برگزاری جایزه هنری با حضور خانواده بنيانگذار انقلاب/ سید حسن خمینی و مادرش هم آمدند


به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تجلیل از برگزیدگان پنجمین “جایزه اخلاق و نیایش در آیینه هنر و پژوهش” به دبیری احمد مسجدجامعی شامگاه گذشته 2 مردادماه با حضور خانواده امام خمینی(ره) و جمعی از علما، پژوهشگران، شاعران، سینماگران و اهالی تئاتر و رسانه در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد.


در ابتدای این مراسم که با اجرای سهیل محمودی برگزار شد، تلاوت آیاتی از قرآن کریم با صوت سید حسن موسوی آغازگر مراسم بود و در ادامه مناجات خوانی با دکلمه اشعار توسط ساعد باقری و آواز اکبر حجازی اجرا شد.



نمایش نماهنگی از پنج دوره برگزاری جایزه اخلاق و نیایش با یادی از طاهره صفارزاده پژوهشگر  قرآنی و قیصر امین پور شاعر روی پرده رفت و پس از آن احمد مسجد جامعی دبیر پنجمین جایزه اخلاق و نیایش صحبت هایی درباره اخلاق و نیایش بیان کرد.


دبیر پنجمین جایزه اخلاق و نیایش در ابتدای صحبت های خود گفت: دین، اخلاق و نیایش پیوند ناگسستنی با یکدیگر دارند که این پیوند در جلوه های فرهنگی، جغرافیایی و زیست بوم های مختلف نمایان است. خوشحالم در دوره اخلاق و نیایش هستیم و امیدوارم این فعالیت هایی که در کنار تلاش جمعی شکل گرفته است منشاء گسترش اخلاق، انضباط و نگرش های درست به انسان و انسانیت باشد.



وی در ادامه با بیان این مطلب که اخلاق و نیایش را سرلوحه کار خود قرار داده ایم، گفت: علت اینکه ما اخلاق و نیایش را سرلوحه خود قرار دادیم پاسخ گفتن به نیاز بشری است چراکه اخلاق و نیایش از کهن ترین پدیده های بشری است که همواره در پژوهش ها در نظر گرفته شده است و از سوی دیگر همه ادیان الهی بر دین و اخلاق تاکید دارند.


عضو شورای شهر در ادامه صحبت های خود افزود: تجربه سالها زندگی بشر این نکته را ثابت کرده که اخلاق و نیایش بدون یکدیگر معنا ندارد و همراهی اخلاق و نیایش است که نگاه متعالی به سوی پروردگار را ایجاد می کند. از همین رو معتقدم اخلاق و نیایش آمد و شدی دو سویه با عالم غیب است و یادآور این مطلب است که انسان هرچند زمینی اما دل در گرو آسمان دارد.


دبیر پنجمین جایزه اخلاق و نیایش در پایان صحبت های خود با اشاره به قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان گفت: ماه رمضان ماه دعاهای ویژه است در این ماه شاهد شکل گیری متفاوت نماز و نیایش هستیم که امیدوارم در این ماه مبارک خداوند بهترین ها را برای مخلوق خود رقم بزند. از همین رو دعا می کنیم هر فقیری از غنا برخوردار باشد، هر عریانی پوشیده شود و در نهایت دعا می کنیم هر اسیری آزاد شود. 


پس از پایان صحبت های احمد مسجد جامعی نماهنگ دیگری از بخش هایی از فیلم مستند “نغمه های محمدی” که دربرگیرنده نیایش پروردگار و مدح گویی ملیت های مختلف براي حضرت محمد(ص) بود پخش شد.


http://www.irangardnews.ir/wp-content/uploads/2013/07/IMG01433130.jpg


از دیگر برنامه های ویژه این مراسم شعرخوانی فاطمه سالاروند شاعر جوانی بود که در مدح اهل بیت اشعاری را خواند. نقالی اهل بیت از دیگر برنامه هایی بود که توسط یک نقال جوان اجرا شد. وي در میان نقالان اهل بیت به مرشد ولی الله ترابی و مریضی او اشاره کرد و از حاضران در جمع خواست تا برای این پیشکسوت نقالی دعا کنند. او از مرشد ترابي به عنوان كسي كه نقالي شاهنامه را زنده نگه داشته است، ياد كرد.


فاطمه طباطبایی همسر سید احمد خمینی از دیگر سخنرانان حاضر در جمع بود. این پژوهشگر قرآن و عرفان در آغاز صحبت های خود به تولد فرزندش سید حسن خمینی اشاره کرد و گفت: در ابتدا خوشحالم که تولد پسرم با تولد امام حسن (ع) همزمان شده است و از خدا می خواهم حافظ همه جوانان این سرزمین باشد.



این پژوهشگر و عروس بنيانگذار انقلاب اسلامي در ادامه به محتوای کتاب پژوهشی خود اشاره کرد و گفت: کتابی که درباره قرآن و عرفان نوشتم درباره سخنان عرفا از جمله حضرت امام خميني است. عرفا معتقدند برای رسیدن به کمال باید با عشق سفر کنیم و ماه رمضان فرصت عاشقانه کردن عبادت ها است و همانگونه که امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی فرموده اند تنها سفری که انسان را به خدا می رساند سفر عشق است. 


در ادامه این مراسم برگزیده های پنجمین جایزه اخلاق و نیایش در آیینه پژوهش و هنر با حضور بزرگان و علماي حاضر در جمع تقدیر شدند.


همچنین در این مراسم سید محمد خاتمی رئیس جمهور دوره اصلاحات درباره هنر و عرفان سخن گفت.


در حاشیه چه گذشت:


– معرفی برگزيدگان پنجمین جایزه اخلاق و نیایش پس از مراسم افطار به میزبانی احمد مسجد جامعی راس ساعت 21:45 دقیقه بدون هیچ تاخیری انجام شد.


– در مراسم دیشب چهره های مختلفی از هنرمندان در عرصه های مختلف فرهنگ و هنر حضور داشتند که می توان به غلامحسین امیرخانی، هوشنگ ظریف، رهبر قنبری، محمد فرنود، رسول صدرعاملی، امیر جعفری، ریما رامین فر، امین الله رشیدی، علیرضا داود نژاد، محمد علی سجادی، امیر اثباتی، هانیه توسلی، نازنین مفخم، وحید موسائیان، کیوان کثیری، مسعود رایگان، رویا تیموریان، محمد اسماعیلی، حبیب رضایی، حسام الدین سراج، عبدالحسین مختاباد، هادی مرزبان، فرزانه کابلی، رحیم عبادی، غلامرضا موسوی و … اشاره كرد.



– حضور برخی از چهره های اصلاح طلب، برخی از اعضای شورای شهر و مجمع تشخيص مصلحت نظام و … نیز پررنگ بود. از جمله چهره هاي مذهبي كه براي اهداي جوايز هم روي سن حاضر شد حجت الاسلام موسوي بجنوردي پدر همسر سيدحسن خميني بود. دكتر معين، حجت الاسلام انصاري، محمدرضا خاتمي و …نيز در اين مراسم حضور داشتند.


– فاطمه سالاروند شاعر برگزیده این دوره از جایزه اخلاق و نیایش پس از دریافت جایزه خود با در خواست از احمد مسجد جامعی و نمایندگان مراجع نجف گفت: اشعار بسیاری درباره امام علی (ع) سروده ام اما هیچگاه قسمت نشد تا به زیارت این بزرگوار بروم به همین دلیل از همینجا از نمايندگان موسسه آل البيت عراق درخواست می کنم که اگر مقدور است امکان سفر به نجف اشرف را برای برگزیدگان فراهم کنید.



درخواست وي با موافقت روبه رو شد.


– سهیل محمودی که اجرای مراسم را به عهده داشت در میان صحبت های خود به توقف برگزاری این جایزه در سه سال اخیر اشاره کرد و گفت: جایزه اخلاق و نیایش از سال 84 تا سال 1388 هرساله برگزار می شد اما فاصله ای سه ساله در برگزاری این جشنواره رخ داد.چراکه این سه سال از جمله سالهایی بود که بر اهالی فرهنگ و هنر سخت گذشت. ولی امیدواریم با تدبیر و امید مشکلات حل شود.


محمودی در ادامه افزود: در اين مراسم افرادي چون خانم محتشمی پور همسر مصطفی تاج زاده و نرگس محمدي حضور دارد و آرزو می کنیم سال آينده خيلي ها كه امروز در خانه هايشان نيستند، به خانه هايشان برگردند. در واقع گره ای که می توان با تدبیر باز کرد نبايد با دندان خشم باز كرد. به همین دلیل امیدوارم همه مشکلات در کمال آرامش و فراتر از تندروی در دولت تدبیر و امید باز شود. 


– از دیگر حاشیه های این مراسم اهدای جوایز به نیما دهقان و حمید آذرنگ بود. آذرنگ پس از دریافت جایزه خود گفت: اواخر دهه 70 آقای خاتمی برای دیدن تئاتر “تکیه ملت” آمده بودند در آن زمان نامه ای که حاوی غزلی بود به یکی از محافظ های ایشان دادم که نمی دانم به دست وی رسیده یا خیر؟ اا این غزل را كه در مدح امام حسین نوشتم اينجا مي خوانم.


آذرنگ پس از خواندن متن غزل گفت: فارغ از هر دین و مذهبی از امام حسین(ع) درس آموختم که روی باور و اعتقاد درست خود بیاستم و این نکته ای است که در جامعه ما کم شده است و در این شب با وجود سبزینگی که در مجلس وجود دارد امیدوارم روزی برسد که هیچ کس در خانه خود حبس نباشد.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …