خاطره “هامون” با خسرو شکیبایی شیرین شد/ سینمای ایران در مه گم شده است


هارون یشایایی تهیه‌کننده “هامون” اکران مجدد این فیلم در پردیس سینمایی ملت در شهر تهران را یادآور دوران خوش نمایش این فیلم در دهه 60 با حضور خسرو شکیبایی دانست و به خبرنگار مهر گفت: بیست و چهار سال از اکران این فیلم سینمایی می‌گذرد، فیلمی که درست در شرایط پس از جنگ مردم را متوجه زندگی عادی خود کرد و در این رهگذر خسرو شکیبایی به عنوان بازیگر محبوب تاثیر بسیاری در توجه مردم به زندگی عادی و روزمره‌شان داشت.


حمید هامون شخصیت عاصی و خود درگیری داشت


وی با اشاره به معنای درونی این فیلم سینمایی به کارگردانی داریوش مهرجویی و دلایل استقبال از “هامون” در نخستین اکران خود در سال 1368 گفت: به اعتقاد من دلیل استقبال از این فیلم در آن دوران وجود بحران روشنفکری بود؛ بحرانی که در آن دوران بسیار به چشم می خورد. همین نکته یکی از دلایل مهم برقراری ارتباط مردم با این اثر سینمایی و محبوب شدن آن در آن بازه زمانی بوده است و انصافا حضور شکیبایی در این فیلم به دیده شدن “هامون” و محبوبیت آن افزود.


این تهیه‌کننده افزود: حمید هامون شخصیت عاصی و خود درگیری داشت که این درگیری زندگی شخصی او و مراوده با همسرش، وکیل خانواده و باقی کاراکترهای فیلم را تحت الشعاع قرار داده بود و همین درگیری فضای دقیقا روشنفکری بود که در آن زمان بسیار مطرح بود.



مدیر موسسه پخشیران در ادامه صحبت‌های خود اکران فیلم “هامون” در شرایط فعلی را بازگشت به نوستالژی مخاطب عنوان کرد و گفت: با این توضیحات می توان به این نتیجه رسید که فیلم “هامون” نخستین فیلم در فضای روشنفکری پس از جنگ بود و تا اندازه ای دغدغه های آن روز انسان روشنفکر را مطرح می کرد، حال اینکه این فیلم پس از گذشت 24 سال تنها بازخوانی نوستالژیک آن دوران است که این بازخوانی با دیدن خسرو شکیبایی روی پرده شیرین تر می شود.


“هامون” پس از 24 سال جز خسرو شکیبایی حرفی برای گفتن ندارد


وی افزود: گرچه خسرو شکیبایی خیلی زود از سینمای ایران رفت اما رفتنش او را محبوب تر کرد و حال اینکه معتقدم بعد از این  همه سال “هامون” آنگونه که در زمان خودش درخشید در حال حاضر حرفی برای گفتن ندارد چراکه معادلات زندگی مردم دستخوش تغییرات بسیاری شده است و نباید انتظار انتقال پیام را داشت. به همین دلیل در حال حاضر تنها خسرو سینمای ایران است که بار دیگر با “هامون” می درخشد.


یشایایی درباره اینکه بسیاری از کارشناسان معتقدند که فیلم “هامون” در سینمای ایران یک اتفاق محسوب می شود، گفت: به نظر من چنین نیست و نمی توان تنها “هامون” را در سینمای ایران یک اتفاق به شمار آورد. به اعتقاد من سینمای ایران در آن دوران در حوزه های مختلف در یک شکل واحد “اتفاق” بود و حضور فیلمسازان دیگر چون ناصر تقوایی و دیگران را نمی توان در شکل گیری این اتفاق نادیده گرفت.  



این تهیه کننده سینمای ایران با اشاره به اینکه در طرح “اذان تا اذان” در کنار “هامون” فیلم “اجاره نشین‌ها” اثر دیگری از داریوش مهرجویی نیز در پردیس تماشای شهر تهران اکران شده است که این همزمانی به همه ما یادآور می کند که سینمای ایران برخلاف امروز، روزگار خوبی داشته است، توضیح داد: با کمی تامل می توان تلاش کرد که به روزهای خوب سینما برگشت. به اعتقاد من سینمایی که در دوران این دو فیلم با حضور دیگر کارگردان ها شکل گرفت تکرارشدنی نیست و خیلی زود به خاطره تبدیل شده است.


شرایط کار در سینمای ایران مسموم است


وی در پاسخ به این پرسش که چرا سالها است در سینمای ایران فیلم نساخته است، گفت: قبل از پاسخ به این پرسش باید این نکته را متذکر شوم که فیلم “هامون” را با تهیه کنندگی مشترک با داریوش مهرجویی تهیه کردم و این کارگردان به عنوان سرمایه گذار در کنارم حضور داشت. اما در پاسخ شما باید بگویم که شرایط کار در سینمای ایران بسیار مسموم است و در میان این کشمکش‌ها و سهم‌خواهی های سینمایی نمی توان به درستی فعالیت کرد.


هارون یشایایی تهیه کننده سینمای ایران در پایان گفت: سینمای ایران در مه گم شده است و متاسفانه همه سینما از هر طیفی در جریانات اخیر به حاشیه رفته اند و در این فضا نمی توان کار کرد. من هم از این قاعده مستثنی نیستم. به همین دلیل در طول تمام این سالها به ساخت کارهای کوتاه و بلند مستند مشغول بوده ام.

Check Also

کشف یک طرح مخفی پشت «مونالیزا»

یک دانشمند به کمک دوربین‌های پیشرفته یک طراحی مخفی در لایه‌های زیرین نقاشی «مونالیزا» کشف …