تولد ميمون نارنجي کمياب در آمريکا


به گزارش سرويس «محيط زيست» ایرانگرد نیوز اين بچه ميمون 450 گرمي که «پيير» نام دارد از پدر و مادري با موهاي مشکي متولد شده است.

اين بچه ميمون متعلق به يک گونه بسيار نادر از ميمون‌ها موسوم به Francois Langur است که نسل آنها در معرض خطر انقراض است و در حال حاضر تنها 1000 قلاده از اين گونه در مرز چين و ويتنام زندگي مي‌کنند. در باغ‌وحش‌هاي آمريکا نيز تنها 66 قلاده از اين ميمون‌ها وجود دارد که اکنون با تولد «پيير» تعداد آنها به 67 قلاده رسيد.

به گزارش ايسنا به نقل از شبکه اي‌بي‌سي، ميمون‌هاي دم‌دراز Francois Langur يک نوع رفتار اجتماعي منحصر بفرد از خود بروز مي‌دهند. در بين ميمون‌هاي ماده اين گونه، نوعي عادت اجتماعي با عنوان «رفتار دايگي» مرسوم است به اين ترتيب که ميمون‌هاي بالغ ماده در گروه و يا خواهرهاي بزرگتر ميمون ماده‌اي که به تازگي صاحب فرزند شده وقتي ميمون مادر نياز به استراحت دارد از نوزاد او پرستاري مي‌کنند.

بچه ميمون‌ها در اين گونه تنها تا چند ماه پس از تولد موهاي نارنجي‌رنگ و غيرمعمول دارند و اگر شانس بياورند و شکار مهاجمان گرسنه نشوند به تدريج که بالغ مي‌شوند رنگ آنها تغيير مي‌کند اما همين موهاي نارنجي‌رنگ و استثنايي در بسياري موارد بلاي جان ميمون‌هاي کوچولو و بي‌دفاع مي‌شود چون آنها را خيلي راحت‌تر در معرض ديد صيادان قرار مي‌دهد. اما از طرفي رنگ متفاوت بچه ميمون به مادر او کمک مي‌کند که وقتي فرزندش در آغوش ميمون‌هاي بالغ ماده دست به دست مي‌شود راحت‌تر بتواند او را رديابي کرده و از دور مراقب او باشد.




:: دانلود فایل ضمیمه ()



Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …