“قوچ‌ها خیالبافی می‌کنند” قصه زندگی متفاوت یک چوپان را روایت می‌کند


محمدتقی فهیم در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ساخت این فیلم سینمایی گفت: پس از پایان فیلم مستند “ملخ” و با توجه به توصیه‌های مقام معظم رهبری مبنی بر شعار سال “حماسه اقتصادی” و همچنین ترویج سبک زندگی ایرانی تصمیم گرفتم فیلم مستندی که در برگیرنده این دو موضوع است، بسازم.


وی در ادامه افزود: از همین‌رو با توجه به ایده‌ای که در ذهن داشتم به خراسان جنوبی سفر کردم. در این سفر سراغ چوپانی رفتم که زندگی متفاوتی از زندگی روزمره را انتخاب کرده بود. این چوپان کارگر قنات بوده اما کارگری را رها می کند و با اندک سرمایه ای که داشته تعداد کمی گوسفند می خرد و زندگی خود و خانواده اش را اداره می کند.


فهیم در توضیح شخصیت این چوپان که شخصیت اصلی فیلمش هم هست، متذکر شد: این چوپان خراسانی در حال حاضر صاحب 170 گوسفند است و سبک متفاوت و کاملا ایرانی را برای زندگی خود انتخاب کرده است. دختران این چوپان هر یک مدارک عالی تحصیلی را طی کردند و یکی از آنها پرستار و دیگری مشغول تحصیل در دانشگاه است. در واقع این چوپان انسان اندیشمندی است که به عنوان فیلمساز بر خود واجب دیدم پرتره مستندی از او بسازم.


این مستندساز با اشاره به اینکه در ساخت مستندهای پرتره اغلب فیلمسازان سراغ چهره های مطرح می‌روند و تلاشی برای شناساندن چهره هایی که به نظر عادی می رسد نمی‌کنند، توضیح داد: از همین رو شب عید سراغ این چوپان رفتم و مسئله را با او مطرح کردم و در نهایت پذیرفت که درباره نوع زندگی که برای خود انتخاب کرده است مقابل دوربین سخن گوید.



وی درباره ساختار این فیلم مستند گفت: در ساخت این فیلم مستند سعی کردم علاوه بر تصاویر پرتره که از چوپان می گیریم این مستند را در دل جاده تعریف کنم و در حین این تعریف هر از چندگاهی به روستا و در میان خانواده او می‌رویم. در واقع در این مستند ساختار سینمای مستند و تجربی را برگزیده ام.


این منتقد سینمایی در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه نقد زندگی در کلان شهرهای ایران را در ساخت این فیلم مستند در نظر داشته است؟ گفت: فیلم از شلوغی های تهران و آغاز سفر شروع می شود و پس از آن با نشان دادن نماهایی از روستا مانند دوشیدن شیر، پخت نان، صحبت های چوپان و زیبایی طبیعت گوشه هایی از تغییر فضا را نشان می دهد و در نهایت بار دیگر به تهران دود گرفته برمی گردیم.


فهیم در ادامه افزود: تمام تلاشم این بود که مخاطب علاوه بر حض بصری از دیدن پلان‌های بکر این فیلم، نمایی دیگر از ساده‌زیستی که اصل زندگی ایرانی است ببیند و به سهم خودم بار دیگر ساده‌زیستی را متذکر شوم. در واقع در دل داستان متوجه می شویم که زندگی چوپان بسیار امروزی است و اصولا انسان فرهیخته ای است که دست به انتخاب زده، انتخابی که شاید از عهده هر کسی برنیاید.


کارگردان فیلم مستند “ملخ” در پایان با اشاره به این مطلب که مستند “قوچ ها خیالبافی می‌کنند” را برای حضور در جشنواره سینما حقیقت ارسال کرده است، گفت: فرم درخواست حضور این مستند را در بخش پرتره جشنواره سینما حقیقت پر کرده ام و باید منتظر نظر هیات انتخاب باشم. ضمن اینکه فیلم “ملخ” که به سفارش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته شده بود نیز در این دوره از جشنواره سینما حقیقت حضور دارد.


رامین ندافی به عنوان دستیار کارگردان، صداگذار و تدوینگر، مصطفی شهرمیانی صدابردار، پریوش فهیم مدیر تولید و ابوالفضل امان الله عکاس از جمله عوامل تولید فیلم مستند “قوچ‌ها خیالبافی میکنند” هستند.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …