ردیف‌های مهجور موسیقی ایرانی را دریابیم/ انتقاد از خوانندگان جوان


حاتم عسگری در گفتگو با خبرنگار مهر با  اشاره به برپایی کارگاه آموزشی ردیف آوازی موسیقی ایران طی روزهای آینده در پژوهشکده فرهنگستان هنر خاطرنشان کرد: در این کارگاه‌های آموزشی ردیف های فراموش‌شده موسیقی اصیل ایرانی که این سال‌ها با بی مهری های زیادی مواجه شده به دانشجویان، فارغ التحصیلان، هنرمندان و پژوهشگران موسیقی آموزش داده خواهد شد.


مشکلی به نام شناخت ناکافی از ردیف موسیقی


وی با انتقاد از بی توجهی هنرمندان و خوانندگان جوان موسیقی به قسمت های پرتعداد ردیف آوازی موسیقی ایرانی ادامه داد: موضوع شناخت ناکافی از ردیف موسیقی یکی از بزرگترین مشکلاتی است که طی این سال ها گریبانگیر این هنر را گرفته و ما را در این عرصه گرفتار مشکلاتی کرده که یکی از آنها جداسازی ردیف های موسیقی سازی و آوازی با یکدیگر بوده که موجب بروز اختلاف نظرهایی هم شده است.


این مدرس پیشکسوت موسیقی اصیل ایرانی با تاکید بر ضرورت آشنایی خوانندگان و هنرمندان موسیقی با تمام قسمت های ردیف‌های موسیقی ایرانی خاطرنشان کرد: بیشتر از 70 سال است که تلاش کردم حضور فعالانه‌ای در عرصه موسیقی داشته باشم اما نکته‌ای که در این سالها به شدت من را آزار می داد کم توجهی و یا بی توجهی تعدادی از خوانندگان موسیقی ایرانی به ردیف های موسیقی اصیل ایرانی است که فقط به خوانش روی چند قسمت آنها اکتفا کردند و تلاشی هم نداشتند که بخواهند جستجویی در دریای بیکران ردیف های موسیقی ایرانی داشته باشند.


فقط روی برخی ردیف‌های موسیقی ایرانی کار کرده‌ایم


عسگری گفت: متاسفانه به دلیل همین بی توجهی هاست که ما هر روز به سمتی هدایت می شویم که نهایت آن تولید آثار بی کیفیت و بی هویتی است که فقط تکرار در آن دیده و شنیده می شود در حالی که ردیف های موسیقی ایرانی به قدری تنوع دارند که تا سالها هم به قسمت های مختلف آن بپردازیم تمامی ندارد و این موضوعی است که باید بیشتر از آنها به آن توجه کنیم و در عین حال مراقب زیبایی‌شناسی آثاری که تولید می کنیم باشیم.


این خواننده در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: اگر بخواهم نمونه عینی این روند حاکم بر موسیقی ایران را به زبان ساده بیان کنم می توانم به یک مثال اشاره کنم اینکه یک فرد ممکن است به یک غذایی مانند خورش قورمه سبزی بیش از حد علاقه نشان دهد اما اگر این علاقه هر روز به صورت مکرر ادامه داشته باشد و آن فرد شب و روز به خوردن قورمه سبزی مشغول شود در نهایت چیزی جز دلزدگی از این غذا حاصل نمی‌شود. در موسیقی هم چنین است اگر بخواهیم تا مدت ها فقط به خوانش و تمرکز روی چند قسمت از ردیف های موسیقی تمرکز کنیم نتیجه ای جز خسته شدن مخاطب و گرویدن او به دیگر موسیقی ها نخواهد داشت.


گوشه‌ها و ردیف‌های مهجور را دریابیم


وی افزود: شاید با صحبتهای من بسیاری از دوستان در حوزه موسیقی ناراحت شوند اما قاطعانه می‌گویم در شرایط موجود بسیاری از خوانندگان ما از خوانندگی فقط ادعا دارند در حالیکه نمی‌دانند گوشه ها و ردیف های زیادی در موسیقی ایران وجود دارد که می توانیم با رجعت به آنها از تکرار در آثار موسیقایی جلوگیری کنیم.


عسگری در پایان با اشاره به اهمیت برگزاری کارگاههای آموزشی ردیف موسیقی ایرانی خاطرنشان کرد: من هیچ ادعایی در موسیقی ایران نداشته و ندارم اما دوست دارم به سهم خودم و وظیفه ای که در حوزه موسیقی برای خود احساس می کنم، ردیف های موسیقی ایرانی را که این روزها به شدت در معرض آسیب و صدمه است احیا کنم و نشان دهم که دراین اقیانوس بی نهایت می توان دست به تولید آثاری زد که گوش هر شنونده ای را نوازش می دهد.


حاتم عسگری از هنرمندان پیشکسوت موسیقی ایرانی است که  در ابتدا آواز را نخست نزد پدر و سپس نزد ضیاالذاکرین که بر گوشه‌های آوازی و ضربی‌های موسیقی ایران اشراف داشت آموخت. وی از سال 55 با عنوان ستاد ردیفِ آوازی وزارت فرهنگ و هنر و پس از آن استادیار دانشگاه هنر و دانشگاه تهران به آموزش ردیف آوازی موسیقی ایران پرداخت. عسگری که دارای نشان درجه یک هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است دارای مدرک معادل دکترای ردیف آوازی موسیقی ایران نیز هست.


مجموعه آلبوم آموزشی “ردیف موسیقی سنتی ایرانی” به روایت و آواز حاتم عسگری و همراهی تار زنده یاد استاد داریوش صفوت از جمله آثار این هنرمند در عرصه موسیقی است.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …