تکثیر”هملت” روی صحنه نمایش/ سه بازیگر یک نقش را بازی می‌کنند


مسعود طیبی کارگردان تئاتر درباره فعالیت‌های اخیرش به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر مشغول تمرین نمایش “هملت” هستم که قرار است از 24 مهرماه در کارگاه نمایش باران روی صحنه برود. این کار برداشت بسیار دوست‌داشتنی از نمایشنامه “هملت” شکسپیر است که در واقع متنی ترکیبی به حساب می‌آید و به مرور سر تمرین‌ها در حال شکل گرفتن است.


وی افزود: در این نمایش سه بُعد مختلف شخصیت هملت برجسته شده است و در واقع این نمایش سه بازیگر دارد که همگی در نقش هملت بازی می‌کنند و هرکدام یک خصلت از شخصیت او را برجسته می‌کنند. بعد زنانه شخصیت هملت، مردد بودن او و حس انتقام جویی‌اش سه بعدی هستند که از این شخصیت جذاب پررنگ شده اند.


طیبی ادامه داد: در حقیقت سه بُعد شخصیتی هملت روی صحنه تکثیر شده‌اند. این نمایشنامه بر اساس ساختار کلاسیک نوشته شده اما در فرم، اجرایی مدرن را شاهد هستیم. موقعیت زمانی نمایش نیز در زمان حال و در یک خانه می گذرد و از امکانات دنیای مدرن نیز بهره گرفته می شود.


وی در پاسخ به اینکه چرا “هملت” را به دنیای مدرن آورده است؟ توضیح داد: به این علت که احساس می‌کنم درگیری انسان‌ها با خودشان و اینکه در انجام برخی اعمال تردید دارند و نمی دانند چه کنند یک مسئله ازلی – ابدی است و در همه زمان‌ها وجود دارد. به همین دلیل تصمیم گرفتم فرم زبانی نمایش را امروزی انتخاب کنم اما به ساختار کلاسیک اثر وفادار بمانم.


کارگردان “خداحافظی نکن” یادآور شد: مبنای نگارش این نمایشنامه بر اساس نظریه خود واقعی و خود حقیقی میشل فوکو است. در واقع در این اثر قرار است خود وابسته به ساختار قدرت و خود واقعی انسان‌ها که فقط با راست‌گویی و حقیقت‌گویی به سرانجام می‌رسد مورد بررسی قرار گیرد. توجه من به عنوان کارگردان بیشتر بر خود واقعی و تلاش برای رسیدن به حقیقت است.


وی متذکر شد: طرح اولیه این کار از زمانی شکل گرفت که قرار بود گروه ما طرحی را با نام “هملت ایکس” که تلفیقی از فیلم “ماتریکس” و “هملت” بود، اجرا کند. این تفکر که انسانها می توانند خودشان را در قالب‌های مختلف تکثیر کنند سال‌هاست ذهن من را به خودش مشغول کرده است در واقع هملت نیز مثل بقیه مردم جهان در این کار در چند قالب مختلف خودش را تکثیر کرده است.


طیبی درباره اجرای این نمایش در کارگاه نمایش باران توضیح داد: در حال حاضر اجرا در مکان‌هایی مثل کارگاه نمایش باران و یا فرهنگسرای نیاوران برایم بسیار دلنشین‌تر و ارزشمندتر از اجرا در مکان‌های شناخته‌شده تئاتر است چون بدون مشکلات معمولی که در جامعه تئاتری وجود دارد می توان نمایشی را اجرا برد و افرادی که علاقمند هستند به دیدن ان اثر نمایشی بیایند. اجرای این نمایش برایم تجربه عجیبی است چون در پروسه کشف یک اتفاق با بازیگرانم شریک هستم. صالح لواسانی، رامین یحیی‌زاده و مهتاب باجلان بازیگران این نمایش هستند.


وی درباره اجرای نمایش “افرای ژاپنی” که قرار بود شهریور ماه در فرهنگسرای نیاوران اجرا شود گفت: فعلا اجرای این نمایش به دلیل اینکه من سرباز هستم و دوره آموزشی‌ام هنوز به اتمام نرسیده منتفی است اما احتمالا پاییز یا زمستان این نمایش را در نیاوران اجرا خواهم کرد.


 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …