آغاز تجمع اعضای خانه اصناف سینما مقابل وزارت ارشاد


به گزارش خبرنگار مهر، از دقایقی پیش این تجمع با حضور تعدادی از سینماگران مقابل درب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد. از جمله چهره های شاخص در این تجمع می توان به حبیب کاووش سخنگوی شورای صنفی نمایش و حبیب الله کاسه ساز رئیس هیئت مدیره جدید خانه سینمای شماره 2 اشاره کرد.


در بین صنوف که در این تجمع حضور دارند می توان به صنف دستیاران فیلمبردار، مدیران تدارکات اشاره کرد. از جمله شعارهایی که در این تجمع داده می شود، می توان به صنوف قانونی حمایت باید گردد، دستیاران فیلمبردار حمایت خود را از سازمان سینمایی و شورای عالی سینما اعلام می کند و صنف های قانونی خواستار بازگشایی خانه سینما هستند و آقای اسعدیان ما سیاه‌لشگر نیستیم، اشاره کرد.


اعضای خانه سینما رانت‌خوار هستند


در ابتدای این تجمع که از ساعت 11 صبح آغاز شد، صالح دلدم کارگردان سینما گفت: اعضای خانه سینما رانت‌خوار هستند و با پول های میلیاردی که از حوزه هنری گرفته اند فیلم ساختند. آقایان اسعدیان، عسگرپور و توحیدی در این سال ها چه کاری کرده‌اند؟ جا دارد از خبرگزاری فارس برای حمایت از ما تشکر کنیم چرا روزنامه ای همچون بانی فیلم به جای این که حامی صنوف قانونی باشد از طیف مقابل طرفداری می کند.


پس از صحبت های دلدم جمعیت حاضر در مقابل ارشاد فریاد زدند: ارشاد حمایتت می کنیم.


در ادامه حبیب‌الله کاسه‌ساز رئیس هیئت مدیره خانه سینما شماره 2 اعلام کرد: در ایام مبارک رمضان اتفاقی در سینمای ایران افتاده که بخش اعظمی از سینماگران منتظر آن بودند؛ بازگشایی خانه سینما که خانه امید سینماگران است. قرار بود قانون را محور اصلی حرکت خود بدانیم. بارها تلاش شد قانون فصل الخطاب باشد اگر بی قانونی رواج یابد سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و تشخیص قانونی یا قانونی نبودن با مرجع ذی صلاح است.


وزارت ارشاد مرجع اهالی فرهنگ است


کاسه ساز ادامه داد: در میان فرهنگ و هنر مرجعی که می تواند قانونی بودن را تایید کند وزارت ارشاد است اما متاسفانه عده ای فقط با جوسازی عنوان کردند که خانه سینما بسته شده و بیایید تا آن را باز کنیم. در صورتی که خانه سینما یک سال و نیم پیش بسته شده بود. قوه قضائیه و دیوان عدالت اداری اختیار خانه سینما را به ارشاد محول کردند تا این سازمان درباره آن تصمیم گیری کند و ارشاد نیز تلاش می کند خانه سینما قانونی باشد.


وی تاکید کرد: ارشاد از صنوف خواست تا ثبت قانونی شوند. 12 صنف در همین راستا قانونی شدند اما متاسفانه برخی دوستان تمایلی به این امر نداشتند بلکه به دنبال منافع خود بودند. ما بارها تلاش کردیم با آنها مذاکره کنیم تا همه یک کاسه شویم.


رئیس هیئت مدیره خانه سینما شماره 2 گفت: این خانه سینما به نظر ما بازگشایی شده و ما تلاش می کنیم همه وارد آن شوند. اگر اطلاع رسانی درستی صورت گیرد همه دست به دست هم می‌توانیم برای بهبود سینما حرکت کنیم.


آمدیم که بگوییم بیش از 30 نفر هستیم


وی افزود: ما امروز این جا آمدیم تا به آن ها بگویم ما 20 یا 30 نفر نیستیم بلکه بیشتریم. می گویند انجمن تدارکات سیاه لشگر هستند و یا هنروران نیز همین طور در صورتی که همه این افراد از اعضای سینمای ایران هستند و همه حق رای دارند.


کاسه ساز ادامه داد: ضمن احترام به کسانی که مقابل خانه سینما رفتند باید بگویم درست است شما کارشناس و متخصص هستید و برای ما بزرگوارید اما خواهش می کنم عزیزان ما در تدارکات را هم تحویل بگیرید و حس نکنید که این ها کارگران ما هستند. من امیدوارم خانه سینما که به عقیده من باز شده است به فعالیت خود ادامه می‌دهد و صنوف دیگری که قانونی نشده اند باید اقدام کنند.


کاسه ساز افزود: من به عنوان رئیس هیئت مدیره جدید خانه سینما تاکید می کنم که با قانونی شدن تمامی صنوف ما یک مجمع عمومی کلی برگزار خواهیم کرد تا این خانه سینما برای همه سینماگران شود. البته مجمع عمومی ما در تاریخ 19 تیرماه را هم ارشاد تایید کرده است. ما امروز تا ساعت 18 در این مکان هستیم.


پس از پایان صحبت های کاسه ساز جمعیت حاضر شعارهایی همچون صنوف قانونی حمایت باید گردد سر دادند.


در میان این جمع جمال شورجه، حسین فرح بخش، عبدالله علی خانی، محسن محسنی‌نسب، مسعود اطیابی، مرتضی شایسته، مجید کریمی، حبیت الله کاوش، محسن روزبهانی، کیوان امجدیان و… حضور داشتند. همچنین در میان جمع پلاکاردهایی با چنین مضمونی نصب شده است: “ثبت قانونی صنوف یعنی آغاز استقلال در رای و اجرا” و “در فعالیت صنفی، اعضای درجه یک و دو نداریم”

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …