16منطقه حفاظت شده دريايي ايجاد مي‌شود


به گزارش خبرگزاري فارس، رامين شادي اظهار داشت: با پيشنهاد سازمان حفاظت محيط زيست، ايجاد و ارتقاي سطح حفاظتي 16 منطقه ساحلي- دريايي در دستور کار کميته فني کميسيون امور زيربنايي، صنعت و محيط زيست هيئت دولت قرار گرفته است.

مديرکل دفتر سواحل و تالاب‌هاي ساحلي سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينکه اولين جلسه کارگروه کميته فني کميسيون امور زيربنايي نيز با شرکت نمايندگان عضو شورايعالي حفاظت محيط زيست تشکيل شده است ادامه داد: پس از اعلام نظرات نمايندگان، گزارش تکميلي به کميته فني کميسيون ارسال مي‌شود.

وي مناطق پيشنهادي حفاظت شده دريايي در استان گلستان را منطقه مصب رودخانه حفاظت شده گرگانرود، منطقه پناهگاه حيات وحش ساحلي دريايي گميشان عنوان کرد و افزود: منطقه حفاظت شده ساحلي – دريايي کچو در شرق چابهار، منطقه حفاظت شده خليج گواتر در ضلع جنوب شرقي منطقه حفاظت شده گاندو، منطقه حفاظت شده ساحلي دريايي تنگ، منطقه حفاظت شده ساحلي دريايي پزم و منطقه حفاظت شده مرجان‌هاي دريايي خليج چابهار نيز در استان سيستان و بلوچستان بعنوان مناطق حفاظت شده دريايي معرفي شده است.همچنين پارک ملي ساحلي دريايي دارا در استان خوزستان نيز بعنوان منطقه حفاظت شده دريايي پيشنهاد شده است.

مديرکل دفتر سواحل و تالاب‌هاي ساحلي سازمان حفاظت محيط زيست اعلام کرد: منطقه حفاظت شده ساحلي- دريايي جزيره هرمز در شرق جزيره، منطقه حفاظت شده ساحلي- دريايي قشم، منطقه حفاظت شده ساحلي- دريايي هنگام ، منطقه حفاظت شده ساحلي – دريايي جزيره لارک، منطقه حفاظت شده دريايي کيش در سواحل جنوب شرق کيش و منطقه حفاظت شده دريايي جزيره هندورابيدر استان هرمزگان بعنوان مناطق حفاظت شده دريايي ايجاد مي شود.

شادي از ارتقاي پناهگاه حيات وحش استيل عباس آباد در استان گيلان خبر داد و گفت: منطقه حفاظت شده رودخانه چشمه کيله در استان مازندران از منطقه شکار ممنوع به حفاظت شده ارتقا مي‌يابد.

به گفته وي هم اکنون استان‌هاي شمالي و جنوبي کشور داراي 3 پارک ملي دريايي، 1 اثر طبيعي ملي، 10 منطقه حفاظت شده ساحلي و تالابي و 7 پناهگاه حيات وحش ساحلي و دريايي تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست وجود دارد.

مديرکل دفتر سواحل و تالاب‌هاي ساحلي سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اينکه مناطق تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست مانند کانون‌هايي تلقي مي‌شوند که استفاده‌هاي همه جانبه و متوازني را تحقق بخشند، تاکيد کرد: کارکردهاي آموزشي، پژوهشي و تفرجي به همراه کارکرد اصلي آن يعني حفاظت، بدون هر گونه تعارض با هم بايد در گستره واحد و يکپارچه به طور وسيعي بايد به کار گرفته شوند.

شادي خاطر نشان کرد: در نگرش جديد از مفهوم حفاظت، اين مناطق با فعال کردن قابليت‌هاي مختلف و عرضه خدمات گسترده، حاشيه امنيت نيرومندي را در رقابت با ساير استفاده‌هاي ممکن و اقتصادي براي خود فراهم مي‌کنند.

وي ادامه داد: با چنين هدفي اين مناطق را ديگر نمي‌توان منابع بدون استفاده، معطل و سرمايه‌هاي راکدي به حساب آورد که بايد با بهره کشي فيزيکي از آن‌ها فوايد اقتصادي ملموس تري کسب نمود. اين مسأله با توجه به کارکردها و تهديدهاي نواحي ساحلي-دريايي بسيار مهم تر و ضروري‌تر به نظر مي‌رسد.




:: دانلود فایل ضمیمه ()



Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …