اجرای رپرتوار نمایش‌های مردمی تا نمایشنامه‌خوانی پنجشنبه‌ها


رحمت امینی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره برگزاری جشنواره‌ “پنجشنبه‌خوانی” كه به نمایش‌خوانی با موضوع كمدی ‌می‌پردازد به خبرنگار مهر گفت: همانطور که قبلا نیز اعلام شده بود یکی از اهداف ما در سال جدید حمایت از فعالیتهای نمایشی منطبق با معیارهای حوزه هنری است. همچنین من قبلا نیز گفته بودم که در تابستان بخشی از برنامه های ما قرار است به کمدی اختصاص یابد چون تصورم این است که جامعه بخشی از نیازهایش را در کمدی می‌بیند.


وی ادامه داد: بخشی از برنامه های ما در خود حوزه هنری انجام می شود و بخشی دیگر را هم به افراد و نهادهایی که همسو با طرح های ما هستند، می‌سپاریم. در این راستا آموزشگاه باران با مدیریت خیام وقار کاشانی پیشنهاد ما را برای برپایی جشنواره نمایشنامه‌خوانی قبول کرد. از آنجا که مدیریت این آموزشگاه تاکید بر حمایت از جوانان دارد حوزه هنری نیز از این همکاری استقبال کرد و خیام وقار کاشانی مجری طرح این پروژه را بر عهده گرفت.


امینی متذکر شد: در واقع حوزه هنری در راستای برنامه هایی که دارد طرح هایی را سفارش می دهد و جاهایی که مکان و بودجه برای اجرای این طرح ها را داشته باشند مورد حمایت قرار می گیرند. در این پروسه برج میلاد هم به ما متصل شد و همکاری سه جانبه ای در این زمینه شکل گرفت. برج میلاد پیش از این در جشنواره نمایشنامه خوانی دفاع مقدس نیز با ما همکاری داشته است. قرار است در این جشنواره آثار در مرحله خوانش در آموزشگاه باران و برج میلاد نمایشنامه‌خوانی شوند و سپس آثار برگزیده مورد حمایت اجرایی از طرف حوزه هنری قرار می‌گیرند.


مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره دیگر فعالیتهای این نهاد در تابستان امسال گفت: همچنین قرار است رپرتواری از نمایش های مردمی نیز در حوزه هنری روی صحنه بروند. حمایت از نمایش های مردمی در جشنواره تئاتر شمسه هم تعریف شده بود که بیشتر آثار این رپرتوار هم از برگزیدگان جشنواره شمسه انتخاب شده اند.


این استاد دانشگاه ادامه داد: قرار است تا روز شنبه بازبینی‌ها به پایان برسد و از میان آثار پیشنهادی احتمالا 4-5 اثر برای اجرای یک هفته ای معرفی می شوند. حوزه هنری هم علاوه بر مکان اجرا کمک‌هزینه کوچکی را به گروه‌ها اختصاص می‌دهد. همچنین حوزه هنری مرداد و شهریور میزبان جشنواره تئاتر شهر و جشنواره مقاومت خواهد بود.


وی در پاین گفت: اجرای دو نمایش “شهسواران را چه شد؟” نوشته مهرداد رایانی مخصوص که از 24 شهریور ماه به مدت یک ماه در تالار اندیشه حوزه هنری به صحنه می‌رود و اثری به نویسندگی و کارگردانی سعید تشکری نیز از دیگر برنامه های حوزه هنری در تابستان خواهد بود.


اجراهای جشنواره “پنجشنبه خوانی” از پنجشنبه 27 تیرماه آغاز می‌شود و طبق برنامه هر اثر دو اجرا خواهد داشت كه پنجشنبه هر هفته در كارگاه نمایش آموزشگاه باران و دوشنبه‌ هفته‌ بعد در برج میلاد میزبان علاقه‌مندان خواهند بود.


برگزیدگان این جشنواره در بخش‌های كارگردانی، نویسندگی و نقش‌خوان‌های زن و مرد جوایز نقد‌ی از مدیریت برج میلاد دریافت خواهند كرد و در آخر نیز 3 اجرای برتر برای تولید نمایش صحنه‌ای به مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری معرفی خواهند شد.


 


 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …