناسانند.


ورود فیلمسازان بی‌تجربه به سینمای کودک ناموفق خواهد بود


وی افزود: ژانر کودک متعلق به فیلمسازانی است که در این زمینه آزمون و خطا کرده باشند زیرا اگر فیلمسازان بی‌تجربه وارد این کار شوند هیچ موفقیتی برای این ژانر به ارمغان نخواهد داشت.


کارگردان فیلم “سر تو بدزد رفیق” که با این فیلم در بیستمین دوره جشنواره کودک شرکت داشته است، با اشاره به این که نباید با سیاستگذاری نادرست و بی‌توجهی به سینمای کودک موجب شد تا این ژانر به کما برود و هیچگونه پویایی در آن دیده نشود، توضیح داد: اگر توجه کرده باشید، کودکان ما امروز با فیلم‌های روز دنیا پیش می‌روند، بنابراین برای اینکه بتوانیم با آن‌ها رقابت کنیم، نیاز به یک کارگروه قوی داریم تا مخاطب این ژانر، به سمت کارهای کودک و نیز انیمیشن‌های داخلی سوق داده شوند.


عبدالعلی‌زاده یادآور شد: در جشنواره فیلم کودک، بهتر است داورها نسبت به فیلم‌ها نگاه بزرگسالانه نداشته باشند تا جوایز به شکل صحیح به فیلم‌هایی که استحقاقش را دارند، تعلق گیرد زیرا در غیر این صورت، جوایز باعث انحراف سینمای کودک خواهد شد.


اکران فیلم‌ها از یاد نرود


کارگردان فیلم “بازگشت به آینده” در ادامه افزود: باید توجه داشت تا ملاک جشنواره جوایز نباشد. به طور مثال در دوره‌ای از جشنواره، فیلم سینمایی “به رنگ خدا” انتخاب شد. این فیلم برای بچه‌ها بود که در جشنواره‌های خارجی هم جوایزی را کسب کرد ضمن اینکه بیلان خوبی برای مسئولان بود، به همین دلیل آن ها بیشتر به سمت این نوع فیلم‌ها رفتند.


وی در پایان سخنانش اظهار کرد: نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که باید زمینه را فراهم کرد تا فیلم‌هایی که وارد جشنواره می‌شوند، در اکران هم به موفقیت برسند. برای رسیدن به این هدف، مسئولان باید نگاه کارشناسانه‌ای به سینمای کودک داشته باشند.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …