آتوسا مومنی معاون میراث فرهنگی کشور شد

4

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آتوسا مومنی را به عنوان معاون جدید میراث فرهنگی کشور را منصوب کرد.

محمد شریف ملک زاده، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طی حکمی «آتوسا مومنی» را به عنوان معاون میراث فرهنگی کشور منصوب کرد.

مسعود علویان صدر، معاون پیشین میراث فرهنگی کشور که از شهریور 1388 در این پست بوده است نیز به عنوان مشاور میراث فرهنگی معرفی شد.مومنی، پیش از این مدیرکل دفترثبت آثار تاریخی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بوده است.

او از مسئولانی است که سال ها در تهیه و تنظیم پرونده های ثبت ملی و پرونده های ثبت جهانی در یونسکو مشارکت داشته است.

آتوسا مومنی، مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی سازمان میراث‌فرهنگی کشور سال گذشته در گفت‌وگویی با شرق در این‌باره می‌گوید: «من یک سال است که در این سمت مشغول به کار شده‌ام، در مدت زمان حضور من فرآیند ثبت بسیار سختگیرانه شده است، به گونه‌ای که در مدت حضور من تنها حدود یک‌هزار اثر به فهرست آثار ثبت ملی وارد شده است.» مومنی در پاسخ به سوالی در رابطه با عدم تعیین حریم و عرصه آثار ثبت‌شده ملی می‌گوید: «تعیین عرصه و حریم هزینه‌های زیادی دارد، مشاوران هم پول زیادی برای این کار می‌گیرند. استان‌ها به دلیل کمبود بودجه و اعتبار توان این کار را ندارند اما هم‌اکنون تعیین حریم آثار جزو اولویت‌های اصلی ما برای ثبت ملی اثر شده است و اگر اثری برای ثبت ملی معرفی شود در صورتی که حریم و عرصه آن تعیین نشده باشد به ثبت نخواهد رسید. این موضوع به استان‌ها هم ابلاغ شده است

آتوسا مومنی در گفتگوی هم که اواخر فروردین با میراث آریا داشته است در مورد انفاقات خوش میراث فرهنگی در سال گذشته گفته یود ثبت جهانی مراسم قالی شویان مشهد اردهال به عنوان دهمین اثر معنوی ایران در یونسکو و گسترش پرونده جهانی نوروز و عضویت سه کشور جدید از مهمترین و شیرین ترین اتفاقات حوزه ثبت آثار در سال 91 است.
«آتوسا مومنی» با اشاره به اینکه حوزه ثبت آثار معنوی و طبیعی کشور در سال گذشته با اتفاقات شیرینی همراه بوده است، افزود: ثبت همزمان 2 اثر مسجد جامع اصفهان و گنبد قابوس در فهرست جهانی یونسکو نیز یکی دیگر از شیرین ترین اتفاقاتی است که در حوزه ثبت رخ داده است.به گفته وی، در پرونده جهانی نوروز نیز که پیش از این 7 کشور عضو آن بودند شاهد یک اتفاق بسیار خوشایند بودیم که عضویت سه کشور افغانستان، تاجیکستان و قزاقستان اتفاق خوشی بود که در سال 91 افتاد.

Check Also

مدت زمان صدور مجوزها در حوزه گردشگری کاهش می‌یابد

به‌گزارش ایرانگرد نیوز و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی «در راستای اصلاح …