زیر بار سانسورهای پی در پی نرفتم/ امتناع از اجرای کار سفارشی


سهراب سلیمی درباره دلیل دوری چند ساله خود از تولید و اجرای اثری نمایشی به خبرنگار مهر گفت: در سال 88 نمایشنامه “جنایت در تئاتر بولوار” را برای تصویب ارائه دادم و بعد از تصویب قرار شد در خردادماه سال 89 در مجموعه تئاتر شهر با این اثر اجرای عمومی داشته باشم. این قرار تا قبل از جابجایی حسین پارسایی از ریاست مرکز هنرهای نمایشی بود.


این کارگردان با سابقه تئاتر یادآور شد: در زمان ریاست حسین مسافرآستانه هم وضعیت اجرای عمومی “جنایت در تئاتر بولوار” مشخص نشد زیرا قرار بود آبان ماه سال 89 در تئاتر شهر این نمایش را به صحنه ببرم که مسافرآستانه از ریاست مرکز استعفا داد. با وجود تصویب متن از سوی شورای نظارت و ارزشیابی، از اسفندماه 89 تا پایان سال 90 مدام وضعیت اجرای عمومی نمایش از امروز به فردا موکول شد.


این هنرمند تئاتر با اشاره به شکل‌گیری شورای هنری مجموعه تئاتر شهر افزود: شورای هنری تئاتر شهر طی جلسه ای گفتند که این نمایشنامه شاهکار است. بعد از مدتی از سوی شورای هنری با من تماس گرفته شد تا درباره بودجه نمایش صحبت کنند. من همان زمان گفتم که نگران بودجه نیستم زیرا یقین دارم نمایش مخاطبان را به سالن نمایش جذب خواهد کرد اما دیگر تماسی با من گرفته نشد تا اینکه زمستان سال 91 خانم پریسا مقتدی با من تماس گرفت و گفت که نمایشنامه “جنایت در تئاتر بولوار” پذیرفته نشده است.


سلیمی با اشاره به جاذبه های انسانی موجود در نمایشنامه “جنایت در تئاتر بولوار” اثر اریک امانوئل اشمیت تصریح کرد: متأسفانه دوستان به جای دیدن این جاذبه های انسانی در اثر از یک واژه خاص استفاده می‌کنند که بسیار متأسفم. من به این نمایشنامه ایمان دارم و مدافع آن هستم و حاضر نشدم زیر سانسورهای پی در پی بروم و حتی وقتی به من سفارش کار دادند تا از آثار تولید شده پیشین خود اثری را به صحنه ببرم قبول نکردم.


کارگردان نمایش های “عشق لرزه” و “مهمان سرای دو دنیا” با مثبت دانستن رویکرد علی رفیعی در کار کردن با جوانان بازیگر گفت: صبر می‌کنم تا فرصت اجرا برای نمایش “جنایت در تئاتر بولوار” فراهم شود تا با بازیگران جوان این اثر را تولید و اجرا کنیم. زیرا من اعتقادی به ستاره بودن بازیگر برای جذب مخاطب ندارم و معتقد هستم اگر یک اثر نمایشی کیفیت لازم را داشته باشد در جذب مخاطب موفق خواهد بود.


سهراب سلیمی پیش از این نمایش های “نوای اسرارآمیز”، “عشق لرزه” و “مهمانسرای دو دنیا” را که از آثار اریک امانوئل اشمیت هستند در مجموعه تئاتر شهر به صحنه برده است. 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …