هنوز به اندازه خانه سینما قدرت نداریم/ یاد درگذشتگان زنده شد


به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا نوربخش در ابتدای این نشست ماهانه که با گرامیداشت هنرمندان درگذشته موسیقی ایران در ماه گذشته برگزار شد، گفت: متاسفانه در این هفته ها و روزهای اخیر استادان عزیزی از دست رفتند که نه تنها فقدان آنها برای جامعه موسیقی ضایعه بود، بلکه فاجعه ای دردناک برای هنرمندان خانواده موسیقی بود که جامعه فرهنگی و هنری ما را تحت تاثیر قرار داد.


وی ادامه داد: استاد جلیل شهناز یگانه نوازندگی موسیقی ایران بود که با توجه به تلاش های 70 ساله خود در عرصه موسیقی نیازی به معرفی ندارد و همه ما می دانیم این هنرمند ارزنده چه جایگاهی در هنر این سرزمین دارد. نام او تا ابد در تاریخ کشورمان جاودانه خواهد بود و امیدوارم جوانان هنرمند رهرو این مرد بزرگ موسیقی ایران باشند.


مسابقه شهرت با ساخت تصنیف های وطنی


این خواننده موسیقی ایرانی در تجلیل از مقام هنری زنده یاد استاد احمد ابراهیمی هم گفت: زنده یاد استاد احمد ابراهیمی یکی از چهره های برجسته آواز ایران و از نجیب ترین هنرمندان کشورمان بود که بیش از 5 دهه در عرصه آواز جلوه گری و معلمی کرد. وی براساس معیارهای شخصیتی که داشت در میانسالی از رادیو خداحافظی کرد و در سالهایی که می توانست فعالیت خوبی در عرصه موسیقی داشته باشد کناره گیری را ترجیح داد و مشغول آموزش شد.


نوربخش گفت: متاسفانه استاد ابراهیمی در غربت از میان ما رفت اما تمام تلاش خود را انجام می دهیم که یاد این هنرمند بزرگ را زنده نگه داریم. من در مراسم تشییع این هنرمند مطالبی را عنوان کردم که اصلی ترین آن مربوط به کمرنگ شدن آواز در خوانندگی است. خوب است که جوانان هنرمند از این پس به این موضوع توجه بیشتری کنند و دست از مسابقه شهرتی که در بین جوانان ما با مد کردن تصنیف های وطنی به وجود آمده بردارند و بدانند که این مسابقه، مسابقه بسیار خطرناکی است که باید بیشتر از اینها به آن توجه و برای آن برنامه ریزی کرد.


وی با اشاره به درگذشت استاد قلیچ انوری و براگجر تهماسبی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی مقامی هم خاطرنشان کرد: این دو استاد و هنرمند پیشکسوت موسیقی مقامی از بزرگان موسیقی سرزمین خود بوده اند که امیدوارم جامعه فرهنگی کشور دیگر شاهد چنین فقدان هایی نباشد و هنرمندان موسیقی در سلامت کامل بتوانند به پرتوافشانی خود در آسمان هنر ایران ادامه دهند.


براساس گزارش مهر، منصوره ثابت زاده پژوهشگر موسیقی نواحی هم در سخنانی به تشریح فعالیت‌ها و زندگی هنری استاد قلیچ انوری و نقش وی در موسیقی ترکمن پرداخت.


ثابت زاده خاطرنشان کرد: قلیچ انوری یک هنرمند و معلم بزرگ بود که متاسفانه به دلیل کم توجهی ها و کمبود منابع مالی نتوانستیم آنطور که باید مقام های موسیقایی او را ضبط کنیم. نوع مرگ او همانند مرگ جنگوگ و مشکاتیان بود که با غم و اندو بزرگی از میان ما رفت و ما را از نگهداری یک میراث ارزشمند محروم کرد.


جایگاه خانه موسیقی در مقایسه با خانه سینما کجاست؟


به گزارش خبرنگار مهر، فاضل جمشیدی خواننده و معاون سابق اجرایی خانه موسیقی در این مراسم از ارتباط فعالیت‌های موسیقایی با نهادهای مدنی و مطالبات هنرمندان سخن گفت.


وی گفت: شرایط اجتماعی کشور با توجه به تحولات اخیر اثرات خوبی را بر جای خواهد گذاشت که این امر می تواند در حوزه نهادهای مدنی و مطالبات صنفی هنرمندان شرایط متفاوتی را پدید آورد که بی ارتباط با نقش انسان های فرهیخته در یک جامعه نیست.


این جامعه‌شناس افزود: بدون تردید برای شناخت یک جامعه مطلوب این تعداد جمعیت نیست که می تواند معرف خوبی باشد، بلکه این انسان های فرهیخته یک محیط اجتماعی هستند که می توانند نقش بسیار تاثیرگذاری در معرفی آن جامعه داشته باشند. در این بین نهادهای مدنی که می تواند برخاسته از تشکلات صنفی باشد بهترین راه برای معرفی هنرمندان و انسان های فرهیخته به عموم جامعه هستند. اگر هنرمندان بزرگی چون پرویز مشکاتیان به راحتی به دفتر وزیر نمی رفتند اما همین بزرگوار با فراغ بال در نهادهای صنفی و مدنی حضور پیدا می کرد و ارتباط خوبی هم برقرار می کرد.


جمشیدی در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه نهادهای مدنی حلقه واسط بسیار خوبی میان دولتمردان و هنرمندان هستند، خاطرنشان کرد: در این شرایط که شاهد تحولات مثبتی در کشور هستیم باید بیاییم و در یک کار جمعی و گسترده خود را با نهادهای صنفی و مدنی دیگر چون خانه سینما و خانه تئاتر مقایسه کنیم و ببینیم که در چه رتبه ای از فعالیت‌ها قرار داریم که اگر بخواهیم نگاهی اجمالی به این مقایسه داشته باشیم می بینیم که نهادی متفاوت تر از آنها هستیم.


وی با اشاره به توزیع ناعادلانه محصولات و امکانات فرهنگی هنری در کشور خاطرنشان کرد: متاسفانه یکی از مهم ترین مواردی که از بدو شروع فعالیتهای خانه موسیقی باید به آن توجه می شد اما نشد موضوع حضور موثر نهادهای صنفی و مدنی در شهرستانهای کشور است. البته ما در زمان حضور خود در خانه موسیقی تلاش کردیم تا شعبه های این نهاد را در استانها ایجاد کنیم اما به دلیل مشکلاتی که در این شعبه ها به وجود آمد ما شاهد اتفاقات تاثیرگذاری در این زمینه نبودیم.


بیمه هنرمندان و رابطه آن با کارگر افغانی !


حضور قدرتمند اسپانسرها در نهادهای مدنی، بازاریابی تبلیغاتی، فعال کردن گروههای موسیقی، توزیع عادلانه امکانات، استفاده از امکانات نهادهای دولتی، نظارت بر سیستم پخش آثار موسیقایی در تهران و شهرستانها، حضور فعالی در جشنواره های داخلی و خارجی، توجه بیشتر به موسیقی بانوان از مواردی بود که جمشیدی از آنها به عنوان اصلی ترین وظایف خانه موسیقی یاد کرد و گفت: اینها یکی از مهم ترین وظایفی است که ما باید نسبت به انجام آنها در یک نهاد صنفی مانند خانه موسیقی تلاش کنیم و ببنیم ما در مقایسه با نهادهای دیگری چون خانه سینما وخانه تئاتر چه کرده ایم؟


این خواننده ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات اساسی که در دولت جدید باید مورد توجه قرار گیرد بیمه هنرمندان است که در حال حاضر در پایین ترین سطح ممکن قرار دارد. یعنی اگر هنرمندان موسیقی بازنشسته شوند فقط به اندازه یک کارگر افغانی حقوق دریافت می کنند که این اصلا در شان هنرمندان والای موسیقی نیست. بنابراین لازم است در دولت جدید به موضوع مهم تامین اجتماعی هنرمندان به دقت توجه شود .


جمشیدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به حضور دولت، مردم، نهادهای فعال و هنرمندان به عنوان چهار پایه اصلی یک جامعه مردمی تصریح کرد: اگر نگاهی کوتاه به این چهار پایه اصلی بیندازیم می بینیم که مردم به عنوان اصلی ترین مخاطبان هنوز با موضوع مهمی به نام موسیقی آنچنان که باید آشنا نیستند و فقط نام چند هنرمند را می شناسند در حالیکه با همین نهادهای مدنی به عنوان پایه پنجم می توان این هنر را به آنها شناساند.


وی با بیان اینکه خانه موسیقی به اندازه خانه سینما تشکل قدرتمندی نیست، تصریح کرد: من از منتقدان خانه موسیقی هستم اما معتقدم اگر به این نهاد نیاییم و حتی انتقادات خود را بیان نکنیم اتفاقی برای وصول مطالباتمان نمی افتد. خانه موسیقی متعلق به همه اهالی موسیقی حتی منتقدان است و همه هنرمندان باید در این مکان حضور داشته باشند و خواسته های خود را در آنجا بیان کنند.


معاون اجرایی سابق خانه موسیقی ادامه داد: هیات مدیره خانه موسیقی باید هرچه زودتر نسبت به فعالیتهای خود تغییراتی را ایجاد کند و سمت های جدیدی چون مدیر بازرگانی، معاون اجتماعی و معاون روابط عمومی را در تشکیلات اداری خود ایجاد کند تا این سمت ها مقدمه ای برای حضور بیشتر در بطن اجتماع باشد. ضمن اینکه به روز کردن سایت خانه و استفاده از آگهی های تبلیغاتی می تواند این فضای مجازی را تبدیل به یک بنگاه بازرگانی بزرگ کند که اولین امتیاز خود متوجه خود هنرمندان و خانه موسیقی خواهد شد.


جمشیدی در بخش پایانی صحبتهای خود تصریح کرد: من به مدیران خانه موسیقی پیشنهاد می کنم برای این که از همه شائبه ها جلوگیری کنید و تبدیل به نهادی شوید که صدای همه نظرات را می شنود، بیایید یک تریبون آزاد راه اندازی کنید که همه اهالی موسیقی در آن بتوانند حرف بزنند و سیاستهای خانه موسیقی را نقد کنند. این روند باعث می شود که دیگر کسی از خانه موسیقی قهر نکند و به راحتی مشکلات خود را با مدیران یک نهاد مدنی در میان بگذارد.


اهدای لوح تقدیر خانه موسیقی به یک گروه موسیقایی از کشور ونزوئلا در حضور سفیر این کشور و اجرای چند قطعه موسیقایی از برنامه های دیگر نشست ماهانه خانه موسیقی بود.


 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …