مسئولان یونسکو و اکو از سفره‌های افطاری دیدن کردند


به گزارش ایرانگرد نیوز، مسئولان دو سازمان فرهنگی بین‌المللی از پنجمین نمایشگاه عکس سفره‌های افطاری، بازدید کردند.


نمایشگاه عکس سفره‌های افطاری در انتقال روح پیام این آیین موثر است


محمدرضا سعیدآبادی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در حاشیه بازدید از پنجمین نمایشگاه عکس سفره‌های افطاری در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد گفت: زیبایی رنگین‌کمان به تنوع رنگ‌های مختلف آن است و در چارچوب جهانی، زیبایی جهان ما بسته به متنوع بودن فرهنگ‌ها و سنت‌های آن است و اگر در سطح ملی هم بخواهیم نگاه کنیم، زیبایی کشور عزیز ما ایران هم به این تنوع سنت‌ها و آداب و رسوم بستگی دارد.


وی تشریح کرد: ما در بحث‌های جهانی سه دسته میراث برای هر جامعه‌ای در نظر می‌گیریم که عبارتند از میراث طبیعی مانند یک رشته کوه زیبا و یا یک جنگل، میراث فرهنگی مثل یک گنبد زیبا و یا میدانی که نماد یک فرهنگ و تمدن است و مورد آخر هم میراث معنوی یا میراث ناملموس است که دیده نمی‌شود اما بسیار مهم‌ است زیرا هویت هر جامعه و اساس و روح زندگی مردم آن است و از جمله میراث معنوی بسیار با ارزش، سفره‌های افطاری است.


سعیدآبادی افزود: یکی از مهم‌ترین آداب و سنت‌های خوب که خوشبختانه امروز درحال شکل‌گیری دوباره است و باید توسعه هم بیابد، سنت افطاری‌دادن است که در شهرها و محله‌های مختلف با آداب و رسوم خاص خود انجام می‌شود.



دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو پیام نهفته در این آیین را به هم توجه کردن و مهر و محبت‌داشتن عنوان کرد و گفت: که اساس ثواب و پاداش شرعی این حرکت در این است که حداقل در ماه مبارک رمضان برای خودمان کمتر خرج کنیم و برای دیگران بیشتر اهمیت قائل شویم. اگر من شما را برای سفره افطاری خود دعوت کنم، این نکته نشان‌دهنده اهمیت شما برای من و مهر و محبت من نسبت به شما می باشد.


وی تاکید کرد: بسیار مهم است که از تکلفات کم کنیم و بر گستردگی و تنوع این حرکت بیفزاییم.


سعیدآبادی در خصوص ثبت جهانی این آیین گفت: ما در سازمان جهانی یونسکو و به عنوان کمیسیون ملی یونسکو با سازمان‌های دیگر به دنبال ثبت جهانی سفره‌های افطاری و تنوع آداب و رسوم در این سفره‌ها به عنوان یک میراث معنوی و فرهنگ ناملموس هستیم و امیدواریم که این کار گرانقدر و این سنت بسیار پسندیده را که پیام‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مختلف دارد، بتوانیم نه تنها در ایران بلکه در سطح جهان هم بیشتر بشناسانیم.


برگزار کنندگان این نمایشگاه به راه خود ادامه دهند


پرفسور افتخار حسین‌عارف، رییس موسسه فرهنگی اکو، نیز در حاشیه بازدید از پنجمین نمایشگاه عکس سفره‌های افطاری در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، ضمن تاکید بر اینکه همه کشورهای اسلامی در ذهن و دل خود احترام ماه مبارک رمضان را دارند، گفت: 57 کشور اسلامی هستند که در این ایام روزه داری و مراسم افطار و عید را برگزار می‌کنند. این کشورها در ریشه‌ها و عبادات اساسی مثل نماز و روزه و زکات یکی هستند اما هر کدام با فرهنگ خود آیین‌ها را به جا می‌آورند.


وی گفت: هر کشوری فرهنگ خود را دارد و به عنوان مثال در همین آیین افطاری دادن، به وقت افطار، در همه کشورهای اسلامی مردم و اعضای یک خانواده و یا یک فامیل، به دور هم جمع می شوند ولی در هر کشوری غذای فرهنگی و سنتی خودشان را استفاده می کنند و ضمن داشتن شباهت‌های ریشه ای از تنوع فرهنگی برخوردارند.



رییس موسسه فرهنگی اکو با اشاره به موضوع نمایشگاه گفت: به ویژه در سفره‌های افطار، خرما، نان و نمک در همه جا مشترک است اما در حالی که ما در کشور پاکستان از فرنی استفاده می کنیم، من در این نمایشگاه چند عکس دیدم که گویای این مسئله بود که در ایران، به طور فراگیر شله زرد را با اشکال و یا اذکاری که با پودر دارچین تزیین شده‌اند به عنوان یکی از اقلام سفره‌ افطاری استفاده می کنند و به نظر می رسد که این کار تنها به این کشور اختصاص دارد و در جای دیگری مشاهده نمی شود.


وی ضمن تمجید از برگزاری این نمایشگاه که فرهنگ روزه‌داری و افطاری‌دادن را در یک فضای عمومی به نمایش در می‌آورد تمجید کرد و گفت: از ادامه راه خود بازنمانید که کاری بسیار زیبا و فرهنگی را به انجام می‌رسانید.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …