سینماگران در انتظار دولت یازدهم و آغاز فصل جدید در سینمای ایران


به گزارش خبرنگار مهر، هرچند سازمان سینمایی دولت دهم در ماه های پایانی حضور خود در عرصه سینما پروانه ساخت بسیاری از فیلم‌های سینمایی را صادر کرده است اما با این حال کمتر کارگردانی را می‌بینیم که این روزها فیلم خود را جلوی دوربین ببرد.


این روزها اکثر کارگردانان سینما منتظر هستند تا دولت جدید به طور رسمی کار خود را آغاز کند و مدیران جدید فرهنگی به جامعه سینمایی معرفی شوند. بسیاری از فیلمسازانی که مجوز ساخت فیلم‌هایشان در دستشان است منتظر این هستند که با مشخص شدن کابینه دولت یازدهم، تکلیف وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و به دنبال آن رییس سازمان سینمایی مشخص شود و با تعیین سیاست های جدید سینمای ایران، سینماگران با خاطر آسوده دست به تولید فیلم های خود بزنند.


اکثر این سینماگران معتقد هستند که در حال حاضر در چنین شرایطی ساخت یک فیلم سینمایی و سرمایه‌گذاری بر روی آن ریسک است و آنها منتظر می‌مانند تا ببینند شرایط سینما در دولت جدید چه خواهد بود.


در کنار آن نیز تعدادی از فیلم‌هایی که قرار است با بودجه دولتی ساخته شود به دلیل آن که همچنان بودجه مورد نظر برای نهادهایی چون بنیاد سینمایی فارابی تامین نشده است، در مرحله پیش‌تولید مانده و تنها تعداد کمی از فیلم های سینمایی جلوی دوربین می‌روند که البته تهیه‌کنندگان این فیلم‌ها جزو تهیه کنندگان شاخص و قدر سینمای ایران هستند.


از جمله فیلم هایی که مدت ها است پروانه ساخت گرفته اما همچنان در مرحله پیش‌تولید باقی مانده “دوران عاشقی” به کارگردانی علیرضا رئیسیان است. این فیلم سینمایی در ابتدا موافقت اصولی دریافت کرد که با اعتراض کارگردان روبرو شد. در نهایت اداره کل نظارت و ارزشیابی پروانه ساخت این فیلم سینمایی را صادر کرد. رئیسیان که آخرین بار در سال 1387 فیلم سینمایی “چهل‌سالگی” را جلوی دوربین برده بود، برای ساخت “دوران عاشقی” مدتی به دنبال سرمایه گذار بود تا اینکه اعلام کرد تا زمانی که مدیران جدید سینمایی معرفی نشوند ساخت فیلم خود را به تعویق می اندازد.


اما سعید سهیلی که با “گشت ارشاد” در سال 91 نامش سر در سینماها بود، مدتی پیش پروانه ساخت فیلمی با نام “کلاشینکف” را دریافت کرد. به گفته سهیلی این فیلم به نوعی دنباله “گشت ارشاد” خواهد بود. پیش‌تولید این فیلم سینمایی قرار بود از خرداد ماه آغاز شود که بعد از مدتی سهیلی اعلام کرد ساخت آن را به بعد از انتخابات ریاست جمهوری موکول خواهد کرد که تا امروز خبری از آغاز پیش‌تولید نشده است. “کلاشینکف” داستانی اجتماعی و تلخ دارد که همراه با رگه های طنز همراه است.


از دیگر فیلم هایی که می توان در این لیست قرار داد، فیلم سینمایی “دردسرهای شیرین” به کارگردانی کمال تبریزی است. تبریزی بعد از گذشت سال ها و درست در پایان دوره مدیریت سینمای ایران در دولت دهم، پروانه ساخت یکی از فیلم هایش را گرفت. البته تبریزی فیلم دیگری با نام “قبر دو طبقه” دارد که آن هم اتفاقا در همان روزهای پایانی دولت مجوز ساخت گرفت.


محمدعلی حسین‌نژاد تهیه کنندگی “دردسرهای شیرین” را برعهده دارد و همچنان به دنبال انتخاب بازیگر و آغاز پیش‌تولید این فیلم سینمایی هستند.


فیلم سینمایی “ازدواج سعید و لیلا” به کارگردانی سعید سلطانی و تهیه‌کنندگی رضا رخشان از دیگر فیلم‌هایی است که مدت ها از صدور پروانه ساخت آن گذشته است اما همچنان تهیه‌کننده و کارگردان این فیلم به دنبال بازیگر برای آغاز ساخت این فیلم سینمایی هستند. آن طور که تهیه‌کننده این فیلم اعلام کرده این فیلم سینمایی قرار است در پاییز جلوی دوربین برود.


آن چه که مشخص است، اکثر سینماگرانی که پروانه ساخت فیلم در دست دارند تا زمانی که مدیریت جدید سینما معرفی نشود تمایلی به تولید فیلم‌هایشان ندارند و همچنان در مرحله پیش تولید می مانند. این طور که به نظر می رسد همه سینماگران با نگاهی منتظر و امیدوارانه چشم به راه مدیران و سیاست های جدید سینمای ایران در دولت یازدهم هستند.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …